Gå til innhold

Måling av varmeavgivelse.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått i oppgave å finne ut hvor mye varmeavgivelse det er på noen servere i et serverrom, ettersom vi skal installere bedre kjøleanlegg. Noen som har en effektiv metode?

Jeg tenkte på å anskaffe et tangamperemeter, og måle strømmen på hver 230V ledning til serverene for deretter å gange med spenningen. Dette vil vel gi meg hvor mye effekt hver maskin avgir? (Målingene kan f.eks. gjøres 4 ganger pr. server slik at jeg får et snittresultat.) Eller er jeg helt på jordet nå? :roll:

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitat www.ClasOhlson.no : "El-energimåler. Viser elkostnad/forbruk for et nettilknyttet apparat/utstyr. Viser Volt, Watt, Ampere samt kostnaden for det aktuelle apparatet på tydelig LCD-display. Programmerbar kilowattpris. Måleområde: Volt; 0-300V, Watt; 0-4800VA (3600W), Ampere; 0,02-16A. 230V, jordet. Drives med 2 stk batterier type SR44 (medfølger)"

Troxx

Lenke til kommentar
Sitat www.ClasOhlson.no : "El-energimåler. Viser elkostnad/forbruk for et nettilknyttet apparat/utstyr. Viser Volt, Watt, Ampere samt kostnaden for det aktuelle apparatet på tydelig LCD-display. Programmerbar kilowattpris. Måleområde: Volt; 0-300V, Watt; 0-4800VA (3600W), Ampere; 0,02-16A. 230V, jordet. Drives med 2 stk batterier type SR44 (medfølger)"

Troxx

Ok, takk, den skal jeg sjekke ut. Når står alt på UPS'er, så det er ikke noe problem å dra ut stikkontakten, sette inn måleren, og sette inn stikkontakten igjen.

Tenkte jeg skulle få målt alt flere ganger som jeg skrev tidligere, og da blir kanskje en slik sak tungvind å bruke?

Er det noen andre som vet om jeg kan bruke tangamperemeter-metoden??

Lenke til kommentar

Skulle funke det. Hvis strømmen er faseforskjøvet i forhold til spenningen, så vil du få et for høy anslag, men jeg tror (har egentlig ikke peiling) ikke det er tilfelle.

Pass på at du bruker effektivverdien av strømmen, noe måleren sikkert viser hvis den viser en ganske konstant tall.

Lenke til kommentar
Skulle funke det. Hvis strømmen er faseforskjøvet i forhold til spenningen, så vil du få et for høy anslag, men jeg tror (har egentlig ikke peiling) ikke det er tilfelle.

Pass på at du bruker effektivverdien av strømmen, noe måleren sikkert viser hvis den viser en ganske konstant tall.

Ok, takk skal du ha. Om jeg får litt for høye målinger så spiller ikke det noen stor rolle, som sagt så skal det brukes til beregning av kjølebehov på serverrommet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...