hobol Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 Dette er er vel ett litt vidt emne, men begynner å bli såpass lei at det ikke finnes noen form for bredbånd her jeg bor, og ønsker da å vite litt om priser for å opprette egetn ISP/bredbånd. Synes det er svært vanskelig å finne noen skikkelig informasjon angående dette, men det må jo gå an å kunne få seg tilgang uten at det koster skjorta ettersom at noen utbyggere begynner å bygge ut med kun 20 interesserte. Jeg har også over 20 stykker som vil bli med, men få er interessert å betale over 1000 spenn i måneden bare for å laste ned litt, og tenker da tanken om å starte opp som lokal isp. Hva er problemene med dette, alternativt rene kostnader? (Har noe nettverkskunnskap, selvom ikke spesifikt på isp) MVH Hobol. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 Dette er er vel ett litt vidt emne, men begynner å bli såpass lei at det ikke finnes noen form for bredbånd her jeg bor, og ønsker da å vite litt om priser for å opprette egetn ISP/bredbånd. Radio eller xDSL? Lenke til kommentar
arildjr Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 å starte en isp krever masse penger. Jeg har venner som har starta en her i stavanger og det krever enormt med arbeid, kunnskap og ikke minst penger. For å kunne levere må du sitte på fiberlinjer og utstyr til å spre dette med. Foreksempel må du ha maskiner og firewaller som kan limite trafikken til det som kundene dine skal betale for. Linjene vil også koste sitt (en 10 mbit linje med ipadresser vil koste fra 6000 og oppover per mnd) samt utstyret du trenger for å formidle internett til de som skal ha. Tror ikke det er noe å tenke på dersom du ikke har fulle lomma av cash og skikkelig kompetanse. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 (endret) forslå til kommunen moglegheitane med bredbånd over radiobølger wi-max standaren har rekkevidde på fleiremil Endret 23. januar 2004 av siDDIs Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Dette er er vel ett litt vidt emne, men begynner å bli såpass lei at det ikke finnes noen form for bredbånd her jeg bor, og ønsker da å vite litt om priser for å opprette egetn ISP/bredbånd. http://jara.no/produktomraader/bredbaandsa...utbygging.shtml Dette er vel noe av det rimeligste du finner så sant sentralen har fiber. 80000,- i bankgaranti og den vil eventuelt utløses etter ett år hvis dere ikke har skaffet 80 kunder, det trekkes en tusenlapp fra prisen pr kunde, har du førti kunder koster utbyggingen 40000 osv. Snakk med kommunen og politikerne i kommunen om dette alternativet. Lenke til kommentar
Nora Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Her er noen som har bygt eget. http://www.ba.no/multimedia/article847340.ece Lenke til kommentar
daghb Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Dette er er vel ett litt vidt emne, men begynner å bli såpass lei at det ikke finnes noen form for bredbånd her jeg bor, og ønsker da å vite litt om priser for å opprette egetn ISP/bredbånd. Siden du har nick "hobol", bor du kanskje i Hobøl. Vet at det er noe på gang på Ringvoll - har hørt rykter om at "Vålernettet" driver og ser seg om etter master og kanskje skal sette i gang målinger for å sette opp et radio-nettverk. Kikke på http://www.vaalernettet.tk Lenke til kommentar
Rim Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Skal du bare ha 20 kunder trenger du ikke leie fiber til sentralen. Du kan også bestille rene Ethernet-linjer av Telenor nå. En 10Mbit burde jo holde. For å ta litt om kostnadene rundt xDSL. Det meste står vel på jara.no men anyways; 1. Telelosji leie. Ha utstyret i Telenors sentral 2. Installasjon av utstyret. 3. Kobberleie. Leie av kobberet fra kunden til sentralen (pluss etableringsavgift) 4. Samband fra sentral til et sted med Internett-linje (pluss etableringsavgift) 5. Internett-linje (pluss etableringsavgift) 6. Hardware, modem og DSLAM Det skulle vel være alt. Lenke til kommentar
hobol Skrevet 23. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2004 I og med at nærmeste fiber ligger 1 mil unna, så er det radio det er snakk om ja. og ja, jeg bor på ringvoll. Det har vært snakk om RadioTele, VaalerNettet m.fl. i lang tid, men ingenting skjer. RadioTele er det ikke så mange som vil ha pga. at de har for høye priser, VaalerNettet tar for lang tid før noe eksakt skjer, ihvertfall om de bruker like lang tid som de har gjort i Våler før noe mer skjer. Wi-Max er vel foreløpig litt fortidlig. Hvis man sier ett år, så er vel det rimelig gunstig, men per i dag så er det for tidlig. (Ihvertfall i følge mine kilder) Så jeg føler meg ikke så veldig mye mer oppdatert, da jeg vil gå radioveien, og ikke xDSL.... Er ikke vanskelig å skaffe pengene bare det ikke er for mange 100000 det er snakk om. Vil egentlig ha eksakt info på priser og hva man må gjøre for å koble seg opp radioveien!? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Så jeg føler meg ikke så veldig mye mer oppdatert, da jeg vil gå radioveien, og ikke xDSL.... Er ikke vanskelig å skaffe pengene bare det ikke er for mange 100000 det er snakk om. Vil egentlig ha eksakt info på priser og hva man må gjøre for å koble seg opp radioveien!? For og vite priser må du jo gjøre endel hjemmelekse først, hvor mange antenner skal dere bruke, hvordan skal dere huke dere opp mot nettet? regner med at fastlinje er det eneste reele muligheten. Det beste hadde nok hvert og fått et firma som driver med slikt til og lage forslag på en utbyggingsplan. Er du 100% sikker på at det ikke finnes noen form for fiber hos Telenor eller noen andre? Men uansett vil det nok fort koste ganske mange titusener og få noe slik opp og gå. Lenke til kommentar
LEFZE^ Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 her jeg bor så har nettop et lokalt selskap bygget ut selv, de kaller seg selv nettlin og samarbeider med Kvalito IT , ingenting å klage på, tror ikke de hadde så mye penger i starten av heller. tror det skal gå bra hvis du har litt $ og skills i lomma. Lenke til kommentar
hobol Skrevet 24. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2004 For og vite priser må du jo gjøre endel hjemmelekse først, hvor mange antenner skal dere bruke, hvordan skal dere huke dere opp mot nettet? regner med at fastlinje er det eneste reele muligheten. Greit nok det, men så lenge jeg ikke er helt oppdatert på denne fronten så er det umulig å vite uten å få henvisning til noen sider som forteller om det. En ting er om det holder med en mast på som deler 180 grader, eller om man skal ha en på hver side... Det er bare snakk om en lengde på 1.5 km. Evt. hvis man bare skal bygge ut for å ha egen linje, er det noe enklere måte man da kan gjøre det på, og hvordan kjører man nettverket ut i det store? Eller er det noen andre forum i Norge som svarer dette bedre enn brukerne her inne? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Eller er det noen andre forum i Norge som svarer dette bedre enn brukerne her inne? Du må nå kunne anslå ca hvor mange antenner du trenger og om de må plasseres slik til at det er enkelt med strøm osv. Ut i verden må dere nok leie en fastlinje med tilgang og dette bilr ganske mange tusen i mnd i leie for ei slik linje: http://www.song.no Kan hvertfall gi deg en pris på linja. Hvor mange brukere og hvor stort område snakker du om? Lenke til kommentar
hobol Skrevet 24. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2004 Men opplysninger om forskjellige produkter på markedet finnes ikke? En ting er radio, men radio er jo ikke radio. Det finnes jo mange forskjellige typer, og det skulle jeg gjerne også hatt litt kunnskap om. I utgangspunktet ligger antall brukere på rundt 25 husstander innenfor ett område på 1.3 km i lengde og 400 meter bredde. Så leier alle som ikke har fibertilgang eller tilgang til noe teknisk utstyr fra teleor/bravida fastlinjer av ett selskap? Ikke egen node? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 (endret) Så leier alle som ikke har fibertilgang eller tilgang til noe teknisk utstyr fra teleor/bravida fastlinjer av ett selskap? Ikke egen node? Fastlinjer er jo omtrent eneste alternativ hvis man ønsker en rask linje til internett og ikke har mye og velge mellom, det er veldig dyrt men du kan få det overalt . Finnes det andre metoder og skaffe tilgang på i området? Fastlinjen må jo gå mellom hovedbasen din og inn til din ISP hvor du leier tjenestene fra. Hva legger du i ordet node? Det finnes jo mange leverandører av utstyr, ta noen søk så finner du nok noen som kan sende deg info om priser og utstyr. Jeg antar du skal kjøre WLAN av vanlig type som er konsesjonsfri? Endret 24. januar 2004 av agvg Lenke til kommentar
Hawkie Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 her jeg bor så har nettop et lokalt selskap bygget ut selv, de kaller seg selv nettlin og samarbeider med Kvalito IT Det betyr at de ikke har bygget ut, men at de er reseller. Derved er de begrenset av Kvalito's utbygging. Lenke til kommentar
uNF Skrevet 27. januar 2004 Del Skrevet 27. januar 2004 Ja, se å fiks nett på Ringvoll. Får flass av dyre og treige ISDN. Hvordan er det med kommunen, har de uttalt seg noe vedr. dette? Tomter og Knapstad har jo ADSL nå, skuffende at vi kommer til sist. Wi-Max er vel litt tidlig ennå, men det finnes andre muligheter. Det beste vil jeg tro var å få det ned i kabler, da radio kan være ganske ustabilt, alt etter vær og vind. I tillegg har jeg ikke helt klar sikt mot Ringvoll, så det blir litt triksy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå