Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

telenor adsl på 2 eller flere pcer

Anbefalte innlegg

Kunne jeg få en litt god og seriøs guide for å koble telenor adsl på 2 eller flere maskiner slik at dem står uavhengig av hverandre.(koble seg på nett uten at det påvirker den andre maskinen)

Viktige ting som jeg er usikker på er hvordan det blir med oppkobling med tanke på brukernavn og passord. Hvis bruk av router hva skjer med oppkoblinga da?

Regner med at det må en router til evnt hvordan det skal settes opp og kan jeg bruke en switch. Noen gode eksempler som kan brukes fra komplett sine billige routere tas imot.

En del teknisk teori er kjekt å kunne.

Ønsker bare seriøse svar da jeg ser på lignende topics at det blir mye offtopic.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Viktige ting som jeg er usikker på er hvordan det blir med oppkobling med tanke på brukernavn og passord. Hvis bruk av router hva skjer med oppkoblinga da?

Routeren tar seg av oppringningen og maskinene skal ikke ringe opp men bare settes opp til og aldri ringe og motta IP automatisk.

Og du _må_ bruke en router skal du oppnå det du ønsker.

Lenke til kommentar

Dette er ikke noe hokus pokus. De aller fleste burde være i stand til å klare dette selv.

Brukernavn og passord blir lagret i routeren. PC'ene skal stå til å motta IP automatisk.

Kobl til alt sammen, start opp PC'en, gå inn i en browser, skriv feks 192.168.1.1 (dette er addressen til routeren, forskjellige routere har forskjellige addresser, dette finner du i manualen til routeren). Vanligvis dukker det da opp ett innloggings vindu. Hva du skal skrive inn her, står forklart i manualen. Resten av oppsettet er også forskjellig fra router til router, men alt står som regel godt forklart i manualen. Husk at siden du har Telenor ADSL, må du sette opp routeren i PPPoE modus. Brukernavnet må være det fullstendige navnet (feks. [email protected]).

Lenke til kommentar
nope alt for generell

Bruker en trødløs D-link router jeg på nett med 3 pc'er. Har ikke gjort noe spesilet i hendhold til oppsett. Har kun kjørt standar oppsett via programvare som følger med nettverks-kort og router. Taster inn en ip adresse i web leseren (står i brukermanualen til routeren.) Da får du tilgang til install prg. Kjører selv Xp og win2000 så da er det nesten umuligt å får trøbbel med dette. Viktigt at settings står på auto IP når du skal taste inn IP adr. i web leseren. Så følger du anvisnigene her videre...

Lykke til!

Lenke til kommentar

editert...

Vet ikke helt hva du legger i at du tror to PCer vil forstyrre hverandre på en ADSL oppkobling. Som de andre har skrevet så vil dine PCer bak ruteren ha egne ip adresser i ditt intranett (og ha 100Mbit mot hverandre om ruteren kan levere dette), men selve internettilgangen vil være delt. Eneste ulempen jeg kan forestille meg med å sitte bak en ruter er vel nettopp det med port-forwarding, feks kan du ikke ha to maskiner som kjører ftpserver samtidig mot port 21 ut i verden, da må den ene få 21 og den andre 22.., men det er egentlig ikke noe problem.

EDIT.. he he leste feil. tenkte tele2, de har jo ikke login og passord. :)

Endret av hart
Lenke til kommentar

Jeg har selv satt opp dette hjemme hos min far. Han har Telenor Online ADSL med brukernavn og passord.

Jeg brukte denne:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...ID=&GrpID=&s=sr

Den har innebygget router og switch. Alt i en boks mao. Den gjør at du også kan koble deg til nette trådløst. Der går du inn på LAN settings..og velger ISP. Der velger du PPPOE i en meny. Så skriver du inn Bruker navn og passord. Det kan hende du må leke litt frem og tilbake med noen checkboxes der. Men etter det..så funket alt fint hos far.

AKIRA

Lenke til kommentar

Jeg har en gammel PC som jeg lurer på om jeg kanb ruke som separat brannmur. Maskinen er en AT-maskin fra 1995 med P 166 prosessor. Den har 128 Mb minne og 1.2 Gb HD. Maskinen har vært bruk til surfing via ADSL-løsning fra Telenor, men det gikk veldig tregt.

Er det noen som har erfaring med dette her på forumet?

Spørsmål:

Vil ikke en treg maskin bli en flaskehals mht. hastigheten til f.eks min nye PC som er en P4 2,8 ghz og 800 mhz buss og HT. HK er en Abit IC7-G med innebygget gigabit nettverkskort?

Stilles det noen krav til de to nettverkskortene som skal stå i den gamle PCen?

Har to forskjellige typer kort.

Lenke til kommentar
Jeg har en gammel PC som jeg lurer på om jeg kanb ruke som separat brannmur. Maskinen er en AT-maskin fra 1995 med P 166 prosessor. Den har 128 Mb minne og 1.2 Gb HD. Maskinen har vært bruk til surfing via ADSL-løsning fra Telenor, men det gikk veldig tregt.

Er det noen som har erfaring med dette her på forumet?

www.smoothwall.org vil fungere utmerket på en såpass sprek maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...