opresterud Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 Har etter hvert begynt å se at digital fotografering har sine fortrinn fremfor 35mm, men er fortsatt litt for glad i mitt Minolta 700si. Kvaliteten begynner å bli veldig bra, og jeg har sett flere digitale bilder som er "fremkalt" på lab som ikke er dårligere enn hva jeg får igjen (tvert i mot). Grunnen til at jeg har ventet er at jeg ønsker en enkel vei fra kamera til album (jepp, fortsatt tradisjonellt album her i huset!), ikke orket å "dille" med utskrift selv samt investere i en skriver som er utdatert om 4 måneder. Men en ting jeg fortsatt ikke helt liker med mange digitale kameraer er at de bruker lang tid fra utløseren er trykket helt ned til bildet faktisk blir tatt. Dette vil jeg at skal skje på øyeblikket. Hvor kostbare kameraer må man da ha? Planlegger å ha ett lite og kompakt, samt digital speilrefleks (over litt tid). Kan et Canon EOS 300D være en god erstatning for 700si, eller er det egentlig ett enklere kamera? Og, finnes det kameraer som kan fjerne røde øyne på direkten, uten behov for å redigere på PC? Mange spørsmål her, men har litt å lære... Ola Lenke til kommentar
lassevk Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 Jeg svarer bare på det siste spørsmålet ditt, ang. røde øyne. Jeg tolker spørsmålet ditt som at du spør om det finnes et program med funksjon for å automatisk redigere bildet for å ta bort røde øyne. Det kan tenkes at det finnes et kamera som har en slik funksjon men jeg tviler på det. Jeg har ihvertfall aldri sett det innebygget. Mange kameraer har derimot en "anti-rødøye" funksjon som rett og slett blinker blitzen et par ganger rett før bildet tas, for å tvinge pupillene til å trekke seg sammen og blokkere for lyset, med varierende hell. 300D er et kjempeflott kamera, har dette selv, men det har begrensninger i forhold til "storebroren", 10D, flere av dem kunstige for å skape forskjell og dermed et fortsatt marked for 10D. Hvorvidt kameraet kan sammenlignes med ditt Minolta kamera har jeg ingen aning om. 300D har en rødøye-funksjon med den innebygde blitzen men etter at jeg kjøpte blitz å sette på har røde øyer vært et lite problem. Lykke til med kjøpet. Lenke til kommentar
Zamboo Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 Kvaliteten begynner å bli veldig bra, og jeg har sett flere digitale bilder som er "fremkalt" på lab som ikke er dårligere enn hva jeg får igjen (tvert i mot). Hvor kostbare kameraer må man da ha? Kvaliteten du får fra digitale kameraer er grei til småformat-print. Vil du ha store forstørrelser er film fremdeles best. Under er en link til sammenligning mellom digtal og film. Gjett hvem som vinner. http://www.clarkvision.com/imagedetail/sca....html#testarea1 Hvis du vil ha et kamera som tar bilder i det du trykker må du etter hva jeg har erfart, et stykke opp i pris. Coolpix 5400 har etter min mening momentan utløser av lukker.. Lenke til kommentar
Madmax30 Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 300D har ingen forsinkelse fra du trykker på knappen til bildet blir tatt og kvaliteten er strålende. Du kan ta bilder på høye iso-verdier (400-800 og 1600) innendørs håndholdt uten blits med meget god kvalitet. Blitsen på 300D står såpass høyt opp i forhold til objektivet (høyere enn på storebor 10D) at røde øyne ikke er noe problem med dette kameraet. Selv om 300D ikke er det aller mest avanserte speilreflekskameraet, har det mye god funksjonaltet som holder for de fleste. Og det til en meget bra pris. Det blir spennende å se hvordan de kommende konkurentene til 300D gjør det i 2004! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå