Gå til innhold

skal holde et internt linux-kurs(SUSE)

Anbefalte innlegg

:scared: jeg har blitt bedt om å holde et lite internt linux-kurs for

noen folk jeg jobber med.. og trenger forslag til hva å "lære dem"..

(dette er kun 'brukere' av linux, det skal ikke omhandle full installasjon).

Ting jeg tenkte kunne være greit for de uvitne å få lære litt mer om:

-Hvordan legge til hardware (disk / Nettverkskort / cd/dvd ) (det er ikke noe tung grafikk så grafikk-kortet på pc'ene er ikke vanlige å bytte ut

-Hvordan installere/Oppgradere Sybase (standard db på box'ene)

-Hvordan redde en havarert boot (eh..-hvordan kan jeg simulere en havarert boot? -utenom å trekke strømmen på pc'en mens den er oppe?? :roll: )

hmm.. tenke tenke.. kanskje sånne vanlige små-ting :

-config. av mus/keyboard

-oppgradering av OS

-.. ehh.. gruble gruble.. -ja det er derfor jeg spør!!.. -jeg er helt blank!..

er det noe mer som bør være med??? :scared: jeg kan jo ikke holde kurs..-jeg hater jo folk!!!.. argh.. dette kommer til å gå rett på dynga :no:

edit: og NEI, jeg skal ikke gi dem en solid innføring i hvordan å gå fra Suse til Mandrake/RH/Debian/Slackware/Lindows/Fedora/bsd eller noen annen distro.. :devil:

Endret av greigster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse brukerne, hvor BRUKERE er de? Hvilket teknisk nivå ligger de på? Menn, damer, utviklere, selgere, administratsjon, teknikere?

Har de en IT-avdeling/HelpDesk? Isåfall kommer de til å gjøre hardware-bytter selv, oppgraderinger selv?

Bruker de Linux idag, isåfall til hva? Trenger de hjelp til å lære seg applikasjonene de bruker, eller kan de det og vil lære mer om OS'et?

Lenke til kommentar
Disse brukerne, hvor BRUKERE er de? Hvilket teknisk nivå ligger de på? Menn, damer, utviklere, selgere, administratsjon, teknikere?

De er DataProsesserere, dvs de sitter og analyserer dataene som blir lastet inn i databasen.. normalt sett teknisk anlagte, med noen unntak (ikke nødvendigvis pc-teknisk anlagte)

Har de en IT-avdeling/HelpDesk? Isåfall kommer de til å gjøre hardware-bytter selv, oppgraderinger selv?

linux-boxene skal stå på båter.. -vi har helpdesk (meg) men da båtene gjerne er i fjerne strøk trengs det "hands-on"-hjelp av og til.. spesielt når problemene gjerne oppstår kl. 02.32 om natten :wow: , også litt hjelp når det må byttes hw.

Bruker de Linux idag, isåfall til hva? Trenger de hjelp til å lære seg applikasjonene de bruker, eller kan de det og vil lære mer om OS'et?

I utgangspunktet så kan de kun logge seg på og starte opp programmene de bruker (som er identiske på HP-UX og Linux). det er 'generelle' ting, -og ting som kan gå galt jeg skal lære dem å takle..

Nå som du påpeker det så skal jeg iallefall gi dem en rask innføring i de vanligste kommandoer og slikt på linux (de fleste er identiske på hp-ux, med visse 'dialekt-forskjeller'. takker og bukker.

edit: quot'en funka inte..måtte fixa

Endret av greigster
Lenke til kommentar

Lær dem å komme på nett, f.eks. hvis dhcp er nede, sette en ip, default route, og fikse resolve.conf . Dette er alltid praktisk å vite.

Lær dem litt basic kernelkompilering, sjekke lspci først, for så å finne riktig modul av ting.

Lenke til kommentar
Jeg er ganske nysgjerrig på hvem du jobber for!

jobber for Stolt Offshore. Normalt sett har vi hp-ux maskiner stående på båtene, men ved små-jobber og andre anledninger skjer det at vi har linux-box'er stående med dual-boot (suse/MS). samt det også jo er heeelt genialt at man kan hive linux på en laptop for de aller minste jobbene!! :thumbs:

Lær dem å komme på nett, f.eks. hvis dhcp er nede, sette en ip, default route, og fikse resolve.conf . Dette er alltid praktisk å vite.

Lær dem litt basic kernelkompilering, sjekke lspci først, for så å finne riktig modul av ting.

vi bruker fast ip, men jeg har notert meg ditt forslag og vil iallefall touche nettverksdelen

For å simulere en havarert boot kan du begynne å installere GRUB/LILO på MBR og avbryte midt i...

Dette høres ut som en bedre måte å gjøre dette på.. (og litt sunnere enn å provosere det fram vha kutting av strøm :blush:

takker for hjelpen!

Lenke til kommentar
For å simulere en havarert boot kan du begynne å installere GRUB/LILO på MBR og avbryte midt i...

Dette høres ut som en bedre måte å gjøre dette på.. (og litt sunnere enn å provosere det fram vha kutting av strøm :blush:

Kanskje litt sent, men kom på at du kan også bruke dd if=/dev/random of=/dev/hda count=1 bs=512.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...