sofokles Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Det er ingen åpenbar grunn til at paranormale fenomener ikke skal kunne være gjenstand for seriøs forskning. Paranormale fenomener har i stor grad vært en syssel som har fasinert overklassen og høyere borgerskap - ressursterke mennesker som like gjerne kan donere penger til denne slags forskning som til forskning av annen art. Det skorter ikke på rike og filantropiske eksentrikere som sponser forskning. Dersom fenomenene lot seg bevise og bruke praktisk ville det også være et stort inntjeningspotensiale. Militært så vel som sivilt. I Sovjetunionen og Russland er forskningen på slike fenomener fortsatt en del av det gode selskap med stor inflytelse inn i maktsentra. I det tidligere Sovjet i en slik grad at man hadde astrologer ansatt som sikkerhetsrådgivere med ansvar for å forutse tekninske problemer med atomvåpen på grunnlag av produksjonssdato. Det hives milliarder etter prosjekter som aldri blir noe av. Det er ikke noen grunn til å anta at ingenting av dette tilgodeses forskning på paranormale fenomener. Med sensasjonsjaget i media, er det heller ingen grunn til å anta at eventuelle bekreftende resultater ville dysses ned. Snarare tvert imot. Lenke til kommentar
HamiltonII Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Jeg er så enig med sofokles,hvis en brøkdel av dette som påstås i denne tråden kunne bevises hadde nok storkapitalen og diverse myndigheter stått i kø for å sponse videre utvikling. Tenkt inntjenings utsiktene til det firmaet som først fant "gåten" med å oppheve tyngdekraften... Spioner som kunne "lytte" på andres tanker....and the list goes on and on... Lenke til kommentar
b-urn Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 (endret) Vel, poenget b-urn... er vel at dette såkalte vitenskapelige fenomenet har vært "forsket" på i flere hundre år. Burde ikke da forskningen ha kommet noen vei? Men gjør den ikke det da? Bevis, nei.. forbedrede metoder ja. ( http://homepage.mac.com/dbem/Updating_Ganzfeld.pdf ) Og hvis kraften du snakker om er helt ubrukelig, hvis man ikke har en hjerne på størrelse med en lastebil så er det jo helt nyttesløst. Tyngdekraft kan fint bevises mellom to små gjenstander, hvorfor skulle ikke psi-kraft kunne registreres? Jeg sa ikke at man måtte ha en "Lastebilhjerne" for å gjøre bruk av evnen, men for å enkelt kunne oppfylle krav til reproduksjon/testing/verifisering av fenomen. Analogi: stor planet + liten ert -> enkelt å verifisere tyngdekraft. liten ert + liten ert -> bevise er mer finurlig Stor G er forresten masse * tyngdeakselerasjon og er ingen konstant. Tyngdeakselerasjonen, g, er heller ikke konstant og varierer med hvor du befinner deg. Den er forskjellig fra f.eks. nordpolen og ekvator og veldig forskjellig fra jorden til månen. Gravitasjonskonstanten blir skrevet med bokstaven liten gamma, or er 6.67* 10^-11 Nm^2/kg^2 Kverulering. Jeg snakker ikke om tyngdekraft (i eksempelvis jordens gravitasjonsfelt), jeg snakker om Newtons gravitasjonskonstant. Det er vanlig å angi denne som stor G i teknisk litteratur. ( http://scienceworld.wolfram.com/physics/Ph...lConstants.html http://pdg.lbl.gov/2002/consonepagerpp.pdf ) Det er en veldig liten verdi, men fordi gravitasjon alltid er tiltrekkende hoper det seg opp enorme krefter. Gidder ikke gå inn på en dyp OT-diskusjon på den der. Gravitasjon gjør seg gjeldende ( i synlig grad) når legemene involvert har store masser. Gravitasjon kan ikke lagres. "It's hard to make predictions, especially about the future." "Heavier-than-air flying machines are impossible" er ingen prediksjon men en påstand. Endret 31. januar 2004 av b-urn Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 b-urn: Jeg snakket ikke om synlig grad, men i målbar grad. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 "Heavier-than-air flying machines are impossible" er ingen prediksjon men en påstand. Whatever. Poenget er uansett at det at folk har kommet med bastante påstander / feilaktige fremtidsforutsigelser ikke i seg selv innebærer at alle bastante påstander / fremtidsforutsigelser automatisk blir feilaktige. Alt er ikke mulig. Lenke til kommentar
b-urn Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Det er ingen åpenbar grunn til at paranormale fenomener ikke skal kunne være gjenstand for seriøs forskning. Jeg kan tenke meg en åpenbar grunn. At det ikke tas seriøst i utgangspunktet. Paranormale fenomener har i stor grad vært en syssel som har fasinert overklassen og høyere borgerskap - ressursterke mennesker som like gjerne kan donere penger til denne slags forskning som til forskning av annen art. Det skorter ikke på rike og filantropiske eksentrikere som sponser forskning. Javel. Tall? Referanser? Sammenliknbart med antall milliarder som brukes på utvikling av tradisjonell militær teknologi? Just asking. I Sovjetunionen og Russland er forskningen på slike fenomener fortsatt en del av det gode selskap med stor inflytelse inn i maktsentra. I det tidligere Sovjet i en slik grad at man hadde astrologer ansatt som sikkerhetsrådgivere med ansvar for å forutse tekninske problemer med atomvåpen på grunnlag av produksjonssdato. Morsomt. Kilder plz. Det hives milliarder etter prosjekter som aldri blir noe av. Det er ikke noen grunn til å anta at ingenting av dette tilgodeses forskning på paranormale fenomener. Rent bortsett fra at paranormale fenomener kategoriseres som tøv og overtro. Lenke til kommentar
b-urn Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Alt er ikke mulig. Neida, men det setter nå kategoriske påstander i et litt annet lys. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Og hvis kraften du snakker om er helt ubrukelig, hvis man ikke har en hjerne på størrelse med en lastebil så er det jo helt nyttesløst. Tyngdekraft kan fint bevises mellom to små gjenstander, hvorfor skulle ikke psi-kraft kunne registreres? Jeg sa ikke at man måtte ha en "Lastebilhjerne" for å gjøre bruk av evnen, men for å enkelt kunne oppfylle krav til reproduksjon/testing/verifisering av fenomen. Neida, snurring av disse hjulene er et eksempel på eksperiment som kan gjennomgå vitenskapelig kvalitetskontroll. Det er ikke en gang nødvendig med avansert utstyr... Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 (endret) Neida, men det setter nå kategoriske påstander i et litt annet lys. Det er det det gjør vettu. Men vi går fremdeles i sirkel her når det gjelder å fremsette argumenter og beviser til støtte for våset. Nå har vi jo, i forbindelse med den nye påstanden din om "midler = resultater", hatt forsking på fusjon gående i 40 år, og forsking på superledere gående i en vel 20-30 år. Har blitt en del midler satt av til den slags, men kommer man noen vei? Igjen: Det er ikke alt som er mulig. EDIT: Grammatikk. Endret 31. januar 2004 av DrDoogie Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Jeg kan tenke meg en åpenbar grunn. At det ikke tas seriøst i utgangspunktet. Nå er det mye viten som er fremkommet som resultat av "sære tullingers" innsats. Altså forskende og nyskjerrige mennesker som har måttet gå igjennom ild og vann for å få lagt frem sine forskningsresultater og som er blitt utsatt for sverting, latterliggjøring etc, men som på tross av dette til slutt har kunnet bevise at det de har funnet ut faktisk er riktig. Jeg kan ikke forstå hvorfor det skulle være annerledes på dette feltet, eller at forskning på paranormale fenomener skal være noe mer mobbet enn annen nybrottsforskning. Paranormale fenomener har i stor grad vært en syssel som har fasinert overklassen og høyere borgerskap - ressursterke mennesker som like gjerne kan donere penger til denne slags forskning som til forskning av annen art. Det skorter ikke på rike og filantropiske eksentrikere som sponser forskning. Javel. Tall? Referanser? Sammenliknbart med antall milliarder som brukes på utvikling av tradisjonell militær teknologi? Just asking. Mitt poeng er ikke tall - hvor mye som bevilges - men at muligheten for finansiering av forskningsprosjekter er tilstede, og har vært det lenge. At dette har vært og er populært blandt bemidlede klasser ser man fort om man har fulgt med i sladderpresse, popkultur og i klassisk litteratur. På verdensbasis er det få land som har så sentralstyrt og offentlig basert forskningsfinansiering som Norge. Dagfinn Høybråten er et eksempel jeg kommer på i farten som anerkjenner såkalt alternative løsninger. I Sovjetunionen og Russland er forskningen på slike fenomener fortsatt en del av det gode selskap med stor inflytelse inn i maktsentra. I det tidligere Sovjet i en slik grad at man hadde astrologer ansatt som sikkerhetsrådgivere med ansvar for å forutse tekninske problemer med atomvåpen på grunnlag av produksjonssdato. Morsomt. Kilder plz Russisk offensiv mot svindelvitenskap Rent bortsett fra at paranormale fenomener kategoriseres som tøv og overtro. Jeg tror ikke det er helt riktig. Det er vel heller det å kaste seg på utøvelsen av aktiviteter som baserer seg på fenomener som ikke kan dokumenteres som karakteriseres slik. Altså som tro, eller overtro. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 31. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2004 Det er nok av mennesker som vet disse tingene eksisterer, og bevis tror jeg det er også... Problemet er å få bevis som vitenskapen kan godkjenne, og det tror jeg ikke vitenskapen er klar for enda. Det er fortsatt masse ting om hjernen, menneskesinnet og f.eks. søvn som det ikke finnes svar på - da er det ikke rart de ikke kan påvise noe sånt som tankekraft. Inntil videre er det blitt skjøvet inn under teppet. Lenke til kommentar
HamiltonII Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Det er nok av mennesker som vet disse tingene eksisterer, og bevis tror jeg det er også... Problemet er å få bevis som vitenskapen kan godkjenne, og det tror jeg ikke vitenskapen er klar for enda. Det er fortsatt masse ting om hjernen, menneskesinnet og f.eks. søvn som det ikke finnes svar på - da er det ikke rart de ikke kan påvise noe sånt som tankekraft. Inntil videre er det blitt skjøvet inn under teppet. Det er greit visst det bare hadde stått på om det å bevise hvorfor noe skjer,her er det et felt der men ikke engang kan bevise at noe skjer. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 31. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2004 Jeg leste ikke hele ganzfeld dokumentet, men jeg fikk inntrykk av at personene som skulle delta måtte være tilfeldig utvalgte personer. Isåfall vil hele testen bero på kun tilfeldigheter.. Isåfall er det jo idiotisk. Det blir som å la tilfeldige mennesker som aldri har hatt interresse for tegning være med i en test der man prøver å bevise at det er mulig eller umulig å tegne ett selvportrett.. Lenke til kommentar
brillan Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Jeg leste ikke hele ganzfeld dokumentet, men jeg fikk inntrykk av at personene som skulle delta måtte være tilfeldig utvalgte personer. Isåfall vil hele testen bero på kun tilfeldigheter..Isåfall er det jo idiotisk. Det blir som å la tilfeldige mennesker som aldri har hatt interresse for tegning være med i en test der man prøver å bevise at det er mulig eller umulig å tegne ett selvportrett.. Word... Lenke til kommentar
HamiltonII Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 (endret) Edit:*Wetware malefunction* Endret 1. februar 2004 av HamiltonII Lenke til kommentar
Wild Berries Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 At det finnes mer mellom himmel og jord, og for den saks skyld utenfor atmosfæren, det vil vi som er åpne for det finne utav ! Men, at vi som ønsker å være åpne for alt / alle ting, som for enkelte er "blokkert" i barndommen av foreldre, eller andre, er vårt sak. Men jeg har opplevd mange ting som jeg har vitner på, blant annet en haug med kuler som "føyk" bak på åkeren hos naboen. Samboen så det, og jeg ringte til vår nærmeste nabo anngående det. Ble vi "tatt" av synet, JA. Helt merkelig, dette har hendt flere ganger, og samboen som ser de i kjøkkenvinduet "bryr" seg ikke noe videre. Men det har roet seg nå. Men noe som virkelig tok oss på senga, og da mener jeg virkelig ! Følgende skjer : Jeg selv er på jobb den kvelden og hadde en uro som ikke ligner noe som jeg før har følt, og jeg "speidet" opp mot det stedet dette skjedde. (Telepati) ? Min Bror velger ikke å leve blant oss vanlige døde lenger og (som det heter på fint) valgte å gå bort. Dette hendte i September 2001, og min ene sønn var da 3 år. At han fikk se sin døde Onkel og alt det var et naturlig emne der og da. Døden er naturlig, men til saken. Vi snakket jo endel om dette, på en måte som han kanskje forstod. MEN, dette som jeg forteller nå skjedde en stund etter, hans (min Bror) valg om å gå bort. Vi kjører på motorveien, på vei hjem, Og plutselig sier min lille gutt (3 år) her oppe døde Onkel *******, og peker opp til høyre mot skogen............... Vi som satt i bilen fikk jo det vi kaller hjerte opp i halsen. for ingen, absolutt ingen hadde fortalt han om Hvordan, og hvor.............. Forklar Den ? Så hva skjedde ? Hvordan kunne den lille gutten min vite det ? Soo Boys and Girls, The Truth is OUT THERE. Vær åpne for alt. MvH WB Lenke til kommentar
lodott Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Kanskje noen hadde fortalt det til han, men ikke ville si det til dere? Lenke til kommentar
b-urn Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 (endret) Neida, snurring av disse hjulene er et eksempel på eksperiment som kan gjennomgå vitenskapelig kvalitetskontroll. Det er ikke en gang nødvendig med avansert utstyr... Mja, men nå refererte jeg nå engang til "kilden" eller mediet for påvirkningen, ikke objektet. @Doogie: Joda. Litt sirkling blir det. Blir gjerne det når noen ( ingen nevnt, ingen glemt) utviser en noe stiv/arrogant holdning til et tema. Greia er vel helst at jeg holder meg (sånn noenlunde) i "agnostiker"-leiren på dette området, mens DrD har gravd skyttergraver og ladet geværene i "ateist"-leiren. Vi diskuterer vel kanskje på litt forskjellige premisser. Jeg er mer opptatt av at man ikke må utelukke seg fra eventuell ny viten ved å (muligens feilaktig) kategorisere noe som vås, mens DoogieDoo (med flere) kjemper en innbitt kamp mot (det som i deres øyne) er overtro. Neida, alt er sikkert ikke mulig. IMO er det imidlertid sannsynlig at det fremdeles er mye som er mulig, som vi pr i dag ikke kan forestille oss. Det vi ikke enes om, er hvor grensene går. Nå har vi jo, i forbindelse med den nye påstanden din om "midler = resultater", hatt forsking på fusjon gående i 40 år, og forsking på superledere gående i en vel 20-30 år. Min påstand er ikke at midler = resultater, men at mangel på midler lett kan resultere i stagnering av videre forskning. Ser vi forskjellen? (20-30 år er forresten ikke spesielt lang tid i utforming/foredling av en vitenskap.) @sofokles: Vel, litt av poenget mitt er at mobbingen ( uansett vitenskapsgren) er helt unødvendig, men likevel forekommer det. Når det er sagt, så ligger paranormale fenomener i grenseland mellom vitenskap og overtro. Det gjør (tror jeg) at det er naturlig for dem som misliker/mistror emnet, å plassere emnene i samme bås. Det blir liksom forskjell på det å ha en inbitt tro på at man skal få en maskin til å fly, og det å tro på spøkelser, if you get my drift. At slike emner blir dekket i populærpressen bidrar jo ikke akkurat til å bedre eller heve graden av seriøsitet rundt dem. Linken var jo (underholdende lesning, men ) ganske dekkende i så måte (jfr. "svindelvitenskap"). @pycnopodia Det er ironisk i grunn. Den eneste som åpent kritiserer ganzfeld-metoden, er den som hadde hatt størst interesse av å ta den i forsvar. Poenget med ganzfeld (slik jeg har forstått det) er at metoden definerer en korrekt måte å planlegge/foreta forsøk rundt psi for å innhente statistiske data. Resultatene så langt er en litt todelt greie. De første forsøkene indikerte (vi snakker statistikk her) at man hadde identifisert en faktisk effekt av psi (28 studier over 7 år). Det ble i 1997 publisert en studie av 30 forsøk gjort over en tiårsperiode. Denne konkluderte med at det ikke var noen gjeldende effekt. Hvis man derimot tar 10 nye forsøk gjort etter dette med i beregningen, finner man totalt sett at det er en signifikant effekt ute og går (dvs. at resultatene ikke skyldes tilfeldigheter). Resten er stort sett ballkasting mellom dem som vil det skal være en effekt, og dem som ikke vil det skal være en effekt. Vi snakker altså ikke om noe "in-your-face"-bevis her, men det kan være med på å endre debatten litt. Gitt at kilden er trustworthy, er det ikke lenger nok å kategorisk avfeie det som vås og overtro uten forbehold. Man kan selvfølgelig gjøre det, men ikke uten å miste kredibilitet. Ballen har plutselig havnet i "ateistenes" egen bakgård, i form av statistisk tallmateriale for reproduserbarhet. Om ikke annet så er det jo ganske interessant, er det ikke? Edit: formulering Endret 1. februar 2004 av b-urn Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 2. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2004 Pendling er noe dere kunne ha prøvd. Les her http://www.psipog.net/show.php?id=19 Det føles som om jeg kommuniserer med pendlen, den er gøy å leke med =D Den adlyder alle mine kommandoer Dette skal brukes på prøver fremover i tiden når det er flere svar alternativer. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 2. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2004 http://www.home.no/victork/pyrokinese.JPG Litt gøy å leke med brann og Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå