Gå til innhold

Hvor på delefilteret skal ledningene kobles til?

Anbefalte innlegg

har du kjøpt deg en bil sub som du ska bruke hjemme?

har gjort det samme selv, da brukte jeg bare en spole i serie (som nevnt ovenfor)

funket bra nok.

kostet 60 spenn pr. stk (det var noen år siden) kjøp den største de har, den har lavest cut-off frekvens. (en enkel spole i serie er ikke den beste løsningen siden den slipper igjennom mye over delfrekvensen også (nooe dempet avhengig av frekvens da selvfølgeleig))

alternativt kan du begynne å mekke et selv eller bare handle et dyrt passivt filter på bilstereo sjappa.

Endret av snoopafella
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ser ok ut det også. Muligens litt pinglete hvis du har stor forsterker men det skal nok holde hvis du har en middels forsterker.

Putt inn no glava, prøv deg fram hvor mye du trenger. Det demper stående resonans eller no sånn.

Tviler på du kan ødelegge elementet fordi du ikke bruker dempemateriale.

Spilte selv et par år uten glava, før jeg putta i.

hørte ingen forskjell. (tror det kommer an på utforming av kassen hvor mye dempemateriale du trenger)

Lenke til kommentar
Trodde et aktivt delefilter for subwoofer skulle gjøre en sub avktiv?!

Hvor i all verden har du dette fra? Det er jo riv ruskende feil. Jeg har nå forstått, om det de andre skriver er riktig, at det er nivået som er høyt/lavt. Du må koble slik:

CDspillerens linjeutgang med phonokabler, sliker du bruker til cdspilleren hjemme o.l. --------> "low input" på delefilteret

Output på delefilteret -------> input på forsterkeren

høyttalerutgangene på forsterkeren ------> subben

Get it?

bfisk

Lenke til kommentar

hrichard: er en stund siden jegg mekka bilanlegg men jeg har aldri hørt om høyt/lavt signal. (bortsett fra digitalteknikk)

Mener du høyt/lavt frekvensområde eller er det størrelsen på signalet (amplituden)

du sikter til?

uansett har han bare èn forsterker så han kan ikke koble det til fordi han også skal ha fulltonehøyttalere koblet til den samme forsterkeren hvis jeg har forstått han riktig. (lite vits med fulltone med lavpassfilter på)

Lenke til kommentar

Passivt delefilter = kondensator i serie med diskant/mellomtone og en liten spole i serie med bass-elementet. Størrelsen på komponentene regnes ut etter formlene Xc (kapasitiv reaktans) = 1/2piFC for kondensatoren og XL (induktiv reaktans) = 2piFL ... Så er det bare å prøve seg frem med verdier for C og L ved en gitt frekvens (som er delefrekvensen) som gir høyest mulig Xc for LAVE frekvenser og høyest mulig XL for HØYE frekvenser. :)

PS: Dette blir selvfølgelig en "jalla" løsning, og er kanskje ikke det beste, men det låter antakeligvis bedre enn uten delefilter. Bare pass på at komponentene tåler spenningene som skal mate høyttalerne (Typisk mellom 40 og 100 volt).

Edit: induktiv reaktans, ikke reaktiv induktans. :blush:

Endret av Tacritan
Lenke til kommentar

Har prøvd det dere har skrevet; jeg kan ikke bruke filteret fra biltema før subben får en egen forsterker (prøvde med forsterkeren bare til sub og det dunket noe i h...), snart blir det ny forsterker da kan jeg bruke den gamle til subben!

Har bestilt Passivt delefilter fra ljudia!

Takk for hjelpen alle!

Lenke til kommentar
hrichard: er en stund siden jegg mekka bilanlegg men jeg har aldri hørt om høyt/lavt signal. (bortsett fra digitalteknikk)

Mener du høyt/lavt frekvensområde eller er det størrelsen på signalet (amplituden)

du sikter til?

uansett har han bare èn forsterker så han kan ikke koble det til fordi han også skal ha fulltonehøyttalere koblet til den samme forsterkeren hvis jeg har forstått han riktig. (lite vits med fulltone med lavpassfilter på)

"lavnivå" er et linjesignal, mens "høynivå" er et signal som er effektforsterket, kort sagt.

bfisk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...