Gå til innhold

Din første maskin :)

Anbefalte innlegg

Svensk ABC-80 - kjørte regnskap på den - kjøpt i 1980. Hadde 16K minne som jeg et år senere utvidet til 32K. Dette ble gjort ved å lodde ekstra minnebrikker over de eksisterende - en teknikk som kaltes piggy-back. Normalt utstyr var en dobbel floppy på 2x80K med 5 1/4"" disketter i papirlomme samt en kasettspiller.

Bilde på ABC-80

Skiftet den ut i 1983 med den første klone-PC som kom - tror den hette Columbia og kostet 50.000.-. Min første AT med 286 kjøpte jeg i -85, ble drevet med utskiftbar krystall på 6mhz (vi skiftet krystall til 8mhz og var kjempe stolt) kostet med fargeskjerm ca. 130.000.-.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg hadde en Olivetti 486DX2 66Mhz med 4MB RAM, 420MB Harddisk, 2x CD-ROM, 14-tommer CRT og et integrert skjermkort med 512KB RAM..  :thumbup:

Kjøpte den for 9000.- i 1993 (konfirmasjonspenger). Den hadde DOS 6.2 og Windows 3.11 ferdig installert.

Jeg hadde en helt lik pc som deg :thumbs:

Mange gode minner i fra den tiden :love:

Endret av StrongBad
Lenke til kommentar

Min første maskin var en AMSTRAD. Husker ikke modellen. Monitoren var monochrome, og viste bare varianter av grønn og svart. Var 6 år da pappa kjøpte den til meg. Ahh, husker fortsatt spill som harrier attack, hunchback og pyjarama :D

Men min første PC var en 286 12 mzh (tror jeg), med 2 mb ram, 20 mb hardisk og 5,25 diskett stasjon. Oh yeah! :thumbs:

Endret av orjanos3.16
Lenke til kommentar

Visste ikke no særlig om den første pc-en, men var en 286 med 5.25 diskett sak. Senere en 386 med real floppy.. :D

Husker jeg skrev win i dos, kom inn i et slags merkelig program da... Hadde ikke peil jeg.. Trykka bare vilt! :thumbs:

Lenke til kommentar

Min første pc var en Compaq presario med følgedende spec's

Pentium 75mhz cpu, senere oppgradert til 166mhz

8mb edo-ram

4x cd-rom

850mb hd

2mb skjermkort (husker ikke merke s3 et eller annet)

med lyd kort og win95 på disketter, herligheten med 14" skjerm kostet rett under 25000,- Hadde jobbet hele sommeren for den, hver gang jeg var litt nedbrutt så jeg bare for meg selv sitte foran drømme maskinen og spille doom 2, wips så var arbeidsmoralen tilbake. :thumbs:

Lenke til kommentar

Den aller første PC'en som kom inn i huset, var en 286, men denne maskinen var ubrukelig i 1993. Klarte ikke engang spille Pacman 2 på den.

Den første ordentlige PC'en jeg hadde, fikk jeg julen 1995, og var da state of the art. Det var:

Intel Pentium 133 MHz med P54C-kjerne

16 MB EDO RAM

16bits lydkort

Cirrus Logic GL5434 2 MB Skjermkort

1.19 GB harddisk

NE2000-kompatibelt nettverkskort

14" SVGA-skjerm med 800x600 som maks oppløsning

Installert Windows for workgroups 3.11 (oppgradert til Windows95 sommeren 1996)

Satt mange timer foran denne maskinen, ja. Warcraft 2, Wing Commander III/IV/Prophecy. Det var tider, det. :love:

Denne maskinen er nå borte, men har fortsatt en PPro 200 MHz til disse formål.

Lenke til kommentar

Ingen pc, men c64 var den første datamaskinen jeg brukte. Husker pappa hadde en commodore vic20:

Vic20

Første PC jeg hadde var en 286. Husker ikke helt spec'en på den annet en at jeg hadde et 2400baud-modem og 20MB HD. Fikk senere oppgradert den med en 386 og en ekstra 40MB disk. :thumbs: *mimre mimre*

Lenke til kommentar
Min første ordentlige pc var:

Intel 486sx25 senere oppgradert til 486dx33

hadde hele 1.2Gb harddisk.

16mb minne

4mb skjermkort.

14" GoldStar skjerm som klarte 800x600 med tusener av farger.

5.25" og 3.5" floppy og 16xMaxx cd rom.

Kjørte win 3.11 og Dos 6.22, og hadde vel windows95 på den en stund.

Det var maskin det. Husker jeg kjøpte den for konf. penger. Ga vel 4000 for den da jeg kjøpte den i -95

Du må ha kjøpt denne brukt..?!? 4000 for det der var jo dritbillig!

Jeg hadde en 486DX2 50 m/ 4MB RAM og 210 MB HDD Husker ikke i farta mer specs, men mener å huske at jeg ga 12.000 eller noe slikt for den. Mulig dette var litt før 95. Husker ikke...

Oppgraderte senere til 420 MB HDD og 8 MB RAM. Tror jeg ga noe sånnt som 2500 for den 4 MB RAM brikka :ermm:

Husker en kompis av meg betalte 9.000,- for en PII 300MHz CPU når den kom... Og da snakker jeg kun om CPU'en, ikke en hel PC. Ting har heldigvis utvikla seg i riktig retning!

Lenke til kommentar

min første pc var pappas jobbpc, den blei kjøpt i 1988 til den nette pris av rundt 30 000,-

det var en ibm p70 386DX-20 (20mhz), 4mb ram og 60 mb harddisk. Dette var heavy stuff! Den er jo da bærebar, eller "bærebar". Den har plasmaskjerm med rød og svart farge, og har koffertform. Pga. de store strømforbruket til skjermen, måtte man imidlertid ha strømtilgang, altså ikkje batteri her i gården.

den veg over 10kg.

Slå den :p

Eg har den til og med ståande i et skap godt nedstøva..

Tok den fram for et år sida, gjekk som ei klokke.

Den fyller vell sikkert snart 15 år..

Endret av brukernamn
Lenke til kommentar

IBM PS/2 286 fra 1989.

Er ikke helt sikker på hvilken CPU størrelse som sto i den, tror det var enten 4.77 MHz eller 10 MHz. Var ihvertfall massive 1024 KB minne på den! Og hele 21 MB harddisk.

Husker godt den mekaniske powerbryteren, minte om en gammeldags lysbryter som hadde et metallstag bak til strømforsyningen som igjen slo på en liknende strømbryter... Holdbart! :dremel:

Skjermen var selvsagt IBMs egen 14" EGA skjerm, ikke VGA her i gården.

PC-en ble levert med DOS 3.30 og jeg innbiller meg at det også var en eller annen Windows-versjon, kan det stemme at det var 1.2? Alt på disketter selvfølgelig (utrolig nok 3.5" som standard).

Ble kjøpt en Citizen matriseskriver senere, av typen svært tung og svært bråkete. Den hadde til og med muligheten for å sette i ekstra font-moduler! Ye!

Sukk, savner den PC-en litt... :love:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Min første maskin var en skolemaskin som ble kjøpt til en eller annen skole på 80-tallet til opp imot 60k.

4 mb ram

100 mb harddisk

Resten husker jeg ikke for det er så utrolig lenge siden. Spilte i alle fall Ski or Die til jeg blødde på den.

Lenke til kommentar

Første maskin i hus som ligna på en pc var selvfølgelig en commodore64, eller commandore som alle kammeratene mine til min store ærgrelse kalte den.

Jeg kunne lagt grunnlag for å bli en skikkelig nerd for konfpengene, men disse gikk til mountainbike fra usa :roll:

Commodore`n ble solgt, og det skulle gå mange år før jeg igjen satte mine hender på et pc-tastatur... Ikke før i 1998 kjøpte jeg min første pc. Det var en p2-333 med 4mb skjermkort og 4gb harddisk. Min verden ble aldri den samme etter dette....

jeg hadde null peil på maskinen, og måtte ha hjelp til det meste, men det hindret ikke det faktum at jeg bare noen måneder senere hadde planslipt kjerna på prosessoren, modifisert min gedigne alpha kjøleribbe med to 60mm vifter til også å kjøle L2 cachen på pentiumen.... phuhh, det var tider.

Så oppdaget jeg hardware.no i sin spede begynnelse. Det var vel bare mr hardware himself, martin lexow wirak som laget sida da, og forumet lå på delphi. Det tok ikke lang tid før jeg brukte minst like mye tid på nettet som på skole, og dermed gikk det som det måtte gå med skolen :scared:

p2-333!!!

Lenke til kommentar

Min "første" maskin som var bare min (og da brødrene mine sin) var en c64. Dette er vel i overensstemmelse med de fleste andre her på forumet. Min første egne PC, kjøpt for egne penger, var en:

AST ettellerannet (Bravo kan hende) 386 sx33.

MEd på kjøpet fikk jeg en 80 MB HD, 4 MB Ram, Cirrus Logic 1 MB skjermkort (holder de på fremdeles?). 14" SVGA fargeskjerm var det og med. Samsung Syncmaster var vel kanskje merket.

Maskinen ble etterhvert oppgradert med en HD på hele 400 MB. Denne var for heftig for min fars gamle Victor 386 sx20, og jeg fikk den for den latterlig billige sum av en tusenlapp. Spilte mye UFO på denne maskinen.

Denne ble kjøpt for komfepengene mine (i 1994). Julen det samme året arbeidet jeg på Te og vinkjelleren på Sartor Senter, og hanket inn en 4000-5000 kr. Disse gikk i CD-rom og en del annet datastæsj (til min fars store forargelse)

Lenke til kommentar

Den første maskinen vi fikk i hus var en gammel IBM 286. Eneste jeg husker i fra den var ett artig virus som kom på den, gjorde det slik at bokstavene man skrev i tekstbehandling datt ned og skapte en mur av bokstaver til slutt nederst i skjermen... :)

Maskin nr 2 en Olivitetti P100, 8 mb ram, senere oppgradert til 16 mb ram og senere til 72, da var det MYE. Hadde først en 800 mb hardisk senere byttet ut med en 4 gb disk som brukes den dag i dag. En WD disk:)

3 maskin, kjøpt i 2000, bygget selv..:)

AMD Duron 750

256 mb SD133 ram

Brenner

CD rom osv....

jau, det var tider det..

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...