marw_the_big_headed_rhino Skrevet 22. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2004 Har en laptop som jeg gjerne vil koble sammen med en annen laptop. Vi har begge to trådløse nettverkskort. Er det noen som har nøyaktige instruksjoner på hvordan jeg skal gjøre dette? bono_head Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 22. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2004 først og fremst trengs en router eller aksesspunkt for at kortene skal kunne "snakke sammen" - har du noe slikt? isåfall; hva? Lenke til kommentar
Eldroy Skrevet 22. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2004 først og fremst trengs en router eller aksesspunkt for at kortene skal kunne "snakke sammen" - har du noe slikt? isåfall; hva? Er dette riktig da? Sist jeg var borti en laptop med trådløst nettverk så hadde den en opsjon på "ad-hoc" tilkobling til annen enhet....... (det fremstod som et valg i egenskaper for trådløst nettverk). Men nei..... jeg har ikke prøvd det selv. Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 22. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2004 Hadde vært fint om det fantes slik funksjonalitet i de trådløse nettverkskortene. Noen som vet om det finnes slike nettverkskort som er, øh, "krysset"? :-) Lenke til kommentar
enden Skrevet 22. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2004 Sett opp begge kortene til å akseptere tilkoblinger via ad hoc så skal de finne hverandre på ca samme måte som en basestasjon Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 22. januar 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. januar 2004 Ok. Skal sjekke om jeg har den Ad-hoc opsjonen. Er egentlig ganske sikker på at det skal være mulig å koble dem sammen uten å bruke en ruter. Tross alt går det jo med nettverkskabel mellom nettverkskortene, så hvorfor ikke mellom to trådløse nettverkskort?? bono_head Lenke til kommentar
kimandre Skrevet 22. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 22. januar 2004 Såvidt jeg vet har alle trådløse kort mulighet til adhoc nettverk. Bruker du det vanlige windows programmet for å bestemme instillingene er det bare å dobbeltklikke på den lille datamaskinen nede i høyre hjørne. Egenskaper -> trådløst nettverk -> legg til -> skriv inn et ssid, og kryss av for at dette er et adhoc nettverk (i bunnen). Så er det bare å la den andre maskinen søke seg frem til det nye nettverket. Bruker du andre en windows nettverk til å konfigurere det trådløse, har disse også muligheten til å sette opp ad hoc nettverk. Jeg har gjort det med smc, dlink og 3com kort. Mvh Kim André Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 19. februar 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. februar 2004 Har koblet meg til den andre laptopen via et ad-hoc nettverk, men finner ikke vedkommede. Hvordan finner jeg fram til filene hans? står bare at det er tilkoblet på 11 Mbps, men jeg finner ingen andre der. bono_head Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 19. februar 2004 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2004 kanskje dumt spørsmål, men har du husket å dele filene\mappene det er snakk om? Lenke til kommentar
Giganorm Skrevet 19. februar 2004 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2004 Dere må dele filene deres.................. Lenke til kommentar
BeachDumb Skrevet 19. februar 2004 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2004 Du kan prøve å skrive i run/kjør: cmd /k ipconfig /all (win XP/2000) eller winipcfg (win 9X) Finn ut IP adresser, også skriver man ping xxx.xxx.xxx.xxx for å se etter om dere har kontakt.. Får dere pinget hverandre, har dere ett oppegående TCP/IP nettverk! da kan feks skrive inn dette i run/kjør: \\xxx.xxx.xxx.xxx For å få tilgang til det den andre deler.. For passordfri tilgang: enable guest account, eller så kan du lage en egen bruker for den som skal koble seg til filene dine! (sikkrere) Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 19. februar 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. februar 2004 Litt treigt av meg å ikke si med det samme. Ja, vi har shara mapper. bono_head Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 19. februar 2004 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2004 Får du pinga maskinene? Hvilken IP/subnettmaske hare du satt? Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 20. februar 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. februar 2004 har ikke prøvd å pinge maskinene. Har heller ikke satt noen subnetmaske. Gikk bare inn i applikasjonen som følger med de trådløse kortene, og satt felles BSSID, og delt nøkkel mellom dem. Så prøvde jeg å connecte, og det gikk helt fint med en node-til-node forbindelse. Men jeg finner ingen filer som jeg har prøvd å dele. bono_head Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 20. februar 2004 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2004 Prøv å ping dem, sleng på subnettmaske, skader ikke ihvertfall! Hvilken IP har maskinene nå? Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 20. februar 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. februar 2004 akkurat nå er maskinene på ca hvert sitt sted på landet, så jeg får ikke pinget noe som helst. Men jeg skal teste i løpet av neste uke, når jeg nærmer meg samme sted som laptopen er. God helg og takk for alle gode råd! bono_head Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 1. mars 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. mars 2004 Hvordan får jeg satt subnet maske da? datamaskinene har kommet seg nærmere hverandre... bono_head Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå