Gå til innhold

Hvilke utgifter har man når man bor på hybel?

PT

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

-strøm

-vann (det er vel noe avgiftsgreier på det)

-div. tilkoblingsavgifter til kommunen (kloakk og vann og greier...)

-mat

-møbler kan være greit å ha av og til

-husleien

-internett opplegg

kom ikke på flere no, og så vet jeg ikke om du må betale noe av de avgiftene på strøm og kloakk...

og så desverre vet jeg ikke hva dette koster

Lenke til kommentar

Jeg synes sluffy smurte på tykt her. Leier du hybel på det private markedet har du somregel ikke utfigter forbundet med vann, kloakk og avgifter til kommune o.l. Disse tar husverten seg av.

Når det gjelder møbler kommer veldig mange hybler ferdig eller delvis møblert med alt du trenger. Til og med kjøkkenutstyr. Noen hybler har også strøm inkludert i husleien.

Lenke til kommentar

Noen møbler /kjøkkenutstyr o.l. får jeg visstnok med meg hjemmenifra da resten av familien skal reise bort et år.

Noen som har sånn ca peiling på hva de greiene slyffy ramset opp koster?

EDIT: Er det vanlig å måtte betale forsikring for hybelen også, eller tar husverten seg av det?

Endret av PT
Lenke til kommentar

Faste avgifter :

- evt transport til / fra skole / jobb

- mat / drikke

- husleie

- strøm (hvis det ikke er inkludert)

- telefon (lurt å sette opp i budsjettet hvor mye man skal bruke pr mnd)

- "luksusgoder" : snop / øl /brus osv osv

Flytende utgifter

- Data dingsebumser :thumbup:

Her kan det komme inn en del engangsutlegg som varmeovn, handduker, bilder osv osv osv.

Kommer litt an på hva som følger med hybelen.

edit:

HusEIER betaler som regel innboforsikring, kan være viktig å få med i kontrakten

Endret av ronnyaa
Lenke til kommentar
Her kan det komme inn en del engangsutlegg som varmeovn, handduker, bilder osv osv osv.

Kommer litt an på hva som følger med hybelen.

Ok, men hvis vi tar for oss et "worst case scenario"; hva må handles inn da?

Lenke til kommentar
Noen møbler /kjøkkenutstyr o.l. får jeg visstnok med meg hjemmenifra da resten av familien skal reise bort et år.

Noen som har sånn ca peiling på hva de greiene slyffy ramset opp koster?

EDIT: Er det vanlig å måtte betale forsikring for hybelen også, eller tar husverten seg av det?

Jeg tviler sterkt på at mange av utgiftene sluffy ramset opp er noe du kommer til å betale, som jeg sa i posten ovenfor.

Når det gjelder forsikring trenger du bare å tenke på innboforsikring. Forsikring av bygget/eiendommen tar verten seg av.

Lenke til kommentar

Worst case :

- Kjøkkenutstyr (stekepanne, bestikk, fat o.l)

- hybel ovn

- Vaskemaskin (da ville jeg heller funnet en annen hybel)

- klesstativ (tørke klær)

- Seng / madrass / sengetøy

- bord / stoler evt sofa

- lamper

- skøteledninger

- skrivebord / stol

kommer ikke på mer, men om du skal ha hybel bør du nok gå for en løsning med det meste i leien, dette utstyret er DYRT.

Har selv bodd på hybel for maange år siden, det er utrolig hvor mye man egentlig trenger..

Men det går jo an å leve minimalistisk og :-)

Lenke til kommentar
Vifteovn, helst Adax :thumbup:

Vel, det blir en del bråk av dem....

Men for en "nerd" er vel ikke støy noe problem, hvem har vel ikke hørt lyden av en amd prosessor med en thermaltake 7 volcano for full maskin døgnet rundt før

:-)

Selv foretrekker jeg oljefylte, mindre bråk.

Lenke til kommentar

Herregud dere er på jordet... skremmer jo vettet av karen.

Sånn her er det:

når du skal leie hybel (jeg antar du går på skole/universitet), finnes det sikkert hybelhus i tilknyttning skolen. f.eks. universitet i oslo er under www.sio.no og der ligger prisene på husleie fra 1700 til 5000. Der er det fra dritt til veldig bra beliggenhet, inet (10mbit), gratis strøm, eget bad, eget kjøkken, utsikt osv.

Det du trenger er en hybel til mellom 2000 og 3000. Da får du en relativt ny en (viktig! pga isolasjon og lukt og sånt), med gratis inet (alle skoler har som regel 10mbit), gratis strøm, deler enten kjøkken/bad med en eller alene og du får med alle møblene du trenger.

Du må huske at det er utrolig billig å bo alene, hvis du vil det skal være billig. Det som er vanskeligst å skjønne er hvor mye mat egentlig koster. Jeg bruker utrolig lite penger på mat, ofte 100-200 i uka. Jeg spiser så mye jeg kan hos familie, på jobb osv. Type brød, tunfisk, leverpostei, pasta, nudler er studentmat. spiser du en grandis til middag hver dag koster det litt spenn.

Treningskort, kafe, buss, tvpcosv er sånne ting du må forberede deg på å enten gi opp, eller prioritere. Du burde ha en liten jobb i tillegg til studielån eller så blir det veldig trangt.

Alt i alt er mellom 6 og 8000 kroner nok til å leve mer enn ok. 10000 i mnd da lever du bra.

Det du også må huske er at når du flytter på hybel er det mange engangsbeløp rundt å går: depositum (mellom 2 og 15000 kroner), alt mulig slags startgebyr osv.

Husk: kvitter du deg med så mange kreditorer (mobil, lån, bil) før du flytter på hybel, blir det utrolig mye lettere å starte.

Det er også lurt å få deg jobb så fort som mulig for å ikke gå på en smell når du flytter.

Pils og sprit er en gode veldig få studenter egentlig har råd til... da MÅ du jobbe. en bytur på 1000 spenn SVIR!

Det er mine erfaringer, jeg har bodd på hybel i 2 år og i leilighet i 2 år etter jeg flytta hjemmefra.

s

(viktigste er å ha minst mulig regninger å forholde deg til, og alle hybler der du deler kjøkken så er stort sett alt du trenger der. du trenger UTROLIG lite ting hvis du ikke er snobb)

Lenke til kommentar
*langt og nyttig svar*

Sjekket innom http://www.sib.no og de hadde mange gode hypler for en rimelig penge, men det virker som det ikke er for de som går på videregående. Stemmer det?

Jeg vet at jeg får borteboerstripend, men det er også det eneste stripendet jeg får ( :mad: ), så jeg må nok ha en jobb i tillegg. Hvor er det størst sjangse for en 16-åring å få jobb? Butikk eller noe slikt?

Lenke til kommentar
Hvor er det størst sjangse for en 16-åring å få jobb? Butikk eller noe slikt?

Min erfaring mht jobb er BEKJENTSKAPER hjelper.

Nå er det riktignok en del år siden jeg var 16 LES 12 år siden, men når det gjelder jobb har nok desverre bekjentskaper veldig mye å si.

Mitt tips er ihvertfall å høre rundt på mange forskellige plasser.

Har selv jobbet med å rydde på en byggeplass for maaange år siden, det er ett dritt arbeid, men det er rimelig godt betalt, så det kan være en ide ?

Lenke til kommentar

jeg jobba på hotell. når du er 16 må du ta til takke med den jobben du får

jeg jobba i oppvasken, så var jeg vasker, så ble jeg vaktmester, så videobutikk, og så har det bare blitt bedre og bedre egentlig...

spaltist nå da:)

Lenke til kommentar
Pils og sprit er en gode veldig få studenter egentlig har råd til... da MÅ du jobbe. en bytur på 1000 spenn SVIR!

Har studenter ikke råd til pils og sprit i Oslo? Heh, da er jeg ekstremt glad for at jeg studerer i Trondheim. :D Pils må til, selv om man er student.

Synes du svartmaler en del ting (ang. jobb og slikt. Jobbe kan man gjøre i feriene), men er imponert over at du lever på 100-200,- i uka og likevel ikke har råd til pils..

edit: skriveleif :)

Endret av JallerTraller
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...