Gå til innhold

Problem med innstallasjon av hardisk

Anbefalte innlegg

Forsøker å innstallere orginal windows 98 1st edition på en shuttle ST61G4 med Western Digital S-ATA 160 Giga disk.

For ganske raskt feilmeldingen :

"Det finnes ingen hardisk, eller denne disken krever enhetsdrivere"

Har åpnet opp og sjekket at jeg har koblet helt riktig som det står i manualen. Kan det være slik at jeg må innstallere noe drivere for at dette skal fungere? Jeg sjekker i setup via DEL-knappen, og der finner jeg heller ikke disken..

Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forsøker å innstallere orginal windows 98 1st edition på en shuttle ST61G4 med Western Digital S-ATA 160 Giga disk.

Har åpnet opp og sjekket at jeg har koblet helt riktig som det står i manualen. Kan det være slik at jeg må innstallere noe drivere for at dette skal fungere? Jeg sjekker i setup via DEL-knappen, og der finner jeg heller ikke disken..

Hva skal jeg gjøre?

Prøv å skifte ut kabelen til harddisken.

Lenke til kommentar

Hva skal jeg gjøre?

Prøv å skifte ut kabelen til harddisken.

Støtter hovedkortet ditt så stor harddisk???

Prøv å oppdatere bios!!!

Lenke til kommentar
Støtter hovedkortet ditt så stor harddisk???

For det første får en jo knapt kjøpt mindre disker (for å sette det litt på spissen..), for det andre er det jo et helt nytt hovedkort (relativt sett) så det høres svært merkelig ut om det ikke skulle støtte 160 giga..

Enable SCSI som fist Boot i BIOS. kopier S-ATA kontroller- drivere fra hovedkort- CD`en til 3,5".

Hva mener du med 3,5" ? Disken? Jeg har ikke diskettstasjon til den hvis det var det du tenkte på.

Nå har jeg ikke funnet noe entydig svar på dette, men det kan være så enkelt som at win 98 ikke støtter serial ata ?. Er det noen som vet dette sikkert ?

Vel, det er ikke umulig såvidt meg bekjent. Men som nevnt så starter altså problemet FØR det. Når jeg går inn i SETUP via DEL-knappen i oppstart får jeg ikke frem disken, kun dvd-brenneren.

Ellers skal jeg forsøke de andre tipsene her.

Lenke til kommentar

Mulig jeg leste postene litt fort her nå, og jeg husker heller ikke om Win98 støtter S-ATA, mer værtfall: Here goes:

S-ATA vises ikke i BIOS, der vises kun IDE enheter.

Du må ha en diskettstasjon for å få lagt inn driverne til din S-ATA harddisk.

Lenke til kommentar

Det er isåfall en veldig dårlig nyhet for meg. Jeg kan ikke se hvordan jeg skal få innstallert en diskettstasjon heller. Hvor skal man få puttet inn disketter hvis det i det hele tatt er mulig å innstallere en? Se på modellen av denne boksen.

Men hvorfor kan jeg ikke brenne ut driverne og legge dem inn via cd-rom?

Lenke til kommentar
enable p-ata+s-ata i bios

Det hørtes jo veldig greit og enkelt ut... Sikker på at man kan det? Hvor gjør en i såfall det? Ser ikke noen mulighet for det.

Enable SCSI som fist Boot i BIOS. kopier S-ATA kontroller- drivere fra hovedkort- CD`en til 3,5". Trykk F- tast for SCSI helt i begynnelsen av `98- installasjonen. Sikkert F6 som i XP. Korriger meg hvis dette er feil i forhold til `98.

Det er ikke noe valg for SCSI i first boot device, mye annet men ikke SCSI.

Høres helt utrolig ut for meg, men det kan virke som det stemmer... Korrekte data om denne disken er Seagate 160GB Barracuda 7200.7 Harddisk

7200RPM, 8.5ms, 8MB cache, Serial ATA150. Når jeg ser på http://www.seagate.com/support/disc/drivers/discwiz.html så kommer en vanskelig unna floppy. Er da virkelig mine eneste alternativ enten å droppe fullstendig S-ATA disken (selge den og evt. kjøpe en vanlig ATA) eller å anskaffe en ekstern floppydisk som kan overføre via USB eller noe sånt...?

Lenke til kommentar

Driverne må inn ved hjelp av en diskett, CD eller annet media er ikke mulig. Dette er en av grunnene til at jeg mener at man ikke kan skrote floppyen enda. Akkurat det samme gjelder ved RAID.

Det du kan gjøre er å koble til en floppy midlertidig, installere OS på disken, og så fjerne floppyen igjen.

På de fleste maskiner jeg har satt opp kommer S-ATA kontrolleren opp etter biosen, og du ser der om den "detecter" disker eller ikke..

Lenke til kommentar
Det du kan gjøre er å koble til en floppy midlertidig, installere OS på disken, og så fjerne floppyen igjen.

Har tenkt på det, men såvidt jeg kan se er det ikke noen plass hverken innvendig eller utvendig for noen floppy. Det er bare to vanlige IDE-plasser på hovedkortet, og ingen av dem kan vel brukes til å legge inn en floppydisk?

Kan noen bekrefte at det ikke er mulig å koble til en vanlig tradisjonell floppy til denne ved å ta en titt på:

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=3484

http://www.shuttle.com/hq/product/barebone...s_b.asp?B_id=28

Hvis så er tilfelle er eneste mulighet jeg ser å kjøpe en ekstern USB-floppy til en 5-6 hundre kr...ganske så latterlig! Da vil en jo heller kjøpe en ny hardisk for de pengene...En kan jo lure på hva en skal med de S-ATA kablene da.

Lenke til kommentar

Det er et faktum at ingen windos støtter s-ata. Du må instalere en config fil. Den er sikkert sammen med alle andre drivere på hovedkortet ditt. Du må nok ha diskettstasjon eller minnekortleser.

Du må enten kjøpe en ny hardisk eller en diskettstasjon. Det kunne jo vært like greit om du kjøpte en ny hardisk. Siden det eneste du bruker en diskettstasjon til er raid og instalereing av s-ata config.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=9&GrpID=1&s=pl

Du får 80 gb ekstra og det koster ikke alt for mye. eller en diskett stasjon

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=8&GrpID=1&s=pl

Lenke til kommentar
Prøv å bruk denne først.

Hvilken av dem? Som forklart kan jeg jo ikke bruke floppyversjonen da det ikke er noen mulighet for floppy på hovedkortet (bortsett fra via USB som nevnt, som blir dyrt). De andre blir jo vanskelige å bruke når jeg skal innstallere windows for første gang og ikke har noe annet operativt.

Du må enten kjøpe en ny hardisk eller en diskettstasjon. Det kunne jo vært like greit om du kjøpte en ny hardisk. Siden det eneste du bruker en diskettstasjon til er raid og instalereing av s-ata config.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=9&GrpID=1&s=pl

Som nevnt kan jeg ikke innstallere floppy, det er ingen plass eller mulighet for tradisjonell floppy. Så det måtte blitt via USB.

Du må nok ha diskettstasjon eller minnekortleser.

Der har vi kanskje redningen? Jeg har nemlig minnekortleser.. Hva er det sannsynlig at det heter i BIOS da?

Lenke til kommentar
Driverne må inn ved hjelp av en diskett, CD eller annet media er ikke mulig.

For det første, dette motstrider ideen som kom opp med minnekortleser. For det andre, er dere helt sikre på at det ikke går med CD? Se nederst på http://www.seagate.com/support/disc/drivers/discwiz.html , der skal en velge mellom Bootable Floppy Diskette Creator og Bootable CD ISO Image... kan ikke det fungere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...