Signatur Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 Jeg fikk så god hjelp her sist, så da prøver jeg meg med et par spørsmål til. 1. Hvor kan jeg få tak i flere glypher? Dvs de små bildene man legger inn feks. speedbuttons. Utvalget i delphi er meget begrenset. Freeware / shareware / buyware - alt er interessant. 2. I noen programmeringsspråk jeg har vært borti kan jeg legge inn variabler i komponentnavn. Kan man gjøre dette i delphi? Eks. I stedet for å skrive : edit1.enabled := true; edit2.enabled := true; edit3.enabled := true; edit4.enabled := true; osv.... så er jeg vant med å kunne skrive : for x := 1 to 10 do edit[x].enabled :=true; Er dette på noen måte mulig i delphi? Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 (endret) procedure Form1.EnableEdits; var Comp:TComponent; begin for i:=1 to 10 do begin Comp:=FindComponent('Edit'+IntToStr(i)); if Comp<>nil then (Comp as TControl).Enabled:=True; end; end; FindComponent er metode av Form1. I noen tilfeller kan det være lurt å bruke Tag property: if Components[j].Tag=234 then (Components[j] as TControl).Enabled := True; Edit: TComponent har ikke Enabled property, men det gjør TControl Endret 21. januar 2004 av DidzisK Lenke til kommentar
Format71 Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 1. Hvor kan jeg få tak i flere glypher? Dvs de små bildene man legger inn feks. speedbuttons. Utvalget i delphi er meget begrenset. Freeware / shareware / buyware - alt er interessant. Buyware: GlyFX GlyFZ -Vegar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå