cfenzo Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 (endret) hummm.. mye som er sagt her nå, men.. 1. la meg gi et lite framtids-scenario: Alle vet at IE, Opera, Mozilla, Firebird, etc.. har kommet i nye versioner.. (IE6, Opera7, Moz 1.6, etc..) IE får kritikk fordi de ikke følger w3c's anbefalinger.. Hva om de nå tar til seg den kritikken? og velger å følge w3c som de andre browserne gjør? Hva skjer da med søplekoden? Det er et sjansespill å ikke ha strukturert, forseggjort, validerbar kode.. 2. håndholdte: Har optimalisert et par sider for håndholdte nå, og mye av de ikke-css måtene å lage "fancy" ting på (menyer, forms, etc..) funker ofte IKKE fra en håndholdt klient... (Bruker en Nokia 6600 med opera browser som test-klient) 3. Det kommer nå flere og flere ikke-standard/out-of-the-box klienter.. Tror du virkelig de kommer til å bruke M$' IE? nope... Tror vi kommer til å se en haug av Mozilla av-arter.. 4. Flere og flere firmaer som ansetter sånne som oss (ihvertfall noen av oss), vil ha VALIDERING.. Statlige sider (er ikke sikker på om det gjelder i norge.. men ihvertfall i flere andre land.. som f.eks. england) MÅ være xhtml og w3c standard.. hvorfor? Fordi siden skal være laget for også å kunne funke I TIDEN FREMOVER!! Det holder ikke at siden ser bra ut i 1 browser I DAG når den om 1 år vil se ut som #"¤%"¤#"&%/(/%& i MANGE nyere browsere.. Hvem vet hvilken browser som vil bli brukt mest om 2 år? (ehmm.. litt tilbake til punkt 1.. ) 5. Har jobba på flere prosjekter der vi har hatt - webdesigner - serverside kodere/utviklere.. (her har dere meg..) og i 90% av tilfellene har vi blitt nødt til å åpne photoshop, reslice bildet, save-for-web, og skrive ny kode.. THAT SUCKS.. Så: tenk mot framtiden, ting forandrer seg.. også browser-miljøet og bruksområdene for websider (vil du jobbe innen webutvikling bør du tenke over dette... ) Endret 23. januar 2004 av cfenzo Lenke til kommentar
tjcombo Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 (endret) Jeg følger DW kodinga. Og i hvilken Browser støtter ikke sida mi? altså http://www.tamilalliance.com Bra design trenger ikke å se hærpa ut med forskjellige browsere! Som du skjønner så tenker jeg over det ja... Endret 23. januar 2004 av tjcombo Lenke til kommentar
cfenzo Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 tjcombo: min forrige post var ikke retta mot sia di, eller en enkelt side i det hele tatt.. bare understreker for allmenheten at tidene forandrer seg, og det gjør browserne og.. men w3c's anbefalinger vil bestå.. sia di ser ikke hærpa ut i noen browsere.. nå.. og forhåpentlighvis vil den heller ikke det i framtiden.. og.. DU er jo der til å fikse på ting om den plutselig skulle komme til å se hærpa ut.. men.. om du lager en side du selger til noen, og den plutselig en dag ser hærpa ut i de nye browserne.. da er du antagelig nødt til å fikse sia for dem.. uten betaling, for produktet ditt holder ikke lenger mål.. eller.no.. - enzo eq finito -- Lenke til kommentar
tjcombo Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 cfenzo > Helt sant det du sier der, selv følgelig må vi tenke på frem tida. Takk for alle replyene! Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 (endret) Idag handler det mer om å legge til rette for andre typer klienter. Det trenger ikke engang være visuelle klienter som en browser, men roboter som søker gjennom sider på jakt etter informasjon som skal omstruktureres og vises i en eller annen kontekst. Mye mulig. Det kan du sikkert mye mer om enn meg. Poenget her er at det er rimelig arrogant av deg å legge ut informasjon på nettet for så å si at du passer ikke for meg, så du får ikke tilgang til siden min - eller "whites only" kanskje? Vet ikke om den var retta mot meg, men siden min skal fungere i de fleste browsere..:/ Kanskje FireBird ellerns blir litt rart. Det blir vel mya samma som at mange spill ikke passer til Linux, betyr det at spillprodusentene er rasistiske (litt drøyt å ta inn "whites" rasisme i denne diskusjonen) ? Når det i tillegg er du som presterer å si at tekst ikke slettes så må jeg bare gratulere deg med en aldri så liten mangel på teknisk kunnskap Takk. Utenom mitt kunnskapsområde, men tekst slettes ei..? Det er litt feil å skylde på dere med privatsidene deres, men dere reflekterer den holdningen som hindrer ny teknolog Hm. Jaja. Jeg mener fremdeles det visuelle er viktigere enn kodingen. Kanskje fordi jeg bruker Win2k/WinXP og bruker MSIE som browser (ser ikke poenget med å legge inn noe mer) og den fungerer _MER_ enn godt nok for meg.. Jeg har egentlig ganske mye mer å skrive, men kommer til å holde det inne. Hvis ikke ender det opp med at jeg påstår at halvparten av dere (minst) ikke kan IT Der vil jeg presisere at IT er rimelig mer enn HTML-koding og validering..:/ At noen ikke kan HTML osv betyr ikke at de ikke kan noe om IT. Har selv femmer i IT VKI, noe som betyr at jeg vertfall kan noe. Ikke 1337 koding, men Access (jippi) og noe Systembehandling. Tok kanskje litt av, men drit i personangrep og innblanding av større samfunnsproblemer som f.x rasisme. Det skal også nevnes at jeg ser poengene til de som støtter kodesaken. Endret 23. januar 2004 av Marvil Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Har nå lest alle postene her, og vil komme med noen synspunkter: for det første er det en forskjell på en webdesigner og en webprogrammør. Designeren skal få siden til å se fin ut, og programmørens oppgave er å få siden til å funke (les: følge standarder). Selvfølgelig krever dette samarbeid fra begge parter, og ideelt sett er designeren og programmøren samme person. Det ble nevnt tidligere at webens opprinnelige oppgave var å formidle informasjon. Legg merke til det lille ordet "var". I dag skal innholdet formidles på en måte som tar seg bra ut. Det viktigste er at siden fungerer i dag, ettersom siden skal brukes i dag. Så selv om IE ikke støtter alle standarder, blir det feil å utestenge brukere av IE fra samme funksjonalitet som bukere med standard-støttende browsere har. Det er selvfølgelig også feil å kode siden for IE uten å tenke på andre browsere. Hvorfor kan ikke alle bare bruke IE da? så slipper vi all klaginga...? Fordi andre browsere faktisk er bedre. Innstallerte Opera og Mozilla på onsdag, og er helt opera-frelst i dag. Enormt kjekt å slippe hundre ikoner på startmenyen når du har 100 sider oppe. Alle sidene blir isteden lagt på en tilsvarende linje inne i browseren. Det er også støtte for å skifte mellom flere stilsett (css) ved et enkelt menyvalg (for de sidene som støtter dette (som faktisk er en w3 standard)) I tillegg er det jo brukere av web'en som ikke har IE. Disse sitter kanskje med Linux eller Mac, og de bør vel også få tilgang på samme informasjon? Hvorfor er det viktig med ren kode? Dette er vel kun av hensyn til vedlikehold av siden. Dersom en person vil endre i koden, men ikke har laget den selv er det vel grådig ålreit at det går ann å finne frem litt lettere enn å finne nåla i høystakken? Dette har jo ingenting å si for sluttbrukeren, men hjelper for vedlikehold og feilsøking. Konklusjon: Grafikk er vel og bra, men standarder er til for å følges. For å lage kake trenger du både sukker og smør. Design og kode er to forskjellige ting, men begge trengs for å lage et bra sluttresultat. WYSIWYG editorer som DW og FP kan godt produsere gyldige koder, så disse er nok gode nok til mange formål. Men skal siden din plutselig skifte design, er det nok lurt å ha en effektiv måte å gjøre det på. Ellers blir det bare mye ekstra jobb, og det går bare ut over programmøren. dette var min mening. Vil gjerne avslutte med et sitat av ukjent person: "Det fine med standarder er at det er så mange å velge imellom" Håper noen fikk noe fornuftig ut av dette. hvis det var noen som gadd å lese det i det hele tatt. Vil bare si. Har full forståelse for alle andre som har postet, og kan si meg til dels ening i mye alle har sagt. Lenke til kommentar
tjcombo Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Veldig bra sagt faktisk. Skal en side bli på MASTER nivået som jeg sa, så trengs det to personer, en som programmerer og en annen som designer. PERFECT! Lenke til kommentar
