Gå til innhold

Perspektivskifte i film


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det som skjer under dialogscener på film kalles "shot reverse shot" fordi du har et bilde av den ene personen mens han snakker, og så en annen innstilling hvor andremannen svarer eller reagerer. Regissører med god råd (eks. Ridley Scott) er veldig glad i å bruke flere kamera under dialog og Lillebror Tony Scott brukte under innspillinga av "True Romance" fra '93 tre kamera per ansikt i dialogscener (hver med forskjellig innstilling, en på ultranær, en nær og en halvtotal). Dette krever selvfølgelig EKSTREMT masse penger i og med det er FILM vi snakker om og derav kanskje 200 kroner per sekund per kamera. Så man skal ha ganske stort tidspress før man velger å gjøre noe sånn. Andre regissører foretrekker ett kamera hovedsaklig pga økonomien, men også pga noen synes det gir en viss estetikk også (pga klippeprosessen og skuespillerne får slappet litt av innimellom osv osv). Tror Kubrick og Hitchcock var slike typer regissører.

 

TV er jo en annen verden, og der klippes bildene sammen kontinuerlig av en bildemikser. Alle norske program som spilles inn i studio fungerer sånn stort sett. Du har fire-fem kamera gående hele tiden (ett "nødreserve"-kamera med stortotal av hele scena som mikseren kan bruke om alt skjærer seg andre plasser)

 

Profesjonelle bruker trådløse mygger (TV stort sett) eller superkardiod kanon i en zeppeliner (film stort sett).

 

Når det gjelder opptaksmedium så er jeg usikker på om det er noen særlige standarder. I TV er det vel oftest kamerasporet som brukes (Standard stort sett i NRK og TV2 er DVCPRO25, men også mer og mer DVCPRO50, og noe DV og lokal-TV en del Beta SP... Og selvfølgelig en del DAT blir det vel). Opptaksmedium på film er jeg i hvert fall usikker på. Jeg så på innspillinga til en film på filmskolen brukte dem en digital båndopptaker av noe slag. Men det er vel en del DAT her også kan jeg tenke meg.

 

Når det er sagt, så vil jo kvaliteten for storyen veie opp for teknikken som er brukt. F.eks var det jo masse amatøropptak av 11. september som ble kjøpt og brukt på nyhetssendinger. Så teknikk er ikke alt. En film laget helt rett opp og ned med et Hi-8 kamera med en sansasjonelt bra historie vil vinne mange flere priser enn et team på 1000 mennesker med HDCAMs og en drittelendig historie (Hollywood-film!). Bare se på "festen" av Von Trier, Spielberg har uttalt at det er hans favorittfilm. Altså enda en oppfordring av meg til først og fremst tenke på manus framfor utstyr. Gode manus er SÅRT trengt i norsk film og TV (ansees i utlandet for å være ganske dårlig).

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Takk for det noe oppklarende svaret. Men fortsatt et par ting jeg lurer på (først og fremst om film).

 

Hvordan får de skifta perspektiv midt i en setning, dette krever vel mer en ett kamera, synes likevel det skjer selv i de shabbyeste lavbudsjettfilmer? Ofte skiftes det også til posisjoner som ville ha avslørt kameraet som tok opp et av de andre perspektivene.

Lenke til kommentar

de bare spiller scenen gjennom flere ganger (om man har bare ett kamera) og filmer det fra ulike vinkler. Det er viktig at kameraet ikke bryter aksen personene snakker på mellom hvert bilde (at personen til venstre bestandig ser til høyre og vice versa).

 

Etter at scenen er spilt gjennom fra mange ulike vinkler, så kan klipperen få kose seg og klippe slik at resultatet blir det du ser på den ferdige filmen (vi skulle hatt to ord for film på norsk, akkurat slik dem har på engelsk "film" og "movie" så det hadde blitt lettere å skille).

 

håper det oppklarte det du lurte på. Det er ikke så vanskelig egentlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...