Gå til innhold

Blender/lukker

Anbefalte innlegg

Jeg leste i en eller annen test: "Kameraet har en lei tendens til å velge unødvendig stor blenderåpning. Dette påvirker dybdeskarpheten." Tror det dreide seg om et forholdsvis enkelt dig.kamera.

Noen der ute som vet hvordan jeg klarer å få fram disse data? Jeg har et Nikon Coolpix 2100. -Som jeg synes gir meg tilstrekkelig dybdeskarphet. Men jeg er bare nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle dataene om bildet (hvitbalanse, blender, lukkertid, blitz på/av o.s.v.) ligger lagret i bildet, som EXIF-informasjon. Denne får du frem i de fleste billedbehandlings- og visningsprogrammer (Photoshop, PaintShop, AcdSEE o.s.v.). Avhengig av hvilket program du bruker kan du sikkert velge Image properties, EXIF information eller noe sånt, og få opp disse dataene.

Lavt tall på blender angir stor blenderåpning, og følgelig liten dybdeskarphet. Høyt tall angir det motsatte, liten blenderåpning og stor dybdeskarphet.

Lenke til kommentar
Alle dataene om bildet (hvitbalanse, blender, lukkertid, blitz på/av o.s.v.) ligger lagret i bildet, som EXIF-informasjon....

:thumbs: Takk og takk, Jungel!

Nå har jeg installert Nikon View, som fulgte med kameraet. Der ligger det et felt kalt "Shooting data" - med ALL info om hvert bilde. Utrolig interessant!

Det viser seg at kameraet stort sett har valgt f/2.6-3.1 på utendørs vinterbilder. Særlig bedre kan det vel ikke bli når linsa er f/2.6-4.7

Lenke til kommentar
Det viser seg at kameraet stort sett har valgt f/2.6-3.1 på utendørs vinterbilder. Særlig bedre kan det vel ikke bli når linsa er f/2.6-4.7

Tja, spørs hva du mener med bra da. Det betyr at kameraet har valgt største blenderåpning, slik at du kan ha raskest mulig lukkertid, og at du samtidig har fått minst mulig dybdeskarphet. Om dette er bra eller ikke kommer jo an på hvordan du vil at bildet skal se ut :-) Tallet 2.6-4.7 betyr forøvrig at største mulige blender på linsen er 2.6 på full vidvinkel og 4.7 på full tele.

Lenke til kommentar
Særlig bedre kan det vel ikke bli når linsa er f/2.6-4.7

Tja, spørs hva du mener med bra da.....

Skulle du ha sett - jeg tenkte bakvendt, jeg! Da var det kanskje ikke såå bra likevel.. :no:Takk skal du ha for info - jeg har mye å lære!

-Og inntil jeg får et kamera med flere valgmuligheter må jeg bare være fornøyd med den dybdeskarpheten jeg får :dontgetit: : Eksempel.

Endret av -erling-
Lenke til kommentar

Det er rett som Jan sier. I tillegg er det ikke spesielt heldig å bruke største eller minste blender, da dette er ytterpunktene, og man lett får defekter i bildet eller vignetterer mot kanten. Optimal kvalitet på blenderen får du på de fleste kamera på ca 5.6 eller 8.0. Skikkelige vinterbilder bør/behøver ikke ha såpass lav blender som 2.6? For med snø ute (hvitt) og sollys bør det bli gode bilder av blender 8.0 og lukker 250 og ISO 100 tror jeg..... Uansett så blir konklusjonen at desto mer opphengt du er i teknikken, desto mer sannsynlig er det at du må kjøpe deg speilrefleks før eller siden, for da er du en fotograf med teknisk peiling :)

lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...