cfenzo Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 AGREE! som tjcombo sa.. VELDIG bra sagt! Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Bra sagt ja... ganske riktig! Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 men ut ifra mine uttalelser burde vel strengt tatt webdesign forumet hatt navnet webutvikling-forumet ? Det er tross alt mer enn design som diskuteres her (og ettersom det faktisk er en undergruppe av programmering, så er det vel også logisk at dette først og fremst ikke går på kun grafikk (design) ?) Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 (endret) Må bare legge til noen ord her. Har noen tenkt over hvor mye arbeid det ligger bak å redesigne en side med html som IKKE er strukturert? Istedet for å kun endre én fil, må hele røkkla av innhold omskrives. Og tjcombo, jeg HAR oppnådd ting. Jeg er ikke uerfaren i photoshop, men jeg er ingen kunstner, og kan ikke å tegne. Likevel har jeg blitt med på prosjekt på en verdi av kr 20 000, laget noen smådesign, og koder amotor.no. (Ikke meningen å brife på noen måte, men bare for å nøytralisere påstander.) Og vet dere hvor mye penger det kan ligge i programmering? Jeg har kjennskap til personer som har fått over kr 25 000 for mer avanserte system som webshop og lignende. Og: Noen bedrifter/personer formidler sitt innhold best UTEN "1337" grafikk. Endret 23. januar 2004 av satyrium Lenke til kommentar
epsil Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Hva i h3lv3te har dere klart hitil under web? (Enkelte) snakker som Nerder. Nei, det skal ikke være lett. Men hva har dere fått til med kodinga og valideringa deres? Stygge sider uten stil? Det er ingen sammenheng mellom stygg utforming og ren kode. Trur du bedrifter har tid til å tenke på hvor godt du koder en side til dem? Det gir de ****** i. Alt de ønsker er at Sida skal se rent og pent ut design messig! Da har vi tilsynelatende en vesensforskjell mellom gode og kommersielle sider: At gode sider fungerer hos flere enn bare den som designer dem. ePsiLON47Jo, ved å bruke ødelagt kode gjør du innholdet på sidene mindre tilgjengelig. Du stenger altså ikke brukerne ute fra selve sidene dine, men fra innholdet som sidene prøver å formidle. Ved å bruke ødelagte design ser dere ut som n00bs innen webdesign UANSETT hvor gode dere er til å programmere! Og det vet dere selv er sant Sant nok, men du tror vel ikke for alvor at formålet med god koding er å fremme dårlig design? Slik jeg ser det er argumentet ditt bittelitt irrelevant. Jeg prøver ikke å drite ut noen, Jeg bare sier at om dere legger mer vekt på design så er det noe mer å skryte av. Å vektlegge det ene mer enn det andre er like meningsløst som å diskutere hva som er viktigst av mat og drikke. Begge deler er like nødvendig. Hvergang jeg får ett web oppdrag, så spør de etter et utkast (av DESIGNEN) folk har aldri spurt meg om utkast av koden. Trur ingen vil gjøre det heller. Tema i denne tråden er ikke hva du blir betalt for, men hva som utgjør en god webside. Her er funksjonalitet og tilgjengelighet ekstremt essensielt. At folk ikke bryr seg om koden bak, skyldes ganske enkelt at de er vant til dårlige websider som bare fungerer i et minimalt utvalg nettlesere. Eventuelt betyr det at de gir blanke i hvilke vanskeligheter de besøkende måtte støte på så lenge sidene fungerer hos dem selv, og da forsvinner jo hele poenget med å distribuere sidene via en offentlig informasjonstjeneste som Web. Så det dærre med notepad er bare bullshit når du ikke klarer å designe, takler du begge deler så er du på MASTER nivået. Da venter vi i spenning på at du når det nivået. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Så det dærre med notepad er bare bullshit når du ikke klarer å designe, takler du begge deler så er du på MASTER nivået. Da venter vi i spenning på at du når det nivået. Hvem er "vi" i denna sammenhengen..? Slutt snakk om deg selv som et folkeslag, en slags overlegen "rase". Evt om du ikke skriftlig kan fremvise beviser på at du sammen med flere personer har kommet frem til en besluttning om at dere gleder dere. Jeg er vertfall ikke med under "vi". Syns tjcombo er rimelig master jeg. Lenke til kommentar
tjcombo Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Ok gutta, jeg skal hjem nu, vi fortsetter på mandag Peace out! Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 synes det begynner å bli tendenser til flisespikkeri her nå. er vi ikke enige om følgende nå? 1. Design og kode er to ting, og den ene trenger den andre for å utfylle hverandre. 2. Designeren og koderen kan gjerne være to forskjellige personer for å oppnå best mulig resultat 3. Standarder er til for å følges, men inkluder gjerne IE når du tenker på hvordan siden blir seende ut. Det er tross alt over 90% av surferne som bruker den. 4. Designere og kodere blir aldri eninge om hvem som er viktigst av dem Lenke til kommentar
tjcombo Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Så det dærre med notepad er bare bullshit når du ikke klarer å designe, takler du begge deler så er du på MASTER nivået. Da venter vi i spenning på at du når det nivået. Hvem er "vi" i denna sammenhengen..? Slutt snakk om deg selv som et folkeslag, en slags overlegen "rase". Evt om du ikke skriftlig kan fremvise beviser på at du sammen med flere personer har kommet frem til en besluttning om at dere gleder dere. Jeg er vertfall ikke med under "vi". Syns tjcombo er rimelig master jeg. Ohaa! Må si enig med Marvil litt der. Har bare sett deg prate Epsilon Men aldri fullført noe. Men prate kan du Sees på mandag folkens! Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Slutt snakk om deg selv som et folkeslag, en slags overlegen "rase". Evt om du ikke skriftlig kan fremvise beviser på at du sammen med flere personer har kommet frem til en besluttning om at dere gleder dere. Nå synes jeg helt ærlig du begynner å bli usaklig her Marvil. ePsiLON47 har på ingen måte fremstilt seg selv som verken overlegen eller noe annet. Har fører bare sin sak i denne diskusjonen. Og det har ingenting med hans ferdigheter å gjøre, det går på å fremme sin egen mening om saken, og hva han ser på som "rett". Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 (endret) Slutt snakk om deg selv som et folkeslag, en slags overlegen "rase". Evt om du ikke skriftlig kan fremvise beviser på at du sammen med flere personer har kommet frem til en besluttning om at dere gleder dere. Nå synes jeg helt ærlig du begynner å bli usaklig her Marvil. ePsiLON47 har på ingen måte fremstilt seg selv som verken overlegen eller noe annet. Har fører bare sin sak i denne diskusjonen. Og det har ingenting med hans ferdigheter å gjøre, det går på å fremme sin egen mening om saken, og hva han ser på som "rett". Tja kanskje. Men seriøst; Mye poeng med å skrive "Vi venter i spenning"..? Det blir usaklig, en slags hån, og siden han bruker ordet "Vi", istedet for "Jeg" (som hadde vært det rette her siden det er HANS (entall) sak) så snakker han om seg selv som en del av et større flertall. 'Vi' er som du kanskje vet, et ord som inkluderer flere personer. Kanskje jeg er usaklig, men syns ikke jeg er eneste i vertfall. F0kk tjcombo stikker du? Er jeg alene..?? Endret 23. januar 2004 av Marvil Lenke til kommentar
epsil Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Da venter vi i spenning på at du når det nivået. Hvem er "vi" i denna sammenhengen..? Alle som liker å se gode websider. Men jeg formulerte meg kanskje litt upresist ettersom jeg har registrert at folket her stiller svært varierte krav. Slutt snakk om deg selv som et folkeslag, en slags overlegen "rase". Det har jeg heller aldri gjort, så jeg aner ikke hvor du tar dette fra. Avataren min kan kanskje skape litt forvirring hva holdning (les: overlegenhet) angår, så jeg understreker herved at den ikke er ment å tas alvorlig. Jeg er vertfall ikke med under "vi". Syns tjcombo er rimelig master jeg. Jeg synes også tjcombo er helt fenomenal når det kommer til design, men etter hans egen definisjon av «MASTER» har han fortsatt en del å gå på. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 1. Ah ok. Vi har kanskje forskjellig oppfatning av gode websider da . Syns PowerPC og Luxus Disco og Tamilalliance (+++) er ganske "gode websider" jeg.. 2. Det med overlegen rase var kanskje litt useriøst og unødvendig.. Men syns det var litt dårlig mot tjcombo med "Vi venter i spenning". Virket som en slags hån, men men. Ordet "Vi" var det jeg reagerte på.. 3. Om man bruker hans definisjon på Master har han kanskje noe igjen. Kan ikke si jeg er en av dem som når jeg entrer en side så er det første jeg gjør å sjekk om han har clean kode.. Syns layout'en betyr mest, men så bruker jeg IE da så jeg opplever ikke de problemene som de andre. Grafikkmessig er han Master vertfall.. Om jeg var skarp mot deg, og kom med usaklige innlegg så beklager jeg herved.. Det var sent på skoledagen og jeg var lei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå