Gå til innhold

AMD Pro Waterkit temperaturer?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp investert i AMD Pro Waterkit, og ble faktisk litt skuffa over temp'n jeg har! Jeg har 46c idle og 51c full load :sad: Har da giant radiator med 1 stk 120x120 Enermax vifte (har bestillt en til).

Etter å ha lest om testen på overklokking.no hadde jeg regna med en temp rundt 30-35c (de hadde visst 33c full load på testen med romtemp på 25c).

Hvis det er flere der ute som har dette vannkjølesettet, så hadde det vært interessant å høre om temperaturene i deres systemer.

-------------------

Chieftec 340W

Asus A7M 266 DDR

256 DDR ram

AMD Pro Waterkit

GF2 GTS

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei du

Jo syns kanskje det

Har ikke erfaring med ditt system , har en koolance

Idler på ca 27 grader , max 30-31 grader med romtemp på ca24-25 grader

Mitt gamle luftkjølte var jo kaldere enn ditt.

Shims,pasta,cpu blokk ligger orntli på osv ??

/Jan

Lenke til kommentar

Quote:

Mitt gamle luftkjølte var jo kaldere enn ditt.

Shims,pasta,cpu blokk ligger orntli på osv ??

/Jan

Tok av blokka og shimmen i går, for å sjekke om alt var skikkelig montert - og det var det. Har skrudd blokka skikkelig fast, og tørr jammen ikke skru mer i frykt for at cpu-kjernen skal knuse.

Jeg har ikke smurt på arctic silver (enda), men dette kan da umulig utgjøre mer enn ca 3c i alle fall.

Lenke til kommentar

Du bør helt klart klare lavere temperatur med det kit´et. Det vil helt sikert hjelpe med en ekstra vifte på den radiatoren, så vidt jeg vet er det jo plass til 2x120mm vifter?

Men sjekk allikevel tipsene ovenfor, for sikkerhets skyld.

Sørg også for at viftene suger luft igjennom radiatoren, dette gir bedre resultat!

Du bør snarest legge på AS3, dett vil hjelpe en god del! Uten at jeg dermed skal spekulere i antall grader.

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-03-12 00:30 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Sørg også for at viftene suger luft igjennom radiatoren, dette gir bedre resultat!

For øyeblikket står vifta og blåser luft ut gjennom radiatoren! Er det bedre u suge inn i kabinettet?

Har en tube Arctic silver II liggende her, skal smøre på det :wink:

[ Denne Melding var redigert av: Kjellis på 2002-03-12 00:33 ]

Lenke til kommentar

Hvordan måler du tempen ? Du burde ha egen måler på cpu, spesielt når du driver med vannkjøling. Det er et kjent faktum at socket a hk har ustabile temp målinger, men ved vannkjøling kan disse målefeilene bli verre.

Dette fordi at når du fjerner cpu vifta vil du fjerne den luftstrømmen som også har kjølt ned hk ditt. Slik at varme fra andre deler sprer seg gjennom hk og påvirker temp målingen.

Lenke til kommentar

Da bruker du termistoren som sitter på hk og da er det fare for feilmåling.

Spiller liten rolle hvem prog du bruker for de henter tempen fra samma termistoren alle sammen.

Bruk selvmontert måler det er tryggere/mer nøyaktig. Guide finnes på ok.no.

Lenke til kommentar

Det er definitivt bedre å la vifta suge luft gjennom radiatoren!

De aller fleste vifter er laget slik at de får bedre virkningsgrad når "motstanden" (luftstrømmen gjennom radiatoren) oppstår på sugesiden.

Om vifta derimot settes til å "presse" luft gjennom radiatoren, vil det ofte dannes en form for kavitering, og luftstrømmen vil dermed reduseres.

I forbindelse med en oppgradering av mitt eget vannkjølingssystem, har jeg i kveld eksperimentert litt med nettopp dette. Resultatet ble at CPU-temperaturen steg med tre-fire grader, når vifta ble montert for å trykke luft gjennom radiatoren, selvsagt med vifta på samme hastighet.

Kjører p.t med åpent kabinett, slik at temperaturpåvirkningen fra andre komponenter i kabinettet er minimal. Så med andre ord; En radiatorvifte skal SUGE luft gjennom radiatoren, ikke omvendt!

At man nå og da opplever motsatte forhold på en CPU-kjøleribbe, er en helt annen sak, da vifta i slike sammenheng jobber under litt andre forhold.

Kan godt prøve å utdype dette litt mer siden, men nå begynner det å bli litt sent på natten!

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har 2 80mm som drar luft utenfra og ei 80mm som suger

Alle 3 sitter seff oppå radiator

Men som nevnt lengre opp her er ikke bios temp helt å stole på

I bios har jeg ca 11-12 grader varmere cpu enn på de andre følerne

Burde kanskje nevne at jeg har satt på en extra føler som sitter oppå cpu + en føler som sjekker vanntemp

Er min første vannkjølte pc så har ikke allverden med erfaring

Lese her og lære litt :smile:

Lykke til

/jan

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...