Gå til innhold

Skurring i høytalere


Anbefalte innlegg

Emnet sier nok alt.

 

Min maskin

Asus A7N8X-Deluxe/Gold

AMD Athlon xp2800+@xp3000+

2x256mb Twinmos PC3200

PowerColor Radeon 9800Pro

 

Enkelte ganger kan det begynne å skurre i høytalerene, jeg kan fortsatt høre lyden, men den er liksom litt grøtete og uklar. Har lagt merke til at dette ofte skjer når jeg spiller spill og lar Winamp ligge åpen på skrivebordet, men ikke alltid.

 

Det som skjer når jeg hører at det begynner å skurre er å skru av Winamp, og når jeg skrur den på igjen er lyden klar og fin igjen.

 

Har lagt inn noen av de siste driverne fra Asus til hk'et.

 

Kan selvfølgelig si la vær å ha Winamp oppe mens du spiller, men jeg lurer nå litt på hva det kan være??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har samma hovedkort, med samme susing! Men hos meg er lyden der hele tiden. Jeg "løste" dette ved å fin instille volumene på det innebyggede lydkortet samt høyttalerene slik at ingen av "sleidene" er på max. Ikke den beste løsningen men støyen ble mye mindre plagsom iallefall...

Lenke til kommentar
Har samma hovedkort, med samme susing! Men hos meg er lyden der hele tiden. Jeg "løste" dette ved å fin instille volumene på det innebyggede lydkortet samt høyttalerene slik at ingen av "sleidene" er på max. Ikke den beste løsningen men støyen ble mye mindre plagsom iallefall...

Prøv å skru av line da ;)

Lenke til kommentar

Har nå prøvd å "mute" plus skru ned sliden på flere lyd-kilder/utganger jeg vet jeg ikke bruker.

 

Satt å spilte CS i stad, UTEN winamp i bakgrunnen, skurringen dukket fortsatt opp :no: , men gikk bort når jeg åpnet winamp i windows igjen. :dontgetit:

 

Trengte ikke å reboote. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Hvilken PSU har dere?

 

Jeg hadde en stund en billig Q-tec. Og ved scrolling hørte jeg skurring i det integrerte lydkortet.

Denne VET jeg at stammer fra PSU'en siden den lagde lyder som jeg kunne høre ved å legge øret inntil den(med lyden på mute og ved scrolling).

 

Det tyder på at scrolling som trekker en del CPU-kraft, gjør at strømtrekket fra PSU'en varierer sterkt (i takt med load'en på CPU.)

Og siden Q-tec er ufattelig dårlig, begynner spenningen sannsynligvis å variere, siden den ikke takler å levere jevne spenninger.

Denne variasjonen i spenningen fra PSU vil da forplante seg til lydkortets utganger.

 

Hvis noen lurer på hvordan jeg kan konkludere med dette, så kan jeg nevne at jeg har fagbrev audio/video og har jobbet i mange år på verksted.

Der har jeg vært borti mye strømforsyningsproblematikk i bla TV'er som kan utarte seg på samme måten.

 

I mitt tilfelle løste skurringsproblemet mitt seg da jeg heiv Q-tec'en til "en varm plass down below" og kjøpte meg en bedre PSU.

 

Siden dere nevner at dette skje i spill (CS) så kan man jo tenke seg at det ikke er utenkelig at dere sliter med samme problemet.

Både fete skjermkort, og nyere CPU'er belaster PSU mye. (Ved spilling av krevende spill vel og merke).

Lenke til kommentar
Hvilken PSU har dere?

 

Jeg hadde en stund en billig Q-tec. Og ved scrolling hørte jeg skurring i det integrerte lydkortet.

Denne VET jeg at stammer fra PSU'en siden den lagde lyder som jeg kunne høre ved å legge øret inntil den(med lyden på mute og ved scrolling).

 

Det tyder på at scrolling som trekker en del CPU-kraft, gjør at strømtrekket fra PSU'en varierer sterkt (i takt med load'en på CPU.)

Og siden Q-tec er ufattelig dårlig, begynner spenningen sannsynligvis å variere, siden den ikke takler å levere jevne spenninger.

Denne variasjonen i spenningen fra PSU vil da forplante seg til lydkortets utganger.

 

Hvis noen lurer på hvordan jeg kan konkludere med dette, så kan jeg nevne at jeg har fagbrev audio/video og har jobbet i mange år på verksted.

Der har jeg vært borti mye strømforsyningsproblematikk i bla TV'er som kan utarte seg på samme måten.

 

I mitt tilfelle løste skurringsproblemet mitt seg da jeg heiv Q-tec'en til "en varm plass down below" og kjøpte meg en bedre PSU.

 

Siden dere nevner at dette skje i spill (CS) så kan man jo tenke seg at det ikke er utenkelig at dere sliter med samme problemet.

Både fete skjermkort, og nyere CPU'er belaster PSU mye. (Ved spilling av krevende spill vel og merke).

Takker snole, det hørtes helt opplagt ut. :cool:

 

Da gjør jeg som deg og hiver nettop Q-tec'en til "en varm plass down below". :dribble:

 

Men hvilken psu bør jeg kjøpe? Tipper jeg minst må ha 350w. Bør bråke lite.

Lenke til kommentar

Hva med den nye Mist 350W

 

Den er basert på den populære varianten med 120mm vifte, men sitat:

Vi vet andre leverer denne modellen med PAPST 4412FGL viften. Vi ønsket opprinnelig den samme viften, men testene Fortron/Source gjorde viste at hverken PAPST 4412FGL eller PAPST 4412FGML kjølte godt nok ved max. belastning. Under normal bruk vil viftestøyen ikke overstige 18-19 dB(A) og det at viften befinner seg inne i kabinettet og ikke på baksiden gjør at strømforsyningsviften knapt vil høres - men den vil likevel gi nok kjøling.

 

Burde være midt i blinken. Bor du i Oslo får du den hosDigitaimpuls også (ligger i møllergata rett ved tidligere komplett(kaos :p ) butikken.

 

Pål

Lenke til kommentar
Hvilken PSU har dere?

 

Jeg hadde en stund en billig Q-tec. Og ved scrolling hørte jeg skurring i det integrerte lydkortet.

Denne VET jeg at stammer fra PSU'en siden den lagde lyder som jeg kunne høre ved å legge øret inntil den(med lyden på mute og ved scrolling).

 

Det tyder på at scrolling som trekker en del CPU-kraft, gjør at strømtrekket fra PSU'en varierer sterkt (i takt med load'en på CPU.)

Og siden Q-tec er ufattelig dårlig, begynner spenningen sannsynligvis å variere, siden den ikke takler å levere jevne spenninger.

Denne variasjonen i spenningen fra PSU vil da forplante seg til lydkortets utganger.

 

Hvis noen lurer på hvordan jeg kan konkludere med dette, så kan jeg nevne at jeg har fagbrev audio/video og har jobbet i mange år på verksted.

Der har jeg vært borti mye strømforsyningsproblematikk i bla TV'er som kan utarte seg på samme måten.

 

I mitt tilfelle løste skurringsproblemet mitt seg da jeg heiv Q-tec'en til "en varm plass down below" og kjøpte meg en bedre PSU.

 

Siden dere nevner at dette skje i spill (CS) så kan man jo tenke seg at det ikke er utenkelig at dere sliter med samme problemet.

Både fete skjermkort, og nyere CPU'er belaster PSU mye. (Ved spilling av krevende spill vel og merke).

Thermaltake Silent Purepower 480W

 

 

Som du sier snole så er scrolling i explorer et "skurrehel*ete", men skulle jo tro at en 480W strømforsyning skulle holde da!!?

 

 

Men det er scrolling i explorer som irriterer mest, og jeg kan faktisk høre forskjell på om det er mye bilder o.l eller bare tekst på skurringa! :yes:

 

 

Tviler jo ikke på din kompetanse innen området, men du trur vel ikke problemet kan ligge en annen plass i dette tilfelle?

 

 

Mvh

Plukk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...