Gå til innhold

Veeeldig enkel shoutbox

Anbefalte innlegg

Tenker på en bitte liten shoutbox. Kan godt bare inneholde to rammer! en for å skrive inn, og en annen for å se hva som er skrevet inn tidligere. Poenget er at den skal være enkel...

Har søkt litt rundt, men finner bare avanserte og vanskelige box'er.

(jeg er ikke veldig godt i php, og å begynne å redigere php filene før de skal opp (i stor grad) vil jeg helst slippe)

Er det noen som vet om noe??

På forhånd takk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tenker på en bitte liten shoutbox. Kan godt bare inneholde to rammer! en for å skrive inn, og en annen for å se hva som er skrevet inn tidligere. Poenget er at den skal være enkel...

Har søkt litt rundt, men finner bare avanserte og vanskelige box'er.

(jeg er ikke veldig godt i php, og å begynne å redigere php filene før de skal opp (i stor grad) vil jeg helst slippe)

Er det noen som vet om noe??

På forhånd takk...

Jeg har en enkel som ikke er mysql hvis du vil ha den så si fra.

Lenke til kommentar

????????: Jeg vet liksom ikke hvor jeg skal begynne henne. Den eneste (fakta!) koden jeg kan, er den include koden. hehe...

Jeg har prøvd å søke på hotscripts også. Enten så var det shoutbox som trengte access eller andre databaser (MySQL), eller så var det så mange filer at jeg gikk i surr. Fikk ikke konfigurert riktig sikkert.

Men det var også så mye forskjellig stash som jeg ikke trenger liksom. Skal bare ha en enkel en. Gjerne en som kommer i et iframe, slik at jeg kan ha den på hovedsiden min.

Men du:

Jeg er enig at det kan være veldig interessant og lærerikt å lage en shoutbox fra bunn av, men hvor skal jeg starte? Er det noen tutuorials eller noe lignende jeg kan følge? Jeg har liksom NO IDEA på hvor jeg skal begynne.. :s

Jic: Ja vil gjerne ha den! Da kan jeg jo se på den, så kanskje jeg lærer noe :p

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Gi en lite kort beskrivelse a hvordan du vil ha shoutbox'en din så kan vi komme med noen tips og triks.

Her er det du i utgangspunktet trenger:

fopen() - åpner filen

fwrite() - skriver til filen

fclose() - lukker filen

Dette er en forenkling av eksempelet på fwrite i manualen:

<?php
$filename = 'test.txt'; // opprett denne filen. Pass rett CHMOD slik at du kan lagre

$somecontent = "Add this to the file\n"; // dette er teksten som blir skrevet til filen

$handle = fopen($filename, 'a'); // se i manualen på fopen så ser du at 'a' betyr 
                                              // at filen opnes for skriving 

fwrite($handle, $somecontent); // her skriver du $somecontent til filen som er åpnet i $handle
fclose($handle); // lukker filen
?> 

Okay... dette er et script som skriver til filen.

For å vise dette på en annen side bruker du funksjonen du kan, include() - f.eks. include ('test.txt');

Jeg antart at du ikke vil måtte skrive samme teksten hele tiden, så derfor må du lage et skjema.

<form method="post" action="NavnetPåPHPFilen">

<textarea name="teksten"></textarea><br>

<input type=submit>

</form>

Dette skjemaet setter du inn i på en passend side.

Som du ser så heter feltet "teksten" og metoden til skjemaet er post.

I scriptet du sender skjemaet til får du lagret teksten i en variabel ved å bruke $_POST['teksten']

$somecontent = $_POST['teksten']."<br>\n";

Her lagrer du verdien til "teksten" pluss <br> i variablen $somecontent - som senere i scriptet ovenfor blir lagret i filen. \n betyr bare at det skal være et linjeskifte i filen.

Ved å bytte ut $somecontent lager du derfor det som de skriver inn i skjemaet.

En ting som kan være kjekk å bruke er nl2br() - den gjør om linjeskirft i tekstboksen til <br />.

$somecontent = nl2br($_POST['teksten'])."<br>\n";

Til slutt kan det være kjekt å sjekke at det virkelig er skrvet inn noen tekst i feltet:

<?php
 // denne funksjonen viser teksten "Du må fylle ut en tekst i feltet!"
 // dersom det ikke ble skrevet noe i feltet, og så avsluttes scriptet
if(empty($_POST['teksten'])){
 echo "Du må fylle ut en tekst i feltet!"
 exit;
}

$filename = 'test.txt'; // opprett denne filen. Pass rett CHMOD slik at du kan lagre

$somecontent = nl2br($_POST['teksten'])."<br>\n"; // dette er teksten som blir skrevet til filen

$handle = fopen($filename, 'a'); // se i manualen på fopen så ser du at 'a' betyr 
                                              // at filen opnes for skriving 

fwrite($handle, $somecontent); // her skriver du $somecontent til filen som er åpnet i $handle
fclose($handle); // lukker filen
?> 

Lenke til kommentar

Tusen takk for denne informative posten "??????"!

Er på skolen nå så får ikke lest igjennom den før jeg kommer hjem og kan konsentrere meg litt.

Takker igjen.... :)

EDIT: ?????? = et nick... :p Setter ikke spørsmåltegn ved den informative posten:) Meget god den...!

Endret av w3p
Lenke til kommentar

henger meg litt på her jeg, hvordan kan jeg definere innholdet av en tekstboks som f.eks. $melding?

<form name="form1" method="post" action="">
 <p>navn 
   <input type="text" name="textfield">
 </p>
 </form>
<form name="form2" method="post" action="">
 melding 
 <input type="text" name="textfield2">
</form>

Lenke til kommentar

Jeg tenkte å bruke shoutboxen på hovedsiden min (internettsia). Den skal være veldig enkel. Det skal ikke være noen innlogging eller noe. Tenkte at man bare behøvde å skrive et nick man vil bruke når man skriver (denne må man sette hver gang man besøker siden) og trykke på "submit". Så kom "hylet" inn i et større vindu over. Jeg tenkte å plassere denne shoutboxen i et iframe (hvis det ikke er like lett å sette php skriptet på hovedsiden min da) med en relativ liten størelse.

Lenke til kommentar
henger meg litt på her jeg, hvordan kan jeg definere innholdet av en tekstboks som f.eks. $melding?

<form name="form1" method="post" action="">
 <p>navn 
 </p>
 </form>
<form name="form2" method="post" action="">
 melding 
</form>

<form name="form1" method="post" action="navn_på_php-fil.php">
 <p>navn 
 </p>
 </form>
<form name="form2" method="post" action="navn_på_php-fil.php">
 melding 
</form>

php-fil:

<?php
$melding=$_POST['textfield'];
?>

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...