tdipower Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 Halla. Tenkte jeg skulle montere en linux box som router/firewall på nettet mitt. I tillegg ønsker jeg å kunne begrense tilkoblingshastighet mot enkelte ip'er. skal dele nett med noen flere og ønsker å kunne ha mest hastighet selv, iallefall hvis jeg skal laste ned noe stort. Er dette mulig på en linux box? isåfall hvordan? Lenke til kommentar
xeon Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 (endret) Det er fullt mulig ved bruk av iptables fq.. Forresten et litt dumt spørsmål. mildt sagt generelt edit: skjønner ikke hva jeg skriver selv noen ganger Endret 22. januar 2004 av xeon Lenke til kommentar
tdipower Skrevet 21. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2004 Det er fullt mulig ved bruk av iptables og QoS eller.no.. Forresten et litt dumt spørsmål. mildt sagt generelt generelt? mulig det. Finnes det noen HOW TO'er på dette? Hvilken distr. bør jeg bruke til dette? Smoothwall? Trustix? eller bare en "vanlig" en? Lenke til kommentar
Sir_Arcus Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 jeg kjører clarkconnect her hjemme og det funker utmerket. Der er det også et meget lettfattelig webgui hvor du styrer alt fra bla. også en feature som kan begrense hastigheten hver IP max kan få tildelt. henrik Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 Kongen på dette feltet heter pf og kommer med OpenBSD. BSD-folka mener generlt at alt som er av pakkefiltre til Linux suger, og at spesielt pf hersker totalt. Om det er sant, vet jeg ikke. Pf finnes også for Net/FreeBSD. Lenke til kommentar
TunK Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 Legg til fair queueing i kjernen din, installer iproute2 og finn en tutorial på bruk av "class based queueing" (kan evt. søke på kommandoen "tc") Hvis du ikke allerede har lagt inn Linux på boksen din, så ville jeg, slik arehb oxo sier, vurdert OpenBSD i stedet for. BSDs PF inneholder alt du trenger for bandwidth management, pakkefiltrering og nat i en "pakke", og er enklere å konfigurere enn CBQ. Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 En enklere måte, slik jeg ser det, er å bruke squid-proxy, og bruke delay pools for å begrense hastigheten til angitte ip-adresser... Lenke til kommentar
TunK Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 (endret) En enklere måte, slik jeg ser det, er å bruke squid-proxy, og bruke delay pools for å begrense hastigheten til angitte ip-adresser... Squid fungerer vel bare for http/ftp/gopher, og ikke for p2p, dcc ol? Endret 22. januar 2004 av TunK Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå