Gå til innhold

Hvilke maskiner i 2007?

speed-man

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ohkay.. here goes:

* Jeg tror at Intel og AMD kun lager CPU'er på 4Ghz eller over, og at de blir bedre utnyttet enn dagens prosessorer, uansett merke. Dette fordi når man ser på hva butikkene selger i dag, er det ikke mulig å få kjøpt f.eks. 2.0GHz, som var ganske raskt for ikke lenge siden. Nå starter det på minst 2.4Ghz, og jeg tror disse også blir avviklet om noen måneder. Har ikke Intel faktisk allerede sluttet å lage 2.4 ?

* Jeg tror den mest utbredte mengden RAM i nye PC'er, som per i dag virker å bevege seg fra 256 til 512, vil være 1024MB DDR. Dette på grunn at selv hobbyprogrammer og spill krever stadig mer minne. Antagelig vil det være en mer effektiv minnetype enn DDR, dog.

* Jeg tror USB vil enten dø eller være ute i versjon 3, og at Firewire, som har vært proffenes valg over lengre tid, fremdeles vil løpe i ring rundt USB.

* Jeg tror at CRT skjermer stort sett ikke lages lengre annet enn i lavpris skalaen til f.eks. U-land og institusjoner, og høy pris skala til profesjonelle brukere som fremdeles ikke er fornøyd med kvaliteten på LCD skjermer. Mellom segmentet vil være overtatt av LCD skjermer som har god nok kvalitet for minst 95% av det totale markedet.

* Jeg tror at plasma TV har lidd en smertefull død, og LCD tatt over og inntatt markdedet på mye kortere tid enn hva plasma formatet noensinne kunne håpe på.

* Jeg tror Windows Longhorn vil selge som hakka møkk, men at balansen mellom Windows og Linux vil være noenlunde den samme som i dag, med bedre produkter fra begge sider.

* Jeg tror det ikke finnes et 100% gratis Office klone program i 2007. Hittil har stort sett alt jeg har sett av slike prosjekt gått over til å koste noe etter et par år eller så, etter at de har etablert produktet på markedet.

* Jeg tror E-mail programmet Eudora vil være i bruk hos veldig mange fler databrukere enn i dag, fordi Microsoft har sluttet å utvikle Outlook Express per i dag, og Eudora fås både som gratis og betalt (med spam protection) versjon.

* Jeg tror størrelsen på harddisker vil som standard være 250GB. De koster per i dag "bare" rundt 16-1700,-, og stadig fler ripper sine DVD filmer og CD'er til HD fordi det har blitt så enkelt samtidig som programmene man bruker er enten gratis eller billige.

* Jeg tror skjermkortene ikke vil være på noen måte revolusjonerende mye bedre enn i dag.

* Jeg tror at støydemping, som nå begynner å bli et hett tema også hos folk som fra før ikke har tenkt på det (...) er standard i et stadig økende antall PC'er. Jeg så et kabinett som PS Data selger for under 800,- og som har en stillegående 350W PSU som standard (vurderer å kjøpe det med sidedør med plexiglass vindue). Støydempingen vil også gjelde skjermkort, som per i dag produserer så mye varme p.g.a. egentlig steinalder teknologi og dårlig utnyttelse av GPU, slik at det legges større vekt på å dempe støyen. Muligens etter en del press fra... sluttbrukerene.

* Jeg tror at et høyt antall hus og hjem i norge vil ha en barebone PC stående i stua, med radio, DVD avspilling uten at man må loade OS'et, enkel måte å rippe DVD'er og CD'er, glimrende kvalitet på lyd og bilde o.s.v.

* Jeg tror VR (Virtual Reality) briller vil komme tilbake igjen. Nå begynner prisen på "stor skjerm briller" å falle i og med nye modeller som kommer på markedet og som veier helt ned mot 80g - og koster såvidt jeg husker rundt 13-14.000,-. VR krever voldsomt kraftige maskiner, noe som snart lengre ikke er et problem. Med VR's tilbakekomst vil begrepet "Virtual Reality" igjen gjøre seg gjeldende på underholdningsfronten, for det er kun ved masseproduksjon for det markedet at VR utstyr av god kvalitet noensinne vil få en prislapp vanlige dødelige kan ta seg råd til å se på. Jeg har prøvd VR én gang, og det var et rasende morsomt bilspill styrt av en Amiga 4000. Da kan man jo spørre seg hvorfor dagens PC'er ikke kan gjøre det samme...

* Programvare instrumenter og effekter for musikere på PC har danket ut en skremmende stor del av hardware instrument markedet allerede i 2004, og softsynther, trommemaskiner og effekter vil være mange ganger bedre i 2007, skal man følge utviklingen man har sett de siste årene. Softsynther er som regel rimelige, og stadig fler kan ta seg råd til å begynne å lage musikk med kvalitetsinstrumenter. (Gitarer, derimot, vil nok være like dyre, bortsett fra visse merker, som Yamaha, Epiphone og Ibanez's lavpris modeller).

++++++++++++

Jeg håper jeg ikke overdriver med dette, det er hvordan jeg ser utviklingen vil gå. Alt over dette betegner jeg egentlig som science fiction og ønsketenking.

Endret av Hidden
Lenke til kommentar

i 2007 vet jeg ikke sikkert, men det kommer harddisker i form av flash, eller ic-kretser (ja jeg vet at flash også består av ic-kretser). disse kommer til å være like store som de vanlige harddiskene, men de er MYE raskere (siden det ikke er noe som må rotere i de), og mye mindre. dessuten bruker de mindre strøm, og utgis derfor mindre effekt av dem, så kjøling av harddisk ikke er så nødvendig lenger (effekt = varme)

Lenke til kommentar

Hvis vi tar utgangspunkt i Moore's lov så vil hardware være over 3 ganger raskere om tre år enn den er i dag.

Dermed vil AMD lansere XP10K og Intel P10 prosessorer (ikke nødvendigvis med 10GHz klokkehastighet, men med tilsv. ytelse ifht. dagens prosessorer). Harddisker på 1TB kommer i handelen. Elkjøps 'entry-level' maskiner leveres med 1GB RAM. Skjermkort med 4GHz 'octal-pumped' minnebuss og 2GHz GPU gjør at man kan score 100.000 3DMarks 2001 og få 1000 FPS i Q3.

Spill vil være mye mer realistiske og se ut som film.

Prisen for en PC vil være den samme som i dag.

Nettverk vil være viktigere og mer omfattende, og (for å bruke en klisjè) PC'en vil snakke med kjøleskapet. Vanlig båndbredde til hjemmemarkedet vil være 2048/384.

Jeg har liten tro på at noen revolusjon vil nå hjemmemarkedet innen tre år, bortsett fra at LCD skjermer vil bli 'smør-og-brød' der CRT er det nå, men at dagens teknologi vil videreutvikles i takt med det vi har sett til nå.

timtowtdi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...