Gå til innhold

Din første maskin :)

Anbefalte innlegg

Min første ordentlige pc var:

Intel 486sx25 senere oppgradert til 486dx33

hadde hele 1.2Gb harddisk.

16mb minne

4mb skjermkort.

14" GoldStar skjerm som klarte 800x600 med tusener av farger.

5.25" og 3.5" floppy og 16xMaxx cd rom.

Kjørte win 3.11 og Dos 6.22, og hadde vel windows95 på den en stund.

Det var maskin det. Husker jeg kjøpte den for konf. penger. Ga vel 4000 for den da jeg kjøpte den i -95

Du må ha kjøpt denne brukt..?!? 4000 for det der var jo dritbillig!

Jeg hadde en 486DX2 50 m/ 4MB RAM og 210 MB HDD Husker ikke i farta mer specs, men mener å huske at jeg ga 12.000 eller noe slikt for den. Mulig dette var litt før 95. Husker ikke...

Oppgraderte senere til 420 MB HDD og 8 MB RAM. Tror jeg ga noe sånnt som 2500 for den 4 MB RAM brikka :ermm:

Husker en kompis av meg betalte 9.000,- for en PII 300MHz CPU når den kom... Og da snakker jeg kun om CPU'en, ikke en hel PC. Ting har heldigvis utvikla seg i riktig retning!

Kjøpte den høsten 1995. Og ja jeg kjøpte den brukt, henta den oppe i Krokstadelva, rett ved Buskerud Storsenter. Det var liksom sånn at jeg måtte prute på den for å få den til 4000, for han som solgte den ville egentlig ha 5200 for den.

Oppgraderte med den fra en Commodore64 med TapeDeck og Diskettstasjon. Diskettstasjon aleine veide vel 5kg, og jeg hadde en eske med over 600 disketter som inneholdt mye rart. =) Husker jeg hadde Terminator2 spillet på kassett, og ninja turtles. Og ikke for å forglemme olympic games. Løpe 10.000m der var ett mareritt på 10 min, og en gåen arm. Hadde til og med sånn turbo-chip med reset knapp bakpå så den skulle bli "raskere". Det var tider det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AST Bravo - sommer 1990

CPU: 80286@8Mhz

RAM: 1024MB

HD: 20MB

VGA Skjermkort

14" Fargerskjerm

var det ikke skremmelig mye ram på den pcen til at det var i 1990, selv har jeg ikke så mye ram...(har 512)

jeg tror min første pc var en pc med turbo knapp:)

den hadde 166mhz og 8mb harddisk tror jeg... heiv den på søppeldynga for 3 år siden...

Lenke til kommentar

Den første pcen som var min er vel mer eller mindre den jeg har nå (Oppgradert en del). Ellers har vel familen hatt en Amstrad /m kasett (Vet ikke om det kan kalles en pc). Så har vi vel hatt en Olivetti 486SX 22mhz - 120 Mb, en cyrix 166+ og en PIII500. De pcene kan vel ikke kalles mine, men siden ingen i familien noensinne har vært datainteressert, så er de vel mine likevel. Har brukt aktivt alle pcene utenom Amstraden for da var jeg så liten at jeg knapt husker den.

- gordito

Lenke til kommentar

min første pc, vel det var faktisk en mac :)

8mb ram

40mb hd

12" skjerm el.no

en-knapps mus seff

ukjent mhz.

system 7 (!) :)

første pc var en compaq jeg fikk av onkelen min

32mbram

90mhz

1gb hd

15" skjerm (med høytalere på siden (!) som jeg bruker fortsatt :)

Lenke til kommentar

486dx4 100mhz

Ah, jeg glemmer aldri følelsen av å få en PC inn på rommet mitt! Ubeskrivelig! Har så oppgradert til følgende

Cyrix 166+ (jeez, hva tenkte jeg på?!)

Pentium 233mmx (wohoo! quake på max grafikk!)

Pentium3 500

Pentium4 1,5 slot 423

Pentium4 3,0 (pc800)

Endret av Bradbury
Lenke til kommentar

Hadde aller først en Machintosh, kan ærlig si jeg vet ikke spec'sene... var helt elendig, men dyr, 10.000... spilte ett par spill som lå innpå. Ikke noe spesielt.. husker jeg var så liten, så fant jeg en sånn søke funksjon der, jeg visste vi ikke hadde internett men jeg måtte bare søke etter donald. <-- var pitteliten

Kjøpte en svart ibm for ett par år siden..

Skal vi se. :roll:

700mhz celeron

64mb ram oppgraderte med 64mb ram (gikk bra) men også oppgraderte igjen med en 256mb brikke men det gikk til helve#e det også.

8mb vga oppgraderte til hercules 4500 (gikk til hel#ete) prøvde med voodoo 8mb også, ble ikke bedre.

17" svart skjerm

10gb harddisk.

var carmageddon 2 demo da ja og max payne. :cool:

Endret av Chris88
Lenke til kommentar

jeg fikk en p & c a pc eller hva det nå hette, 166 mhz, 16 mb ram senere oppgradert til 32, 1,2 gig hd og senere ble det satt i en 4,2 gig til. skjermkortet husker jeg ikke helt men tror det var et hercules 4 mb som ble byttet ut med et voodoo 2 kort med 12 mb på.

Endret av Bushnell
Lenke til kommentar

Første pcen vi fikk var en 8086 maskin, husker ikke specs da jeg var bitteliten da :)

Første pcen jeg eide selv var:

486-dx2 66MHz

16MB edo ram

Cirrus logic 2 MB skjermkort (vesa)

512MB harddisk

2x cdrom

soundblaster 16 lydkort

5 1/4" floppy

3 1/2" floppy

tci kabinett

etc.

bygde denne da jeg var 7 år, siden det har jeg oppgradert steg for steg, og har nå endt opp med pcn jeg har nå (se profilen.)

Lenke til kommentar

Min første PC vil jeg aldri glemme, har hatt det mye gøy med den..

Men den har måtte lide igjenom mange prosjekter også :cry:

Stakkar.. Iallefall, specs..

Veldig viktig å nevne at denne var av merke Hyundai, og en kamerat av meg som også hadde Hyundai hadde faktisk Hyundai Accent PC :D

Pentium1 100mhz (ble etter en stund klokket til 133mhz med jumpersettings)..

16mb EDO minne (betalte dyre dommer for å få dette opp i 64)

4mb ATI Mach64

4x cd-rom

En floppy som virket..

15" AST skjerm..

Et fissent Intel hovedkort jeg ikke husker hva heter..

Tror kanskje jeg må sette den sammen igjen å kose meg litt :p

Lenke til kommentar

Fikk en Tiki 100 (tandberg?) av en onkel, men da var jeg så ignorant at det eneste jeg husker er spillet Pyton..Har selvfølgelig hatt C64/128 før det, men det er ikke PC. Min første kjærlighet ble en 486 DX2 66. Det var en av de største PC`ene i regionen. Folk kom på besøk bare for å se hvor raskt den bootet. co-prosessor!! :dribble: Doom og Alien! Snakker om GRAFIKK!!!

Lenke til kommentar

Jeg rigget opp en skikkelig koselig maskin på rommet mitt igår skjønner dere..

Ja riktig, ingen ringere enn den godeste Amiga 500+ :love:

Dritfett, med Golden Axe, Wings of Fury, Dogs of war og alle de andre gode gamle.

Forresten noen som vet om noen sider eller noe jeg kan laste ned gode gamle Amiga spill slik at jeg kan ta de ut på floppy og spille de på Amiga'en?

Skulle hatt fatt i StreetFighter 2.. Det er dritfett på Amiga :D

Lenke til kommentar

det var en 486 :love:

8 mb ram og ca 800 mb hd, kjøpte på cd rom og lydkort senere som jeg slet noe jævlig med og installere - fikk det til slutt inn og brukte dagene på det konge fotball spillet Sensible Soccer som er tidenes fotball spill.. :yes:

Det var tider det :thumbup:

PS: betalte ca 1500 for maskina med skjerm

Lenke til kommentar

Min var en

80386SX 40MHz m/64k Cache

EASY MiniTower

4MB RAM

Western Digital 250MB Harddisk

Cirrus AVGA3, 1MB RAM -24bit true color i VGA, max; 1280x1024 m/16 farger)

AOC CMLA-336 14" Skjerm (800x600 72Hz)

Beetle Mus

Tastatur..

Kjørte MS-DOS 6.0 og Win 3.1! :)

hehe.. Koselige tider! :)

Pc'n ble kjøpt Sommer'n '93

mvh Bone

Lenke til kommentar

siden vi f¢rst sitter her og mimrer om gamle tider, kan jeg fortelle at min far fortsatt skriver brevene sine på en Norsk Data stormaskin !

Den har blant annet 8" floppy og 20 MB harddisk, som holdt i lange baner for en middels kommuneadministrasjon med over 50 tilkobla brukere på en gang.

Husker da kommunen skifta ut harddisken fra den gamle 10 MB'en, far solgte dem en ny 20 MB til ... 500.000 kroner ! Dette var selvsagt på åttitallet en gang.

Ti år senere kj¢pte han hele maskinen tilbake med fem terminaler for en symbolsk krone, vi var tre stykker for å transportere den hjem i kjelleren. Så kom gutta, og vi spilte MULTIPLAYER ORM i nettverk (fem terminaler!!), rene LAN-partyet !

Siden fikk jeg endelig kj¢pt meg min f¢rste PC, en Brick 486SX-25, senere oppgradert til en DX40, men far hadde vært innom to Norsk Data PCer, en 286 som gikk under navnet Butterfly og var brun, og siden en Acer-produsert 386DX med EGA-skjerm.

Lenke til kommentar

Dersom man mener første datamaskin så var det en Vic20. Husker jeg var åtte år gammel og hadde spart opp 400 kroner selv for å kjøpe den. Mutteren supplerte med de resterende 600, og så var det å bli med søskenbarnet mitt å kjøpe DATA! :)

Den første pc'en var en 20Mhz ncr maskin med 20 MB HD.....eller var det 40!?....husker ikke helt. Spilte mye Ports of Call og Wing Commander på den husker jeg. Husker også at jeg kunne skrive "win" og da dukket det opp noe sabla avanserte greier...hehe

Uansett....moro var det!

Lenke til kommentar

Min første maskin jeg kjøpte selv, var en Commodore CDTV (Forkortelse for faktisk Commodore Dynamic Total Vision :p )

Lekker sak med tastatur, diskettstasjon, fjernkontroll, skjerm osv. Alt i svart.

Var i bunn og grunn en amiga 500 med 1 mb ram, CD-Rom og utvidet rom til bla. Commodores eget vcd lignende format CDXL.

Styrte etter hvert på med SCSI HD på den, mer ram osv.

www.cdtv.org.uk

Brukte en slik en i mange år etterpå i stereo-anlegget :D

Noen andre som husker disse?

cda3.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...