Gå til innhold

Windows-havari

@b

Anbefalte innlegg

Topicen forteller det meste. Det er ikke noe galt med hardisken, alle filer ser ut til å være der, men når jeg prøver å kjøre windows (98SE), får jeg meldingen "DISC BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISC AND PRESS ENTER".

Noen som vet hva jeg trenger/må å gjøre, uten å formatere?

Endret av @b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøv med å sette inn en bootdisk og reinstaller Windows...

Det var det jeg ville unngå. Ingen andre muligheter?

Reinstallering av windows krever ikke en formatering..... Bare reinstaller og overskriv systemfilene når installasjonen spør om det.

Lenke til kommentar

Har prøvd hardisken i en anne pc, og fant den i windows der. Har sett over jumperne, bruker den samme hardisken som før. IDE-kablene er i orden, har byttet om, den finner CD-ROMen hver gang, og ikke hardisken (på hver sin kabel).

Lenke til kommentar

Tja.. Kanskje harddisk-kontrolleren er gåen? Eller at en eller annen pinne i ATA-kontakten på hovedkortet er bøyd eller knekt? Prøv å sett harddisken på samme kabelen som CD-rom'en. (husk master og slave) Har du prøvd en annen harddisk og kabel på det hovedkortet du har så du vet at det ikke er hovedkortet som er gåent? Har du satt opp disken på "autodetect" i bios?

PS. Når PC'n finner disken: Hvorfor vil du ikke reinnstallere windows? Det hadde sikkert vært nyttig med en nyere versjon, f.eks Win2000 eller XP (avhengig av den øvrige maskinvaren din). Windows har bare godt av å reinnstalleres i blandt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...