Mercury Skrevet 11. mars 2002 Del Skrevet 11. mars 2002 Jeg og en kompis bor ca 300 meter fra hverandre i luftlinje. Han har ADSL, jeg ISDN, det vi da ønsker er og få linka disse maskinene mot hverandre. For og kunne spille mot hverandre og dele internett. Vi har sett på muligheten og få lagt en fiber mellom oss ( ca. 500m) etter som vi har tilkoblings utstyr og konvertere til fiber. Vi må da få lånt oss en lift og henge den opp i mastene til e-verket/ telenor, de hadde nok blitt j***lig imponert hadde de oppdaget den kabelen. Dette vill koste oss ca 7500 kroner og få gjenomført, men hadde sikkert vært det med best overførings hastighet. Men det hadde jo vært litt mere diskre og få gjort det tråløst, med noe radiolinje eller lignenes. Er det noen som har vært borti dette eller har noen linker til steder de selger omtaler dette? Hilsen Mercury Lenke til kommentar
Caveman Skrevet 11. mars 2002 Del Skrevet 11. mars 2002 visst du er opptatt av sikkerhet eller har noen gode hacker venner i nærheten, les dette: http://www.itavisen.no/art/1298343.html [ Denne Melding var redigert av: Caveman på 2002-03-11 22:39 ] Lenke til kommentar
Corn Skrevet 11. mars 2002 Del Skrevet 11. mars 2002 Er det ikke bare å skru på kryptering for å forhindre dette da? Lenke til kommentar
BBC Skrevet 11. mars 2002 Del Skrevet 11. mars 2002 Jo, men som standard er den ikke slått på. Lenke til kommentar
Mercury Skrevet 11. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2002 Jeg tror ikke hacking er noe stort problem her bor litt på "landet", og det som ligger inne på maskinene er ikke spesielt sensitivt. Hilsen Mercury Lenke til kommentar
SeriousSam Skrevet 11. mars 2002 Del Skrevet 11. mars 2002 Quote: On 2002-03-11 22:35, Mercury skrev:Jeg og en kompis bor ca 300 meter fra hverandre i luftlinje. Han har ADSL, jeg ISDN, det vi da ønsker er og få linka disse maskinene mot hverandre. For og kunne spille mot hverandre og dele internett.Vi har sett på muligheten og få lagt en fiber mellom oss ( ca. 500m) etter som vi har tilkoblings utstyr og konvertere til fiber. Vi må da få lånt oss en lift og henge den opp i mastene til e-verket/ telenor, de hadde nok blitt j***lig imponert hadde de oppdaget den kabelen.Dette vill koste oss ca 7500 kroner og få gjenomført, men hadde sikkert vært det med best overførings hastighet. Men det hadde jo vært litt mere diskre og få gjort det tråløst, med noe radiolinje eller lignenes. Er det noen som har vært borti dette eller har noen linker til steder de selger omtaler dette?Hilsen Mercury - Vær forsiktig med slikt Petter Smart opplegg. Selv om det skal la seg gjennomføre tekninsk, så er dere ille ute hvis det blir oppdaget. I verste fall risikerer dere å miste retten til tilkobling på telenettet for X-antall år, som straff. Telenor, radiostøy-kontrollen, og dept. har regler for å kicke ut folk [ Denne Melding var redigert av: SeriousSam på 2002-03-12 00:24 ] Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 11. mars 2002 Del Skrevet 11. mars 2002 WLAN bruker nok en frekvens som ikke forstyrrer, ellers ville det vært krav om radiosertifisering for å bruke de, så de opererer nok i et frekvensområde som er frigitt. Om WLAN har så stor rekkevidde som 300 meter er vel mer tvilsomt? Må i alle fall ha fri siktelinje mellom antennene. Er ikke langden på f.eks en CAT5 TP ca 200m ? Lenke til kommentar
MortenH Skrevet 12. mars 2002 Del Skrevet 12. mars 2002 Dette kommer an på hvilken WLAN løsning man velger. Det vanlige idag er ett derivativ av 802.11 standarden, det jeg sikter til er 802.11b som har en hastighet på ca. 1mbit/sek opp til ca. 300 meter (fri sikt). Ved maks hastighet (11mbit/sek) er maks avstand ca. 150 meter. Det man kan gjøre er jo selfølgelig å strekke TP kabel så langt som mulig og deretter skjøte på med WLAN helt til slutt. Det vil nok være det gunstigste i deres situasjon. Lenke til kommentar
KrizzKrozz Skrevet 12. mars 2002 Del Skrevet 12. mars 2002 Det dere trenger er trådløst nett med rettet antenne. Disse kan rekke opptil 8 km avhengig av hvor "smal" strålen fra antennen er. Gå inn på http://www.smc-europe.com/english/products...ss_wireless.pdf Her kan du lese om forskjellige antennetyper. De har en som rekker 32 km. Eneste problemet er at det kan bli litt dyrt... mvh Kristian p.s morsomt å høre hvilken løsning dere havner på til slutt. Lenke til kommentar
antiloop Skrevet 12. mars 2002 Del Skrevet 12. mars 2002 Prøv denne linken: http://www.framtidshuset.no/catalog/defaul...4507eb4e6474424 Lenke til kommentar
Jan-Banan Skrevet 12. mars 2002 Del Skrevet 12. mars 2002 Hvorfor ikke grave ned en 10Base5 kabel?? den rekker jo 500 meter så det bør holde :smile: Og da får dere jo 10Mbit som bør holde i massevis til deling av ADSL og spilling på nett :smile: Bananen.. Lenke til kommentar
Mercury Skrevet 12. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2002 Og grave ned kabelen er ikke helt aktuelt, må krysse to veier pluss og grave ned 500 meter kabel er litt vell mye jobb. En annen kompis mente han hadde lest/ hørt om et opplegg til ca 1500 kroner per sender/ mottager, men han er en "radio-ot" så det var sikkert pluss antenner kabler o.l. Det er jo ikke å komme bort ifra at kostnadene spiller jo inn ganske mye på den ferdige løsninga vår, max ca 4000 -5000 kroner. Hastigheten er ikke så veldig farlig, det morsomme er og få det til, så vi fortsetter og lete etter en løsning, kom gjerne med flere tips. Med hilsen Mercury Lenke til kommentar
KrizzKrozz Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 Sjekk ut disse linkene dersom du vil bygge antennen selv... http://www.turnpoint.net/wireless/cantennahowto.html http://www.wirelessanarchy.com/ Dersom maskinen som har tilgang til adsl kommer til å være slått på hele tiden trenger dere bare to trådløse nettverkskort. Ellers så trenger dere en router. sjekk også ut denne siden... http://www.d128.com/wireless/ lykke til! Kristian Lenke til kommentar
Format_C Skrevet 14. mars 2002 Del Skrevet 14. mars 2002 Heisann. Jeg er "kameraten med ADSL" i andre enden av nettverksprosjektet. Må si jeg er imponert over alle "matnyttige" svar, spesielt morsomt hadde det vært å laget et "hjemmemekkopplegg" type det som KrizzKrozz fant. Dette må studeres og prøves. Format_C Lenke til kommentar
Rockj Skrevet 14. mars 2002 Del Skrevet 14. mars 2002 Quote: On 2002-03-14 16:54, Format_C skrev:Heisann.Jeg er "kameraten med ADSL" i andre enden av nettverksprosjektet. Må si jeg er imponert over alle "matnyttige" svar, spesielt morsomt hadde det vært å laget et "hjemmemekkopplegg" type det som KrizzKrozz fant.Dette må studeres og prøves.Format_C Du er ikkje den einaste =] Skal see om eg og min andre nabo skal prøve dette ...men er det mulig med TP? Lenke til kommentar
BBC Skrevet 14. mars 2002 Del Skrevet 14. mars 2002 Quote: [sI-korrekt sig]ASUS A7V Socket A MotherboardAMD T-BIRD 1200mhz256mB SDram eller mIB? GeForce 2 Ultra 500 64mBWD 20gB(7200)WD 60gB(7200)HP 8200 4x/4x/32x Sorry, den er ikke helt SI-korrekt: 256 MiB SDram GeForce 2 Ultra 500 64 MiB Ellers er det korrekt. Og gratulerer inn i klubben. Tror vi er bare to stykker foreløpig :smile: Lenke til kommentar
Rockj Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Quote: On 2002-03-14 17:15, borre skrev: Quote: [sI-korrekt sig] ASUS A7V Socket A Motherboard AMD T-BIRD 1200mhz 256mB SDram eller mIB? GeForce 2 Ultra 500 64mB WD 20gB(7200) WD 60gB(7200) HP 8200 4x/4x/32x Sorry, den er ikke helt SI-korrekt: 256 MiB SDram GeForce 2 Ultra 500 64 MiB Ellers er det korrekt. Og gratulerer inn i klubben. Tror vi er bare to stykker foreløpig :smile: Tusen takk...ventet på noen skulle redde meg frå den der...visste ikkje kva eg skulle ha der! Takker =] *rette med ein gong* Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Unnskyld meg, men hadde det ikke vært billigere for deg å skaffe deg ADSL også? Dere kan da fortsatt spille mot hverandre og dele filer, og dere slipper alle praktiske problemer. Lenke til kommentar
Format_C Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Selvsagt kan vi det Afseth men dette er blitt en utfordring og hvem kan vel motstå det:-) Format_C Lenke til kommentar
idander Skrevet 15. mars 2002 Del Skrevet 15. mars 2002 Må bare si at dette høres utrolig morsomt ut. Akkurat nå har ingen venner av meg trådløst nettverk, men det kan jo forandre seg hvis prosjektet deres fungerer :smile: Håper dere fortsetter å oppdatere oss om hvordan det går. mvh, Idar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå