Gå til innhold

Tilbakemeldinger til forfattere av programvare

Anbefalte innlegg

Jeg har inntrykk av at åpen programvare-miljøet lider av mangel på konstruktive tilbakemeldinger fra brukere.

Her er et eksempel på en som har lagt opp, fordi han bare fikk pes og lite bra tilbakemeldinger fra brukere:

http://linux-firewall-tools.com/linux/firewall/

Jeg har bare 1 gang gitt tilbakemeldinger til noen av de som legger inn fritid for at jeg skal kunne bruke gratis programvare. Dette har jeg bestemt meg å gjøre noe med! Fra nå av skal jeg (1) sende høflige tilbakemeldinger dersom noe ikke fungerer slik det skal, og (2) sende skrytepost hvis jeg synes noe er skikkelig bra.

Dette vil jeg oppfordre alle andre å gjøre også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har drevet med det noe. Hvis noe ikke funker, jeg har en ide som jeg tror kan være nyttig ol., pleier jeg å maile dem. Husk alltid å starte med masse skryt :D

De aller aller fleste svarer, og det virker som om de synes oppmerkomheten er hyggelig.

Vet ikke hvordan jeg ville taklet det hvis det strømmet på med meldinger "å så bra softwaren din er" 200 stk. pr. dag...

Lenke til kommentar

Jeg er selv forfatter av et prosjekt som ble litt brukt i sin tid. I en periode fikk jeg flere positive eposter i uken, av typen «takk, for en god idé, dette var jo kjempenyttig!», og én som ville lønne meg som partner i firmaet hans (ja, dette var dotcom-tiden, alt gikk an). Dette var kjempemotiverende, såpass at jeg gadd å kode features som folk ønsket seg, selv om jeg ikke trengte dem selv.

Men jeg vet at enkelte får rimelig sinte eposter fra misfornøyde brukere, som nærmest kjefter dem huden full og skjeller dem ut. Det finnes mange rare folk der ute, og mange patetiske duster som ikke ser forbi nesetippen sin. Synes det er viktig å ikke ta fri programvare for gitt. Så om du bruker et lite program utviklet av en enkeltperson eller to, ta deg tid til å skrive noen linjer til dem om hvordan programmet hjelper deg i hverdagen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...