inaktiv000 Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 Sky Hawk IPRO-1203 Sølv Pioneer DVD-spiller IDE 16x/40x Slot-in AMD Duron 600 Mhz Seagate Barracuda 7200.7 160GB 8MB EPoX EP-8KMM3i Hovedkort for Socket A Crucial PC2100 DDR-DIMM 512MB CL2.5 Asus Radeon 9600XT 128MB DDR Lenke til kommentar
Mr.Nut Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 600 Mhz kan nok bli litt i minste laget. Kjøp en 1,4 Ghz eller 1,6 Ghz. Koster bare 400 kroner. Lenke til kommentar
Mr.Nut Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 F.eks. denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=4&GrpID=6&s=pl Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 Jepp, mer enn nok. Kanskje til og med litt overkill på mengde ram (du trenger bare 256 MiB fro HTPC), og overkill på skjermkort. (Du trenger ikke mer en Radeon 7500 eller Geforce 2 MX for slik bruk) PS. Den duronen der var et yndet overklokkingsobjekt en gang i tida og jeg fikk min opp på 952 MHz på billig luftkjøling (kjøler til 115kr), noe som var helt vanlig på de der. Så du kan jo prøve å klokke den litt. Lenke til kommentar
TrulsHE Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 Syns det var et latterlig bra skjermkort du skulle ha inni maskina da... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 Syns det var et latterlig bra skjermkort du skulle ha inni maskina da... Jepp, alt han egentlig trenger er TV-ut og da spiller det liten rolle om det er et 4MB PCI-kort eller det dyreste spillkortet man finner. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 22. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2004 Det kommer av at jeg har 600 MHz i PCen min idag, og tenkte å kjøpe ny proessor til denne. Men jeg kan vel kjøpe to da Hva slags prosessor bør jeg da velge? En XP, eller Duron (tenker gjerne på støy her!) Skjermkortet har jeg vunnet, men jeg har en GF TI 4200 som jeg kunne brukt istedet. Jeg får nesten teste TV-ut på begge og se hva som blir best Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 Tenkte å bruke en PIII 850 til "digital satelittboks". Maskinen hadde ikke sjangs, bare hakking, og konstant 100% belastning på cpu. Flyttet satelitt kortet over i en Celeron 1400, hakkingen i bilde ble borte, lyden hakket av og til. Cpu belastning varierte mellom 85-100%. "lånte" en P4 2.6c og testet. Fungerte selvsagt helt glatt. Vurderte da å oppgradere en av maskinene mine. Men kjøpte istedet et Xcard til en tusen lapp. Satte alt tilbake i PIII 850 maskinen, og alt fungerer nå fint. cpu belastning på ca 50%. Xcard kortet har en helt utrolig bra lyd og bildekvalitet Men til å spille av DVD og bruke et analogt TV kort kreves det mye mindre av CPU. Tror nok det holder lenge med 600 Mhz, men det koster jo så lite ekstra for mye raskere prossessorer. Lenke til kommentar
tZar Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 Jepp, mer enn nok. Kanskje til og med litt overkill på mengde ram (du trenger bare 256 MiB fro HTPC), og overkill på skjermkort. (Du trenger ikke mer en Radeon 7500 eller Geforce 2 MX for slik bruk) PS. Den duronen der var et yndet overklokkingsobjekt en gang i tida og jeg fikk min opp på 952 MHz på billig luftkjøling (kjøler til 115kr), noe som var helt vanlig på de der. Så du kan jo prøve å klokke den litt. Mer enn nok kommer helt ann på hvordan man skal bruke HTPC'en Skal man bruke programmer som Dscaler og diverse filtere, så holder absolutt ikke en Duron 600. Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 Vil skryte litt mer av Xcard Hardware decoding for DVD, SVCD, VCD ,DivX. (Mpeg1,Mpeg2,Mpeg4) Kvaliteten på tv ut er bedre en noe grafikk-kort. Hardware decoding av 5.1 og DTS lyd. Og minimums kravet til cpu: 200 Mhz Lenke til kommentar
tZar Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 Vil skryte litt mer av Xcard Hardware decoding for DVD, SVCD, VCD ,DivX. (Mpeg1,Mpeg2,Mpeg4) Kvaliteten på tv ut er bedre en noe grafikk-kort. Hardware decoding av 5.1 og DTS lyd. Og minimums kravet til cpu: 200 Mhz Problemet med Xcard er at all dekoding skjer i hardware, og derfor gir ingen eller liten mulighet til oppgradering. Man kan heller ikke brukte ting som Reclock eller FFDSHOW for å forbedre bildet. Et annet minus er loopback kabelen som har en tendens til å ødelegge bildet i windows. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 22. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2004 Er Xcard kun for satelitt? Jeg har digital kabel-tv fra UPC, regner ikke med at det er noe spesielt jeg kan gjøre med dette bortsett fra å ta opp via S-Video inn. Regner nok med at jeg kjøper en raskere prosessor. Bør jeg velge en XP, eller er en 1.4 eller 1.6 Duron nok? Hva er Dscaler og andre filtere; hvilke sammenhenger brukes disse i? Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 22. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2004 Ang. overkill av skjermkort: jeg lurer på om jeg selger dette, og heller bruker Voodoo3 kortet mitt. Blir dette for dårlig? Er det forresten noe jeg kan gjøre for å dekode digital kabel-tv rett på PCen, og finnes det noen fordeler ved dette? Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 Bruker ikke loop back kabelen, skal jo ikke se film på Monitoren. Trenger ikke reclock, siden både lyd og bilde dekodes i kortet blir det helt synkront. Når det gjelder mulighetene til opgradering er jeg redd du har rett. Dersom det ikke er muligheter for å flashe hardwaren. Største feilen for meg er at kortet ikke støtter overlay. For de som er heldige og har et ITX hovedkort, har det fleste av disse tilkobling for digital video. Hvor kortet kan kobles til internt, slik at overlay fungerer. Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 (endret) Er Xcard kun for satelitt? Jeg har digital kabel-tv fra UPC, regner ikke med at det er noe spesielt jeg kan gjøre med dette bortsett fra å ta opp via S-Video inn. Regner nok med at jeg kjøper en raskere prosessor. Bør jeg velge en XP, eller er en 1.4 eller 1.6 Duron nok? Hva er Dscaler og andre filtere; hvilke sammenhenger brukes disse i? Har et Pinnacle PCTV SAT kort for å ta ned sendinger fra satelitt. Bruker Xcard i tilegg for å avlaste min "svake" CPU med Mpeg dekodingen. Med raskere CPU kunne dette vært gjort i software. Fordelen med å dekode sendinger med PC bør kanskje ikke nevnes her Endret 22. januar 2004 av Sigurd2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 Bruk Voodoo3 kortet du. Det holder fint til TV-ut og 2D-bruk. Hvis du kjøper CPU, Velg helst en av de billigste XP'ene. (F.eks XP2000+ - XP2500+) Og så kan du underklokke den. Underklokking og undervolting fører til mindre varmeutvikling. Hvis du kan kjøre CPU'en på f.eks 1,1V og ~30% lavere hastighet enn normalt så vil du kunne kjøre CPU'en uten vifte. (kun kjøleribbe og PSU-vifte) Da har du i hvertfall eliminert en av støykildene. Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 (endret) Til HTPC så bør prosessoren være minimum 1 Ghz. Jeg kan varmt anbefale den nye Duron 1,4 Ghz (applebred) til 314,- Den klokker lett opp til 1,7-1.8 Ghz uten å øke Vcore, så da blir den helller ikke noe varmere enn originalt. Men da knuser den f.eks Celeron 2.6 i ytelse Hvis du ikke har kjøpt hovedkort og ram ennå, så vil jeg anbefale deg å velge et nForce2 kort sammen med PC2700 minne, da klokker du CPU fra 10,5x133 til 10,5x166 = 1,75 Ghz 333 Mhz. Kabinettet har jeg selv, og det er bra, men trenger noen små modifikasjoner for å bli perfekt. NB! det var et lite mysterium å finne ut av hvordan toppdekselet skulle av, men her er løsningen: Toppen og fronten henger sammen, og skal skyves fremover før det løftes opp. Dette krever litt makt da delene er veldig thigte. NB! Kabinettet er kun 9 cm høyt, mens et fullsize skjermkort er 12 cm høyt. Dvs at du kun kan bruke "low profile" kort med mindre du er villig til å kutte hull i toppen av kabinettet. Nødvendige modifikasjoner jeg har gjort: 1. Bytt ut PSU vifte med en som er mer stillegående, og kjør den på 5V eller 7V. 2. Plasser harddisken i floppy bay'en 3. Ta ut original hardisk ramme og plasser en 80mm vifte som blåser kald luft inn i kabinettet fra undersiden (krever at du skjerer et hull til viften. 4. monter føtter på kabinettet slik at viften på undersiden får luft (dør knotter i børstet stål blir fine bein) Neste mod er ikke nødvendig men vil senke temperatureren betraktlig: Skjær 80mm hull i toppdekselet og lag en "air-duct" inn til CPU vifta. En 3,5" viftestyring i floppy bay'en kan også være lurt, men pass på at du får plass til hardisken også. Endret 22. januar 2004 av 356speedster Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 NB! du kan få problemer med "SLOT-IN" dvd spilleren, da kabinettet har eget flipp-deksel som skuler DVD spilleren. Du kan m.a.o bruke en vanlig hvit DVD spiller istedet. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 22. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2004 (endret) Bruk Voodoo3 kortet du. Det holder fint til TV-ut og 2D-bruk. OK, da satser jeg nok på det i begynnelsen Hvis du kjøper CPU, Velg helst en av de billigste XP'ene. (F.eks XP2000+ - XP2500+) Jeg kan varmt anbefale den nye Duron 1,4 Ghz (applebred) til 314,- Jeg er litt usikker på om jeg bør velge XP eller Duron - er det noen forskjeller når det gjelder varmeutviklig/varmetoleranse (altså hvor mye viften må bråke)? Og ytelse i forhold til pris? Hvis Duron 1.4 eller 1.6 er bra nok, så er det jo greit å ta de som er såpass billige. Hvis du ikke har kjøpt hovedkort og ram ennå, så vil jeg anbefale deg å velge et nForce2 kort sammen med PC2700 minne, da klokker du CPU fra 10,5x133 til 10,5x166 = 1,75 Ghz 333 Mhz. Jeg har fått høre at nForce kort ikke egner seg så godt til linux-bruk! Hvis dette stemmer, tror jeg at jeg holder meg unna. Å overklokke er heller ikke så interessant, da jeg ikke trenger større ytelse enn at jeg får gjort "HTPC-oppgaver". Det er viktigere at den blir stillegående og stabil Det med low profile kort ante jeg ikke, da har jeg nok et problem. Det eneste kortet jeg trenger, er vel skjermkort (kanskje lydkort og), og det har jeg ikke tenkt å kjøpe nytt av.. Hva slags skjermkort bruker du? Har ikke særlig lyst å kutte i kabinettet, er dette nødvendig? :/ NB! du kan få problemer med "SLOT-IN" dvd spilleren, da kabinettet har eget flipp-deksel som skuler DVD spilleren. Du kan m.a.o bruke en vanlig hvit DVD spiller istedet. Ah, da blir det nok brenner på meg hvis jeg kjøper HTPCen! Tusen takk for alle svar Endret 22. januar 2004 av cecolon Lenke til kommentar
Loc Dog Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 Hvor kjøpes dette xcard da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå