Gå til innhold

Gode frontpage sider?

Anbefalte innlegg

1. Ah ok. Vi har kanskje forskjellig oppfatning av gode websider da ;) . Syns PowerPC og Luxus Disco og Tamilalliance (+++) er ganske "gode websider" jeg.. :)

Jeg holder meg til ordet «vakre», av årsaker jeg allerede har vært inne på.

2. Det med overlegen rase var kanskje litt useriøst og unødvendig.. Men syns det var litt dårlig mot tjcombo med "Vi venter i spenning". Virket som en slags hån, men men. Ordet "Vi" var det jeg reagerte på.. ;)

Vel, for å være helt ærlig var jeg ørlite provosert av å få ordet «nerd» (som et skjellsord) slengt etter meg fordi jeg (og mange med meg) er opptatt av noe så grunnleggende (og likevel forsømt!) som tilgjengelighet og brukervennlighet. Ja, som tjcombo har påpekt prater jeg mye, men jeg gjør det fordi jeg tror folk har godt av å vite hvordan ting er ment å fungere, og fordi folk her faktisk viser en viss interesse for dette området. Det er ikke noe å kimse av.

3. Om man bruker hans definisjon på Master har han kanskje noe igjen. Kan ikke si jeg er en av dem som når jeg entrer en side så er det første jeg gjør å sjekk om han har clean kode..

Men det har da heller aldri vært formålet med kode? Grunnen til å være opptatt av slike ting er at brukeren skal slippe å tenke over dette når han eller hun besøker siden, fordi ting fungerer som de skal (og dermed tilfredsstiller kravet til «intuitivitet»). Kodingen er en helt transparent del av siden for de besøkende.

Litt av det samme prinsippet finner vi igjen i normene som gjelder for trykksaker. Her sies det ofte at utformingen først er vellykket når leseren ikke legger merke til den i det hele tatt. På Web er innfallsvinkelen noe annerledes; man er i større grad også opptatt av å gi sidene en spennende utforming, en som kan gi sidene et visuelt særpreg. Dette er positivt fordi det gjør sidene varierte og lette å skille fra hverandre, men bør ikke overdrives i en slik grad at intuitiviteten og brukervennligheten går tapt.

Til slutt vil jeg legge til at strukturert og ren kode gjør det lettere å finne fram på Web (samt behandle den informasjonen man har funnet), fordi søkemotorene bedre vet hvordan de skal sortere og kategorisere informasjon som allerede er strukturert og standardisert. Alle webdesignere bør dessuten sjekke hvordan sidene deres tar seg ut i en tekstnettleser (f.eks. Lynx), fordi det er dette som dukker opp når folk søker seg fram til sidene deres!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Ah ok. Vi har kanskje forskjellig oppfatning av gode websider da  . Syns PowerPC og Luxus Disco og Tamilalliance (+++) er ganske "gode websider" jeg..

Da er vi tilbake til hva som er en "god" webside. For min del består en side av design og kode. Folk har forskjellige oppfatninger om hva de liker og hva de regner som bra design. Jeg kan lett overtales til å si at de sidene som nevnt holder en høy klasse designmessig.

Jeg har personlig valgt å gå vekk fra IE, både fordi jeg er lei av at Microsoft insisterer på å lage sine egne proprietære standarder og simpelthen fordi IE er p.t. en annenrangs browser. Når sidene av den grunn "brekker" på min browser fremstår de hverken som designmessig eller kodemessig som en "bra" webside.

Når du sier at arbeidsgiver kun bryr seg om design, er det etter min mening i beste fall upresist. Min erfaring er at de som kjøper tjenester, det være seg web utvikling eller drift av nettverk, ofte er uvitende om hva dette innebærer. Det er det din oppgave som web utvikler å veilede arbeidsgiver slik at han har et reelt grunnlag å fatte sin beslutning utifra. En bedrift som velger et system basert på en tegning tror jeg neppe vet hva holder på med.

Presenterer du løsningen som et system basert på at kun en del av markedet vil ha tilgang (tiltross for at IE har en stor del av markedet) og at det vil være lite fleksibelt i forhold til fremtidige standarder og vedlikehold, så kan jeg garantere at de vil tenkte seg veldig godt om før de går for noe sånt.

Lenke til kommentar
Jeg synes også tjcombo er helt fenomenal når det kommer til design, men etter hans egen definisjon av «MASTER» har han fortsatt en del å gå på.

Jeg synes at de fleste sidene som tjcombo har laget er noe av det beste jeg har sett (bortsett fra billybussey da :p)

Liker egentlig de lysere sidene dine best tjcombo.. den personlige siden synes jeg blir litt vel rotete.. :blush:

Lenke til kommentar
Jeg synes også tjcombo er helt fenomenal når det kommer til design, men etter hans egen definisjon av «MASTER» har han fortsatt en del å gå på.

Jeg synes at de fleste sidene som tjcombo har laget er noe av det beste jeg har sett (bortsett fra billybussey da :p)

Liker egentlig de lysere sidene dine best tjcombo.. den personlige siden synes jeg blir litt vel rotete.. :blush:

Takker SirIce. :thumbup:

Tilbake til vår lille diskusjon...

Jeg trur mange av dere ikke helt skjønner hva jeg sier... Det er snakk om følgende:

Er det vits å pugge html og bare la designen bli som den blir, eller er det bedre å lære seg å designe ordentlig og kode med DW/FP?

for enkelte av dere: når man lager ei side med DW/FP betyr ikke at sida skal se hærpa ut i alle andre browsere en I.E, da må dere være rimelig n00b i alt som er utenom Notepad.

Tar alle for seg at sider som er laget i FP/DW ikke funker i alle browsere?

Lenke til kommentar

I fp er det ikke så veldig vanskelig å lage IE proprietære sider. Dw har jeg ikke jobbet med så det tør jeg ikke si noe om.

Det er greit at designet må være der, men jeg er ikke enig i at det er mye bedre med bra design og råtten kode. En mellomting er bedre - så får man heller utvikle begge deler paralelt til det er master

Lenke til kommentar
I fp er det ikke så veldig vanskelig å lage IE proprietære sider. Dw har jeg ikke jobbet med så det tør jeg ikke si noe om.

Det er greit at designet må være der, men jeg er ikke enig i at det er mye bedre med bra design og råtten kode. En mellomting er bedre - så får man heller utvikle begge deler paralelt til det er master

Hvor får du råtten kode fra?

Lenke til kommentar
Er det vits å pugge html og bare la designen bli som den blir, eller er det bedre å lære seg å designe ordentlig og kode med DW/FP?

Ingen av disse er gode løsninger. Det beste er å vektlegge (og separere) god utforming og god kode, som på schtuff.org (laget av [Jante] her på forumet), SimpleBits og The Man in Blue. (Og ja, tjcombo – det er hevet over enhver tvil at du har det designmessige på plass. Nå venter vi bare på at du tar den andre, like viktige delen av nettsideutvikling til deg.)

for enkelte av dere: når man lager ei side med DW/FP betyr ikke at sida skal se hærpa ut i alle andre browsere en I.E, da må dere være rimelig n00b i alt som er utenom Notepad.

Til opplysning: Jeg forsøkte å åpne tamilalliance.com på en Nokia 7250i i dag, og det gikk … vel, ja. Jeg kom ikke forbi splash-siden engang.

Tar alle for seg at  sider som er laget i FP/DW ikke funker i alle browsere?

Sider som ikke følger standardene vil ikke virke i nettlesere som helt og holdent baserer seg på standardene. Dessuten kan du overhodet ikke vite om de vil virke like godt i fremtidens nettlesere, eller om du må inn og justere når teknologien oppgraderes.

Her vil jeg gjerne sitere litt fra den klassiske artikkelen Comments on Standards for Web Documents:

So, if you need that document to be accessible six years from now, you have two choices. You can commit yourself today to revisiting that document – and every other document on your web site – every six months or so and retagging it to meet the current browser hacks, or you can make sure the document exists in a standard format that will be available for the long term, and never touch it again.

In closing, my question is: which of those two approaches really frees you up to play with content, and which forever shackles you to the tedious job of fixing tags?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...