Gå til innhold

Cracket igjen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Okei, men den er nå egentlig ganske unødig side. Hva med heller å skrive at siden snart er oppe igjen eller noe sånt?

tar tid det da. bedre å fikse det fortest mulig:)

btw rathole 1.0 kom september 2002. er det ikke rart at en så

gammel backdoor fremdeles gikk an å benytte?

Lenke til kommentar
øhm, sikker på det? man cracker en fil, man hacker den ikke, man hacker en side men cracker den ikke?sånn har nå jeg forstått det

Du tenker på cracker til spill osv. Slik jeg har forstått det så er en cracker en som ulovlig tar seg inn i systemer kun i den hensikt å ødelegge.

 

Det er forskjellige definisjoner i dataverden (blant nørdene, spesielt blant hackere) og resten av verden. Derfor det blir litt forvirring.

 

edit: forsøk på definisjon her

Endret av Nimzowitsch
Lenke til kommentar
Ordet "crack" finnes ikke i Norge. Det gjør derimot ordet "hack/hacket" og det er det rette ordet å bruke. Les artikkelen til dagbladet (Takk DG for lenk :))

Hacker er definert som en datasnok. En som bryter seg inn i systemer osv. Det står ingenting om hva han gjør etter han har kommet inn.

 

Poenget er at hackere, datasnoker, folk som driver seriøst med dette, blir sidestilt med fjortisser som bryter seg inn i system og ødelegger (ala de som brøt seg inn i natt). Miljøet definerte derfor et nytt ord, cracker (ca 1985).

 

Media, og folk flest, har ikke fått meg seg dette, og man kan vel si idag at det har vært et misslykket forsøk fra miljøet sin side på å nyansere.

 

Men for meg er det forskjell på hacker og cracker. Stortsett bruker ikke folk ordet cracker, men når noen gjør det så vet jeg hva det vil si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...