Gå til innhold

er det noe forskjell?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

du blir neppe og høre noen forskjell på kun ei vifte men det er godt mulig og høre forskjell vist har 4 15db vifter i forhold til 4 12 db vifter

vet at to 12 db vifter bråker tilsammen ca 15 db

det er en db kalkulator på overklokking men siden er jo nede

Lenke til kommentar

Desibelskalaen er en logaritmisk skala. Så hver gang man legger til 10 dB, blir lydTRYKKET 10 ganger så stort. 3dB økning gi CA. dobbelt så stort lydtrykk. Men selv om trykket blir 10 ganger så stort, så blir oppfattelsen av lyd bare at den blir dobbelt så høy. Dette er selvfølgelig subjektivt.. Jeg er litt flau nå, men jeg husker ikke hvordan man regner på det (ikke hatt slik matte på et par år nå) :wallbash:

Men når man for eksempel ser på spesifikasjoner til høyttalere, så ser man at frekvensområdet er oppgitt slik at hele spekteret er innenfor +/- 3dB, dvs. knapt hørbar forskjell;)

Tror det var svar nok!

Lenke til kommentar

Du hører ikkje forskjell på 15 og 12 decibel når viftene er i kabinettet. Heller ikke med 19 decibel. :)

Men du må huske på den berømte decibel-økningen som det er snakk om her. :green:

Uansett, jeg tviler sterkt på at den DOBLER seg selv du har 2 x 19 decibel vifter. Det vil jo tilsvare 38 decibel, noe som er veldig høyt. :ermm:

Prøv selv og se hva som skjer. Lyden dobler seg ihvertfall ikke med meg.

Lenke til kommentar
Du hører ikkje forskjell på 15 og 12 decibel når viftene er i kabinettet. Heller ikke med 19 decibel. :)

Men du må huske på den berømte decibel-økningen som det er snakk om her. :green:

Uansett, jeg tviler sterkt på at den DOBLER seg selv du har 2 x 19 decibel vifter. Det vil jo tilsvare 38 decibel, noe som er veldig høyt. :ermm:

Prøv selv og se hva som skjer. Lyden dobler seg ihvertfall ikke med meg.

2x19dB=22.01dB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...