Alte-to Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 Hi Folks! Jeg skal kjøre GigaLan mellom to Pc'er uten switch... Jeg skal ha en 5meters Cat6 kabel. MEN, på PS-Data så har dem kun Cat 6 "Patchkabel" (det står "krysset" på Cat5+) er det samma som Krysset kabel !? (MÅ jeg ha Krysset kabel på GigaLan?) MVH Tommy A Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 patchekabel er bare et annet navn på tp-kabel (vanlig nettverkskabel) krysset har ingenting med cat5 eller cat6 å gjøre. krysset brukes direkte mellom f.eks pc til pc. Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 krysset har ingenting med cat5 eller cat6 å gjøre. krysset brukes direkte mellom f.eks pc til pc. Se under for hvordan lage krysset kabel (nullmodem) Les her Lenke til kommentar
Lch Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 (endret) Hvis du tar tak i endene på en krysset kabel, så er rekkefølgen på fargene på lederene 'inni kontakten' forskjellig, mens på en 'vanlig' kabel er de like. Edit: Hm. Kanskje ikke helt forståelig? Endret 21. januar 2004 av LarsC Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 Hvis du tar tak i endene på en krysset kabel, så er rekkefølgen på fargene på lederene 'inni kontakten' forskjellig, mens på en 'vanlig' kabel er de like. Edit: Hm. Kanskje ikke helt forståelig? De blir krysset slik at den ledningen som "sender" fra den ene maskinen går direkte til "mottaker" ledningen på den andre, og vice verca mja, på en måda Lenke til kommentar
Alte-to Skrevet 21. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2004 (endret) Har ikke sånn tang for og krysse TP-kabel selv Men... saken er den at vi ikke har noen switch enda (vurderer foresten Denne fra 3COM og har Denne fra før av... skulle gjerne hatt den med Gb Uplink... men det tenkte ikke vi på da...) MEN, er den noen som har en Link etc. til noen som har cat6 krysset kabel Takker ellers for svarene EDIT:Feil link Endret 21. januar 2004 av Alte-to Lenke til kommentar
mulder99 Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 Fargekodene står her, men det er ikke så farlig hvilke farger som går hvor, bare du har lik i begge ender (ikke krysset) http://yoda.uvi.edu/InfoTech/rj45.htm Tagn og koblinger (RJ-45) får du kjøpt billig på clas ohlsen (200-300 kr. for tanga) Lenke til kommentar
Alte-to Skrevet 22. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2004 oki... men det ser ut som at det kun finnes Cat 5e som er krysset. men vil det fungere i et Gbit lan da? hvis ikke så MÅ jeg krysse en vanlig Cat6 kabel... Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 oki... men det ser ut som at det kun finnes Cat 5e som er krysset. men vil det fungere i et Gbit lan da? Jepp, det burde funke Lenke til kommentar
kerog Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 Jeg lurer?? Om en vanlig telefon ledning som bruker pin 4 og 5, eller var det 1 og 8 også kan brukes? Hva er det som blir bedre med nettverks kabel( cat 5 eller 6)? Hva er maks lengde på en kabel er det 100m? Pin Number Designations There are pin number designations for each color in T568B as well. The pin designations are as follows: Color Codes for T568B Pin color pair name --- ----- ---- --------- 1 wh/or 2 TxData + 2 or 2 TxData - 3 wh/grn 3 RecvData+ 4 blu 1 5 wh/blu 1 6 grn 3 RecvData- 7 wh/brn 4 8 brn 4 Lenke til kommentar
AK2 Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Fargekodene står her, men det er ikke så farlig hvilke farger som går hvor, bare du har lik i begge ender (ikke krysset) http://yoda.uvi.edu/InfoTech/rj45.htm Tagn og koblinger (RJ-45) får du kjøpt billig på clas ohlsen (200-300 kr. for tanga) Gjør det til en regel å overholde fargekodene, de er ikke til pynt !! For 10/100baseT kan man nesten gjøre som man vil, men her er det snakk om Gb Ehernet. Kategori5 standarden ble utvidet til kategori 5e pga. Gigabit Ethernet, men profesjonelle anbefaler cat6 pga. at det er små feilmarginer. Jada, det er sikkert de som har anlegg som fungerer der man ikke har tatt særlige hensyn, men bare vent til dere søler cola på kabelen og kjører over den med kontorstolen et par ganger......Og hvorfor er det så fordømt vanskelig å overholde disse enkle reglene?. Den eventuelle feilsøkingen blir også mye enklere. Forenklet kan man si at grunnen til at fargekodene skal overholdes, er at parene (de to lederne som er revolvert) ikke skal splittes og at dette skjermer for støy og hindrer krysstale (smitting av signalene mellom parene) Sending og mottak går på separate par. Tar man en leder fra det ene paret og en leder fra det andre, kan/vil man få problemer og hele effekten med at man har revolverte par er borte. Kobler man en snor 1-1 vil dette være tilfellet. Har dere problemer med å få inn lederne i pluggen kan man klippe par 1 og 4, de er uansett ikke i bruk. til Torbjørn: "vanlig TP-kabel" er installasjonkabel der lederne har én leder. I patchkabel er hver "ledning" bygd opp av flere tynne ledere om gjør kabelen fleksibel. Denne bør brukes til snorer, ikke til fast installasjon. til ronnyaa: krysset kabel er vel ikke det samme som nullmodem. I nullmodem-kabler er også TX og RX krysset(pinne 2 og 3 i 9-pin D-sub), men dette er seriell kommunikasjon, ikke Ethernet. til Kerog: Vanlig telefonkabel kan ikke brukes. Pinne 4 og 5 i pluggen er par 1, mens Ethernet benytter par 2 og 3. til Alte-to: Gjør som Ronyaa sier, kjøp en krysset cat5e snor, hvis disse er lange nok. Et lite hjertesukk: Jeg har sett tidligere innlegg om kabling der "IT-folk" har kommet med nedlatende uttrykk som "elektriker-kobling" når slike ting er blitt diskutert. Alle må begynne forstå at det faktisk er elektrikerne som har kompetanse på dette området !! IT-sjefene har enda ikke forstått forskjellen på 100Mb og 100MHz. Ooops, blir jeg kastet ut av dette forumet nå..? Lenke til kommentar
kerog Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 til Kerog: Vanlig telefonkabel kan ikke brukes. Pinne 4 og 5 i pluggen er par 1, mens Ethernet benytter par 2 og 3. Jeg lurer på om kvaliteten på kabelen er merkbart dårligere. Jeg vil flytte switchen til et annet rom og har en rull med vanlig telefonkabel men den er ikke skjermet slik som mange cat kabler er. Vet du noe om det? Pin i kontakten settes som skjemaet viser. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Helt enig med AK2- det er faktisk viktig å holde seg til regler for fargekoder og spesifikasjoner i nettverk. I kategori 6- kabler, for eksempel, er parene ulikt tvinnet. Kobler man i hytt og bananer, så er det ikke sikkert at kabelen oppfyller de spesifikasjonene den er lagd for. Når det gjelder spørsmålet til kerog- prøv du. Det er mye som går, selv har jeg som et eksperiment vært med på å koble sammen to maskiner med lampettledning, og det virket det også.. Lenke til kommentar
gp500 Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Har dere problemer med å få inn lederne i pluggen kan man klippe par 1 og 4, de er uansett ikke i bruk. Jeg mener å ha lest en plass at Gigabit ethernet bruker alle 4 parene ? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Litt off-topic kanskje, men likevel: Mitt kort (Intel PRO/1000 MT) har innebygget auto negotiate. Gjelder det flere (alle) Gb kort? Lenke til kommentar
AK2 Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 til Kerog: Vanlig telefonkabel kan ikke brukes. Pinne 4 og 5 i pluggen er par 1, mens Ethernet benytter par 2 og 3. Jeg lurer på om kvaliteten på kabelen er merkbart dårligere. Jeg vil flytte switchen til et annet rom og har en rull med vanlig telefonkabel men den er ikke skjermet slik som mange cat kabler er. Vet du noe om det? Pin i kontakten settes som skjemaet viser. Telefonkabel av god kvalitet (f.eks. såkalt PT og EP) kan benyttes for 10Mb. Ønsker du 100Mb ville jeg kjøpt cat5-kabel, den koster bare et par kroner/meter. Skjermet kabel er normalt ikke nødvendig i boliginstallasjoner. Unngå å trekke kabel nærme lysrørarmaturer og kjøleskap etc. Lenke til kommentar
AndyB Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Jeg mener å ha lest en plass at Gigabit ethernet bruker alle 4 parene ? Såvidt jeg vet brukes alle 4 parene i Gb ethernett, og signalene går også begge veier i alle 4 parene (i motsetning til 10 og 100 Mb) Derfor er det heller ikke nødvendig å krysse kablene når man direktekopler PCene (har aldri prøvd dette). Lenke til kommentar
AK2 Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Har dere problemer med å få inn lederne i pluggen kan man klippe par 1 og 4, de er uansett ikke i bruk. Såvidt jeg vet brukes alle 4 parene i Gb ethernett, og signalene går også begge veier i alle 4 parene (i motsetning til 10 og 100 Mb) Derfor er det heller ikke nødvendig å krysse kablene når man direktekopler PCene (har aldri prøvd dette). Jeg mener å ha lest en plass at Gigabit ethernet bruker alle 4 parene ? Såvidt jeg vet brukes alle 4 parene i Gb ethernett, og signalene går også begge veier i alle 4 parene (i motsetning til 10 og 100 Mb) Derfor er det heller ikke nødvendig å krysse kablene når man direktekopler PCene (har aldri prøvd dette). Nei, Gigabit Ethernet benytter "i dag" kun 2 par (par 2 og 3) Det dere helt sikkert refererer til er den nye standarden kategori 7 som ble fastsatt i fjor. Her kommer (tror ikke det er i produksjon) egen nettverkselektronikk som benytter seg av alle 4 parene. Standarden er bakoverkompatibel slik at dagens utstyr (snorer, elektronikk etc.) kan benyttes. Det ligger imidlertid en liten "bryter" inne i veggkontakten og nettverkselektronikken, slik at det er først når man benytter de spesielle kategori7 snorene (har et 100% rent cat7 nettverk) at alle 4 parene blir benyttet til denne nye elektronikken. Det trekkes en del kategori7 kabel i dag. De aller fleste benytter imidlertid kategori 5/6 kontakter. Dette pga. at kontaktene er DYRE og at det ikke finnes (ihvertfall ikke hyllevare) elektronikk som støtter standarden Lenke til kommentar
AndyB Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Nei, Gigabit Ethernet benytter "i dag" kun 2 par (par 2 og 3) Det dere helt sikkert refererer til er den nye standarden kategori 7 som ble fastsatt i fjor. Her kommer (tror ikke det er i produksjon) egen nettverkselektronikk som benytter seg av alle 4 parene. Her er en link til brukermanualen til SMCs gigabit switch (selges hos komplett.no) http://www.smc-europe.com/english/support/...505T_8508T.html Ta en titt på kapittelet "Cable Spesifications" Lenke til kommentar
AK2 Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Takk AndyB Snakket faktisk med Alcatel om dette på fredag for å være "sikker", men jeg har tydeligvis misforstått fullstendig....beklager alle sammen. Trolig er det motsatt av det jeg sier og det er jo også logisk at alle 4 parene brukes i den dårligste kabelen. jeg vet ikke helt om jeg tør å uttale meg om Gb ethernet mer, men:... ......Derfor er det heller ikke nødvendig å krysse kablene når man direktekopler PCene (har aldri prøvd dette). Hvis jeg leser tabellene i "cable spesifications" riktig, slipper man ikke unna kryssing av par. Teorien min er at par 1 og 4 skal krysses i tillegg til par 2 og 3. 1 - 3 2 - 6 3 - 1 4 - 7 5 - 8 6 - 2 7 - 4 8 - 5 (skrivefeil i tabell for TD3+ og det virker litt ulogisk at ikke pinne 4 og 5 er snudd ihht. til standard, ovennevnte er iallefall det manualen sier) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå