Tor Rasmussen Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 Jeg bestilte studenttilbudet til NGT gjennom HiB (Høgskolen i Bergen) Det jeg ikke var klarover er at jeg da ikke kan åpne porter for FTP, DCC, Xbox Live m.m. Må innrømme at et av hovedpoengene mine med ADSL var nettopp onlinespilling med Xbox og PS2. Snakket med NGT support i dag og forstod det slik at jeg ikke kommer på Xbox live med studentabonnementet siden HiB likevel kjører sine brannmurer og vi ikke kan åpne porter der. Stemmer dette ? Kommer jeg ikke på Xbox live så lenge jeg har studentavtalen ? Lenke til kommentar
mars001 Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 Hvis du må åpne porter for at xbox live skal funke, så nei, da kommer du ikke på. Er ikke sikker på hvordan det fungerer. Du kan jo ta kontakt med admin på skolen din og høre om det kan åpnes, men jeg tviler, de er dritstrenge på sånt. Det studenttilbudet er billigt og sånt, men når man ikke får toucha noe når det gjelder porter er det brått ikke så bra lenger... Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 En linje uten mulighet for åpning av porter er da ikke no artig... - og hvilke porter er det som må åpnes for xbox live? Lenke til kommentar
Paull Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 Dersom Xbox live kun bruker TCP (og ikke UDP), kan det kanskje være mulig å sette opp en SSH-tunnell mellom xboxen, din PC på "innsiden" og en ekstern maskin (uten portbegrensinger og med ssh-server), og koble til xbox live via denne tunnellen. Vet ikke om det funker og hva xbox live krever, men om det hadde funka, så hadde det jo vært verdt innsatsen ? Lenke til kommentar
Demolish Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 Ring NGT og be om å få brukernavn/passord for routeren din. Vanligvis er dette P<kundenummer> der det første tallet er redusert med 1, og passord det som sto på arket du fikk med routeren. Eksempel: kundenummer: 987654 Login router: P887654 Du bør sjekke info-sidene hos ngt på www.nextgentel.no --> kundeservice. Sjekk manualen for din router. Lenke til kommentar
jag Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 Får kobla til Xbox live via skolenettet til HiT der alle portene er stengt. Merkelig at du ikke gjør det... Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 Ingen grunn til å åpne porter for å spille XBOX live. Jeg gjør det iallfall ikke på min student NGT linje (hvor jeg kan åpne) Lenke til kommentar
lahaso Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 Har UiB-studentabb. og har ingen problemer med å åpne porter. Det eneste kjipe med studentabb. er at man deler ip-adresse med 600 andre, noe som gjør til at det ikke funker å sette opp spill/ftp-server osv. Lenke til kommentar
mars001 Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 På HiB-studenabb'et får man ikke telnet'a til routeren, er ikke mulig å få gjort noenting. Lenke til kommentar
lahaso Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 På HiB-studenabb'et får man ikke telnet'a til routeren, er ikke mulig å få gjort noenting. Ok, beklager! Trodde de hadde samme opplegget jeg. Lenke til kommentar
kalkulatoren Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 Har du spurt om du kan gå over til "normal" ngt studentabb. der du ikke er tilknyttet skolen din? Da må du gå ned til 1500kbps, men det er vel ikke så galt. Problemet her er at du er tilknyttet hjemmekontorløsningen deres antar jeg. Har uib abb. så jeg kan velge å bruke internett gjennom en vpn tunnel til egen ip adresse hos uib eller den løsningen der en deler ip med 600 andre (PAT). Er vel vanskelig/umulig å få xbox til å bruke vpn tunnell (?) Jeg kan logge meg på ruteren min - admin/noway, men det hjelper fryktelig lite ettersom det er enda en ruter litt lenger ute i systemet. Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 22. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2004 På HiB-studenabb'et får man ikke telnet'a til routeren, er ikke mulig å få gjort noenting. Det trodde jeg også. Før aktivering av ruteren kune jeg Telnet-e på 10.0.0.1 Klarte dette ikke etter aktivering. Men så fant jeg ut at ruteradressen var blitt forandret til noe silkt som 10.14.26.97 etter aktiveringen. Så jeg klarer å telnette ruteren. Likevel sa NGT support at jeg måtte åpne porter for å spille Xbox live, men vi ikke ville klare det pga HiB sin brannmur. Noe jeg ikke kan gjøre er å gå på endring.nextgentel.no. Det fikk jeg bekreftet av kundesenter ikke går så lenge jeg har HiB sin avtale. Problemet er at jeg deler ip med mange andre visst. NGT kom med et forslag. 1. Sett en statisk ip på pc. Logg på nett. 2. Sett samme ip på Xbox. 3. Slå av pc. 4. Da skal Xbox live la seg connecte. Høres dette ut til å fungere ? (Vil ikke jeg miste hele nettforbindelsen når jeg slår av pc-en ?) Lenke til kommentar
kalkulatoren Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 Lite nysgjerrig spørsmål her. Med "Logg på nett" mener du da å logge på hjemmekontor.ngt.no eller har du en annen løsning? Høres jo ut som om det kan fungere - i ruteren kan du jo sette opp hvilke iper som blir delt ut til hvilke maskiner. Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 23. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2004 Lite nysgjerrig spørsmål her. Med "Logg på nett" mener du da å logge på hjemmekontor.ngt.no eller har du en annen løsning? Høres jo ut som om det kan fungere - i ruteren kan du jo sette opp hvilke iper som blir delt ut til hvilke maskiner. Beklager. Uttrykte meg litt feil pga uvitenhet. Trodde at hvis jeg skrudde av pc-en så ville jeg miste ip'en, men ruteren holder jo på ip-en ut av systemet, og setter jeg statisk innenfor ruteren er jo alt ok. Kan ta med at det funker ! Sette statisk ip på pc. Sette samme ip på Xbox. Får vite av xbox at det er en ipconflict. Skrur av pc, (eller disabler nettverkkort eller tar ut nettverkskablen) Velger reconnect eller try again på xbox. and Live it goes. Problemet mitt nå er: Så lenge jeg da spiller på xboxlive kommer jeg ikke på nett med pc samtidig. Trodde jeg kunne bare sette en annen ip på pc-en og komme meg på nett samtidig, men det går ikke. Noen som vet hva jeg kan gjøre for å kunne være på nett med begge deler samtidig ? Lenke til kommentar
lahaso Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 du må nesten legge til denne ip-en i config på routeren hvis det skal fungere da. Lenke til kommentar
cremaster Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Rart at du må åpne noe, jeg trengte ikke det for å få XBOX Live til å funke. Har vanlig NGT abo. med en switch mellom router og to PCer pluss en XBOX. Lenke til kommentar
kalkulatoren Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Dette er dessverre ikke som vanlig ngt abb. Dette hørtes jo gøy ut - det må jeg prøve. Et forslag er jo du setter en ny ip til pcen (i ruteren) og logger inn på nytt igjen - det burde virke. Problemet er at du mister innloggingen hver gang ngt finner det for godt å reboote maskinen sin som styrer hjemmekontorløsningen (i det siste er dette noe som skjer månedlig, men i en periode rett før jul så gjorde de det flere ganger i timen) Da må du altså igang enda en gang med hele styret å skifte iper og herje <snakke ut i luften modus> To nettverkskort på pcen kanskje er en løsning - hmm. </> Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 23. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2004 Rart at du må åpne noe, jeg trengte ikke det for å få XBOX Live til å funke. Har vanlig NGT abo. med en switch mellom router og to PCer pluss en XBOX. Jeg måtte ikke åpne noen porter. Trodde det var det jeg måtte siden Xbox live ikke funket først. Problemet var som beskrevet VPN og ip'en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå