Bornslip Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 (endret) Heisann, har etterhvert fått øynene opp for bærbare maskiner, både fordi jeg har lyst på en maskin jeg kan dra med meg rundt og fordi det er praktisk når det gjelder skolen... Det som er viktig for meg når det gjelder valg av maskin er først og fremst innmaten, men også design og andre fysiske aspekter som størrelse og vekt. Jeg har sett en del på laptops fra alienware.co.uk, og de maskinene der er helt sykt fete, ingen tvil om det, men de er også sykt dyre, samt at jeg ikke får med norsk keyboard på maskinen derifra.. Uansett, jeg har sett på noen andre maskiner også, blant annet noen fra Zepto.no og Dell... De spesifikasjonene jeg har tenkt å ha som utgangspunkt i valg av maskin er som følger: CPU: 2Ghz + Ram: 512/1 GB Skjermkort: Ati Mobility Radeon 9600 + HD: 80 GB 7200 RPM Dette er vel minimumskravene til den maskinen jeg har sett for meg. Jeg skal bruke pc'en en del til programmer som photoshop, 3dsmax, indesign og generelt til design jobber, så jeg trenger en del ram. Et bra lydkort er heller ikke å forakte, ettersom jeg lager en del musikk i reason. Maskinene jeg allerede har sett en del på er dell inspiron 8600 og denne fra zepto. Men jeg har null peilings på laptops i grunn, bortsett fra de små tingene jeg har plukket opp ved å surfe på dette forumet her de siste dagene. Men utifra det jeg har skrevet, så håper jeg det går ann å komme med noen fine forslag Prisen på maskinen kan vel egentlig ligge hvor som helst under 17-18 000, men jo billigere jo bedre Og jo, en lett og tynn maskin hadde vært bra, er ikke så praktisk å dra rundt på en murstein av en maskin Takk på forhånd! Endret 21. januar 2004 av Bornslip Lenke til kommentar
MrNielsen Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 Heisann, har etterhvert fått øynene opp for bærbare maskiner, både fordi jeg har lyst på en maskin jeg kan dra med meg rundt og fordi det er praktisk når det gjelder skolen...Det som er viktig for meg når det gjelder valg av maskin er først og fremst innmaten, men også design og andre fysiske aspekter som størrelse og vekt. Jeg har sett en del på laptops fra alienware.co.uk, og de maskinene der er helt sykt fete, ingen tvil om det, men de er også sykt dyre, samt at jeg ikke får med norsk keyboard på maskinen derifra.. Uansett, jeg har sett på noen andre maskiner også, blant annet noen fra Zepto.no og Dell... De spesifikasjonene jeg har tenkt å ha som utgangspunkt i valg av maskin er som følger: CPU: 2Ghz + Ram: 512/1 GB Skjermkort: Ati Mobility Radeon 9600 + HD: 80 GB 7200 RPM Dette er vel minimumskravene til den maskinen jeg har sett for meg. Jeg skal bruke pc'en en del til programmer som photoshop, 3dsmax, indesign og generelt til design jobber, så jeg trenger en del ram. Et bra lydkort er heller ikke å forakte, ettersom jeg lager en del musikk i reason. Maskinene jeg allerede har sett en del på er dell inspiron 8600 og denne fra zepto. Men jeg har null peilings på laptops i grunn, bortsett fra de små tingene jeg har plukket opp ved å surfe på dette forumet her de siste dagene. Men utifra det jeg har skrevet, så håper jeg det går ann å komme med noen fine forslag Prisen på maskinen kan vel egentlig ligge hvor som helst under 17-18 000, men jo billigere jo bedre Og jo, en lett og tynn maskin hadde vært bra, er ikke så praktisk å dra rundt på en murstein av en maskin Takk på forhånd! Hei du Dine minimums krav var litt råe da, for de er jo max av hva som er mulig på hvertfall 2 punkter. Skjermkort, til bærbare er ikke kommet lenger en ATI9600. Hardiskene er ikke støre en 80GB, og om det finnes så mange 80GB med 7200rpm er jeg usiker på. Når du så sier prisen, stoper du jo dette selv. Men jeg har et forslag til deg, da jeg tror skjermkortet er det du trenger mest til ditt bruk. Ta en titt i Whitebox erfaringer tråden, der har man i lengre tid diskutert Whitebox CL1557. Denne skal ha 9600 skjermkort, 1,6GhZ pM (tilsvarer en ca 2,4/2,6 vanlig P4), den har 60GB 5400rpm disk, tror du kan få 7200rpm også, og bestil den med 1GB ram så burde du være i boks. Den vil nok da ligge på ca 18 000, med det oppsetet jeg beskrev nå. Denne pcen er helt ny, så du finner den ikke på www.whitebox.no siden enda, men send de en mail så får du tilbud og info. Lenke til kommentar
Bornslip Skrevet 21. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2004 (endret) MrNielsen, takker for forslaget om å titte på whitebox pc'ene, tror jeg har funnet min maskin, men er litt i tvil... WhiteBox CL5 Noen som har noen erfaringer med denne her? Er det dumt at den ikke kjøres på Centrino teknologi? Vil denne avgi mye varme eller støy? Enlighten me de som kan... takk på forhånd EDIT: Har lest litt rundt nå om Cl50, er den dårligere eller bedre enn Cl5? hva er egentlig forskjellen, sånn grovt sett? Ser at CL50 har Centrino 1.6ghz, men CL5 har Intel P 3 ghz, hva er egentlig best? jeg har null peiling på de nye centrino CPU'ene eller så mye intel generelt... Tenkte uansett å bestille med en 7200 RPM disk siden jeg kommer til å bruke HD'en ganske mye til overføring, lagring og spilling... Er en 5400 RPM disk virkelig så mye tregere? Ble mye spm her, kanskje litt rotete, men alt som står i hodet mitt nå er å få kjøpt en nice laptop Endret 21. januar 2004 av Bornslip Lenke til kommentar
johndoe144 Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 Jeg har aldri brukt Whitebox CL5, men jeg vil tro den bråker som et lokomotiv, har dårlig batterikapasitet og høy vekt. Vil anbefale maskin med Pentium m-prosessor (Centrino). Har dette selv, og er veldig fornøyd. Lenke til kommentar
Filla Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 Og jo, en lett og tynn maskin hadde vært bra, er ikke så praktisk å dra rundt på en murstein av en maskin Der har du jo funnet en murstein. Denne vil nok og støye såpass at den vil være "uønsket" i et klasserom/lesesal. Som foregående poster skrev, er nok en Centrino basert laptop å anbefale. Lenke til kommentar
E.T Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 Kjøp dellen! den er bare helt rå på pris i forhold til ytelse og støy, Og integrering FSV Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Dell i8600 har jo centrino... Jeg ser på den samme maskinen jeg også.. Vurderer sterkt å kjøpe den.... Den veier litt over 3kg, men hvis du ikke skal gå lange turer med den, så tror jeg ikke det gjør_så_mye. Tror vekta er på 3.24kg, men det er før du begynner å oppgradere den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå