Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

telenor adsl logger ikke på

Anbefalte innlegg

Hei

Av en eller annen grunn har maskinen min bestemt seg for at jeg i 5 av 10 tilfeller ikke skal får logget meg på nettet.

Jeg har telenor adsl 1024/256 og når jeg trykker koble til kommer det opp en dialogboks hvor det står noe sånt som kobler til wan gjennom PPPOE... Dialogboksen står i 30 sekunder før jeg får melding om at oppkoblingen var mislykket og om jeg vil prøve igjen. Jeg har formatert og lagt in XP på nytt med samme resultat. Jeg bruker tilkoblingen på mitt asus p4p800 kort. Alt har fungert før, men nå må jeg ofte restarte maskinen 2 og 3 ganger før det lykkes å komme seg på nettet. Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke helt sikker på Wan er, men jeg lager en oppkobling i XP hvor jeg skriver inn bruker navn og passord som lagres. Har ikke instalert noe program vare fra Telenor. Snakket med Support og de fikk "kontakt" med modemet mitt.

Hva er egentelig et Wan?

Har sjekket alt av koblinger, men en dobbelsjekk skal gjøres.

Takk for alle svar

Lenke til kommentar
Er ikke helt sikker på Wan er, men jeg lager en oppkobling i XP hvor jeg skriver inn bruker navn og passord som lagres. Har ikke instalert noe program vare fra Telenor. Snakket med Support og de fikk "kontakt" med modemet mitt.

Hva er egentelig et Wan?

Har sjekket alt av koblinger, men en dobbelsjekk skal gjøres.

Takk for alle svar

WAN = Wide Area Network

Egentlig så er det jo det internett er ;)

Lenke til kommentar

jau jau, internett er vel verdens største wan.

WAN= wide area network, består av to eller flere LAN's som vanligvis ligger geografisk sett et stykke fra hverandre. Uten at jeg vet om Coca Cola opererer med WAN så kan man ta det selskapet som eksempel.

I "WAN Coca Cola" vil dermed en bruker i statene kunne dele filer og information som er tilgjengelig i LAN'et i Norge, Hong-Kong, Australia etc, men ikke ligger åpent på for eksempel nettsidene deres. Jeg bruker også Telenor, men husker ikke innstillingene siden jeg bruker en trådløs ruter som gjør jobben for meg.

Jeg syntes bare det hørtes merkelig ut at du skulle koble deg opp til et WAN. Kan ikke noen som har skikkelig peil hjelpe firberblad med innstillingene i XP, jeg er redd jeg kan begynne å synse om ting jeg ikke egentlig kan og dermed føre stakkar'n up på videre vidder. Det har skjedd før desverre :blush:

Lenke til kommentar

som admin'c sier kan problemet være at modemet ikke har startet opp skikkelig, sjekk at det lyser grønt der det skal.

forresten... bruker du norton? vet at norton er svært flink til å bremse oppstarten på pcen - det kan se ut som pcen tilsynelatende har gjort seg ferdig med oppstarten, men likevel henger den litt igjen. hvis du har påloggingsvindu (brukeralternativer/passord) så vent et minutt eller så fra oppstart til du logger deg på.

Lenke til kommentar

Kontroll Panel> Netverks instillinger > Lag ny connection > Neste > Connect to the internet, øverste valg> neste > Set up connection manually, midten> Neste > Midterste, connect with ISP Username password osv. > Neste> Skriv f.eks: ADSL> neste > skriv inn emailen du har fått fra telenor, og passord> neste> så kan du jo lage en snarvei, og trykk fullfør.. Så dobbelklikker du på ADSL ikonet ute på desktopen, og trykker connect/koble til.

Hvis ikke dette virker vet ikke jeg :no:

Lenke til kommentar

Hvis det skulle slutt å virke, bruk denne "bruksanvisningen". Noen av tingene hetter noe annet i nyere utgaver av XP, men du finner sikkert ut av det.

Til deg som bruker Windows XP

Bruker du Windows XP som opprativsystem?

I så fall bør du ikke bruke den vedlagte ADSL start-CD. Følg bruksanvisningen nedenfor hvis du benytter Windows XP.

Trykk på "Start", velg deretter "Alternativer" og "kontrolpanel"

Dobbelklikk på "Alternativer for Internett"

Dersom du ikke finner dette umiddelbart, kan det være at du bør endre til "Klassiske visning" i høyre marg. Da vil dette alternativet komme til syne

Velg skillearket "Tilkoblinger"

Trykk på "Oppsett" og deretter "Neste"

Da får man 4 alternativer å velge mellom, velg alt. "Koble til Internett".

3 nye alternativer kommer til syne. Velg alternativ 2, "Sett opp Internettforbindelse manuelt", og trykk "Neste"

3 nye alternativer; velg alternativ 2, "Koble til bredbånd som krver brukenavn og passord", trykk "neste"

Skriv inn hele e-postadressen på brukenavn. Merk deg at passordet må skrives inn både i "Passord" og "Bekreft passord"-feltet. La ellers alle haker på denne siden være slik de er.

Set eventuelt hake ved "Lag snarvei" og trykk "Fullfør". Da er du ferdig, og vil få et ikon på skrivebordet/Desktoppen som du kan bruke til å koble til ADSL.

Lykke til med ditt ADSL abonnemant

Dette er Telenors egen bruksanvsnig...!

Håper det hjalp, husk at du må bruke helle e-postadressen din som brukernavn.

Endret av chrisege
Lenke til kommentar
Hvis det skulle slutt å virke, bruk denne "bruksanvisningen". Noen av tingene hetter noe annet i nyere utgaver av XP, men du finner sikkert ut av det.

I så fall bør du ikke bruke den vedlagte ADSL start-CD. Følg bruksanvisningen nedenfor hvis du benytter Windows XP.

Dersom du ikke finner dette umiddelbart, kan det være at du bør endre til "Klassiske visning" i høyre marg. Da vil dette alternativet komme til syne

3 nye alternativer kommer til syne. Velg alternativ 2, "Sett opp Internettforbindelse manuelt", og trykk "Neste"

3 nye alternativer; velg alternativ 2, "Koble til bredbånd som krver brukenavn og passord", trykk "neste"

Skriv inn hele e-postadressen på brukenavn. Merk deg at passordet må skrives inn både i "Passord" og "Bekreft passord"-feltet. La ellers alle haker på denne siden være slik de er.

Set eventuelt hake ved "Lag snarvei" og trykk "Fullfør". Da er du ferdig, og vil få et ikon på skrivebordet/Desktoppen som du kan bruke til å koble til ADSL.

Er jo akuratt det jeg sa jo :roll:

Lenke til kommentar

Er jo akuratt det jeg sa jo :roll:

Ja, men jeg sa det på norsk, så slipper han å oversette hvis han har norsk...!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...