Gå til innhold

Kommer de fleste Xbox-spill til PC?

Anbefalte innlegg

Takk for godt og fyldig svar.

Jeg tror et grunnleggende problem er følgende. Jeg ser på et elektronisk spill som et elektronisk spill, uavhengig av hvilket media man spiller det på. Jeg klarer ærlig talt ikke å sette et skille mellom et spill på PC og et spill på konsoll. Du skiller tydeligvis mellom slike spill, med den argumentasjonen at en PC har mus og tastatur, og det er denne kontroll-egenskapen som skiller et PC-spill fra et konsoll-spill. Når du definerer, så høres det ut som PC-spill og konsoll-spill er to helt forskjellige ting. At enkelte spill kun er vellykket på det ene formatet, mens andre spill kun blir vellykket på det andre formatet.

Jeg klarer ikke å se det slik. Dersom et spill er utviklet for konsoll (f.eks. Halo), og de har vært nøye med å tilrettelegge spillet for den kontrollen som spillet skal spilles med, så fungerer det perfekt. Halo ville ikke fungert bedre med mus og tastatur, og det gjorde heller ikke det da spillet kom til PC.

Halo ble dårligere på PC fordi det var fin-innstilt for konsoll. Bevegelses hastigheten til kuler og monstere og slikt passet ikke med den raskere og mer presise kontrollen. Hadde Bungie fortsatt å lage det for PC slik de egentlig gjorde, og fått den pengestøtten som Microsoft ga dem, hadde Halo blitt enda bedre.

Nå roter du veldig her.

La oss bruke litt logikk, og tenke oss litt om:

Q: Hvem er det som poster på et internettforum?

A: Folk som har en PC

Q: Hvem er det da som poster om Xbox på et internettforum?

A: Folk som har PC og Xbox

Q: Hva med alle de som har Xbox og ikke poster på et internettforum?

A: De har ikke PC

Du kan ikke si at personene på dette forumet er representativt for den gjennomsnittlige Xbox-kjøper. Statistisk sett holder dette like langt som jeg kan spy en elefant. Din opprinnelige påstand er fortsatt bare en påstand, og like faktabasert som utsagnet hele tråden her er basert på: "de fleste spill på Xbox kommer også på PC".

Du roter veldig med tråden din. Ingen har sagt at de fleste X-box spill kommer til PC. De fleste X-box spill er multiplatform. Men.... det som er sagt er at de fleste X-box ekslusive spill enten kommer på PC eller er av en sjanger som passer seg bedre på PC.

Dette forumet er ikke representativt for X-box kjøpere generelt, nei. Men... det gir et lite innblikk likevel. Og, du kan ikke nekte for at Microsoft har reklamert veldig mye rettet mot PC spillere, både på PC sider på intenett, og i PC blader. Microsoft har også kjøpt opp og\eller betalt mange PC-utviklere til å lage spill for dem. Microsoft sin første prioritet med X-boxen var å få PC-spillerne over til X-box. Spillutvalget lider VELDIG av det.

Jeg hadde faktisk akkurat samme holdningen inntil for noen måneder siden. Noen venner av meg hadde Live, jeg hadde Live, og nå har jeg mye moro med å treffe folk jeg kjenner, som jeg kan snakke med og spille med. Xbox Live var mye mer imponerende enn jeg hadde trodd i utgangspunktet.

Jeg har prøvd X-box Live. Jeg liker enkelt og greit ikke online-spilling, og kan derfor ikke uttale meg noe mer om det enn at jeg ikke likte Live heller.

Jo, men meningene til en fremmed person på et forum er totalt uinterressant uten et faktagrunnlag bak meningene. Poenget mitt med denne tråden var å motbevise et usannt utsagn brukt av flere på dette forumet som et argument mot Xbox. Og det har jeg også gjort. Denne diskusjonen er helt på siden av det hele, fordi du valgte å ignorere hva temaet handlet om, og istedet benyttet anledningen til å komme med ytterligere kritikk og usaklige argumenter for å angripe Xboxen.

Du motbeviser ingenting. Du ramser opp et par tall, og noen spill, men på ingen måte viser det at X-boxen IKKE har en overflod av PC-spill. Hvor mange X-box konsoll-ekslusive spill kom det i fjor? Minst 9 av de var PC spill, men hvor mange var laget av PC utviklere uten konsoll erfaring og i tradisjonelle PC sjangere? Og hvor mange PC spill kom det på Ps2 og GC? Og hvor hanver de på salgslistene til X-box, Ps2, og GC?

Din påstand er på ingen måte mer fakta basert enn min, selvom du har trukket frem noen tilfeldige nummere.

Og hvor er det jeg ignorerer tema og angriper X-boxen?

Jeg sa at X-boxen favoriseres av tidligere PC-eiere og PC-utviklere. Det er MEGET relevant til temaet for denne tråden. Etter det så har jeg for det meste blitt nødt til å forsvare hvorfor jeg mener PC-spill ikke passer på konsoll, fordi fullt av X-box fans ikke greier å se det som burde være meget klart og tydelig: PC SPILL BLIR DÅRLIGERE PÅ KONSOLL!

Det er vel aldri blitt påstått at konsoll-porter av PC-spill er bedre enn originalene?

Nei, men det er satt spørsmålstegn om de er dårligere, noe det ikke burde være noe spørsmål om. De ER dårligere.

Dersom den konklusjonen er din innstilling så tyder det på at du har en agenda mot Xbox. Men konklusjonen din blir ikke sann selv om det er din mening.

Jeg har ikke noe agenda mot X-box. Jeg har et agenda mot X-box fansen her på forumet, fordi dere er så mange og så lette å tulle med.

X-boxen har jeg ingenting i mot, utenom at den har færrest spill som appelerer til meg, og jeg synes Microsoft er noen skitne jævler som potensiellt kan ødelegge masse for spillmarkedet. Men det synes jeg om Sony også, så det teller ikke her. Men man kan gjerne ta det opp i en annen tråd.

Og konklusjonen min var bare tull for å provosere en X-box fan eller to. Virket det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nok til å vise at du åpenbart ikke har lest retningslinjene godt nok.

Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe. Dette gjør at andre oppfatter deg mer seriøst. Tråder/poster åpenbart ment for å provosere eller støte andre stenges/slettes med begrunnelse. Dette gjelder også i private meldinger. Du får lov å mene hva du vil om en sak, men dersom dine meninger er svært kontroversielle bør du holde dem for deg selv for ikke å skape krangel.

Lenke til kommentar
Nok til å vise at du åpenbart ikke har lest retningslinjene godt nok.

Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe. Dette gjør at andre oppfatter deg mer seriøst. Tråder/poster åpenbart ment for å provosere eller støte andre stenges/slettes med begrunnelse. Dette gjelder også i private meldinger. Du får lov å mene hva du vil om en sak, men dersom dine meninger er svært kontroversielle bør du holde dem for deg selv for ikke å skape krangel.

Var det noe som helst provoserende med posten min?

En eneste setning, ja. Så slutt å syte nå. Resten var rimelig seriøst og høflig etter å ha fått høre at jeg er på bærtur, har tilbakestående logikk, og at jeg tydeligvis mener ekstremt mange ting som jeg aldri har uttalt meg om(Som f.eks at jeg bare liker Japanske utviklere og spill med søte karakterer eller at jeg bare startet trøbbel fordi jeg ikke liker hverken FPS spill eller X-box).

HADDE DET IKKE VÆRT MYE KJEKKERE OM FOLK KUNNE LESE POSTENE FØR DE BEGYNTE Å KLAGE? :yes:

Hint, hint.... ;)

(Ikke bare til deg Mr.Ueland. Mest til Mr_Snuffles og Heales).

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar

Selvmotsigelsene kommer på rekke og rad her. Du benekter at postene dine kan oppfattes som provoserende, samtidig som du nå nettopp selv har innrømmet at du "har et agenda mot X-box fansen her på forumet, fordi [de] er så mange og så lette å tulle med". Du innrømmer altså at du synes det er morsomt å komme med masse tull fordi du vet at flertallet vil reagere negativt. Et klarere brudd på rettningslinjene finner du ikke.

Du skriker også veldig høyt om at folk ikke leser postene dine, vi syter og har misforstått deg helt, samtidig uttrykker du deg på måter som slettes ikke kan misforstås.

Uttalelser som:

-"Uansett, det finnes ikke tvil om at X-boxen favoriseres av PC-eiere og PC utviklere"

-"Jeg har ingenting i mot PC-spill, men PC-spill på konsoll pleier å bety "Møkk" og det gjør det også i de fleste X-box tilfellene"

-"Myten om at PC-spill på konsoll er lik "Møkk" er ennå riktig. Bare X-box fans ser på det annerledes, og de fleste av de har vært PC-spillere før"

-"Dessuten elsker jeg FPS'er og en del andre ikke konsoll-sjangere. Men det betyr ikke at jeg må synes konsoll-versjonene er bedre. De er ikke bedre. De er dårligere. Et hvert rasjonelt menneske med bittelitt kunnskap om spill kan se det"

kan ikke forståes på noen annen måte, og du presenterer meningene dine som fakta som alle andre enn Xbox fans er enige i. Hvis du vil få frem at dette kun er dine meninger må du bruke ord som "jeg mener" (ikke "faktum er"), og ikke hevde at folk som mener noe annet ikke rasjonelle eller ikke har kunnskap om spill. Det er ikke vi som har problemer med å lese, det er du som har problemer med å uttrykke deg.

Når det gjelder at vi putter ord i munnen din (at du kun liker Japanske utviklere osv), så er det en direkte konsekvens av påstandene dine. Når du hevder at de fleste spillene på Xbox er PC-spill, og PC-spill på konsoll = møkk, er det lett å bli forledet til å tro at du kun liker typen spill som Xbox ikke har så mange av, dvs typiske japanske titler. Når det nå viser seg at du foretrekker horror og hack&slash, som det også finnes flere glimrende eksempler av også på Xbox,viser det at du rett og slett ikke har satt deg inn i hvilke spill som faktisk er tilgjengelig.

Endret av Mr_Snuffles
Lenke til kommentar

Kjære Niskavara.

Kan du ikke være så snill å forklare en gang for alle hva det er som gjør et spill til et PC-spill og et annet spill til et konsoll-spill. Hva er denne ekstremt essensielle forskjellen i disse to genre som du insisterer på å innføre, som gjør at den ene genren utelukker den andre?

Forøvrig har jeg aldri sagt at du har tilbakestående logikk, men at du i et konkret tilfelle brukte tilbakestående logikk. En idiotisk handling impliserer ikke automatisk at handleren er en idiot.

Halo ble dårligere på PC fordi det var fin-innstilt for konsoll. Bevegelses hastigheten til kuler og monstere og slikt passet ikke med den raskere og mer presise kontrollen. Hadde Bungie fortsatt å lage det for PC slik de egentlig gjorde, og fått den pengestøtten som Microsoft ga dem, hadde Halo blitt enda bedre.

Dette er en helt annen diskusjon, men personlig tror jeg ikke Halo ville blitt bedre om Bungie hadde fortsatt med å utvikle det til PC. Dette blir ren spekulasjon og poengløst å diskutere egentlig.

Ingen har sagt at de fleste X-box spill kommer til PC

Ikke i denne tråden, men flere brukere av dette forumet har brukt dette som et fakta-argument mot Xbox.

Men.... det som er sagt er at de fleste X-box ekslusive spill enten kommer på PC eller er av en sjanger som passer seg bedre på PC.

Nok et utsagn fra deg, som ikke stemmer med faktiske forhold. Majoriteten av Xbox eksklusive spill i fjor kommer ikke på PC. Her er en liste over alle Xbox-eksklusive spill utgitt av Microsoft i 2003:

Amped 2 Sport Microsoft 14-Nov-2003 Released

Brute Force Action Microsoft 20-Jun-2003 Released

Counter-Strike FPS Microsoft 05-Dec-2003 Released

Crimson Skies: High Road to Revenge Simulator Microsoft 31-Oct-2003

Dead or Alive Xtreme Beach Volleyball Sport Microsoft 28-Mar-2003

Grabbed by the Ghoulies Action Microsoft 21-Nov-2003 Released

Kung Fu Chaos Fighting Microsoft 11-Apr-2003 Released

Links 2004 Sport Microsoft 28-Nov-2003 Released

Midtown Madness 3 Racing Microsoft 27-Jun-2003 Released

NBA Inside Drive 2004 Sport Microsoft 28-Nov-2003 Released

NFL Fever 2003 Sport Microsoft 27-Mar-2003 Released

NFL Fever 2004 Sport Microsoft 19-Sep-2003 Released

Project Gotham Racing 2 Racing Microsoft 28-Nov-2003 Released

Project Zero (Fatal Frame) Action Microsoft 02-May-2003 Released

Shenmue II RPG Microsoft 21-Mar-2003 Released

Steel Battalion Action Microsoft 28-Mar-2003 Released

Tao Feng: Fist of the Lotus Fighting Microsoft 09-May-2003 Released

Top Spin Sport Microsoft 07-Nov-2003 Released

Voodoo Vince Microsoft

19 spill. Et av disse eksisterte på PC før det kom på Xbox (Counter-strike). Resten av disse finnes ikke på PC, og kommer heller ikke på PC. At flesteparten av disse spillene gjør seg bedre på PC enn Xbox, vel, jeg tviler. Kan ikke du plukke ut de spillene fra listen som ville gitt en sterkt forbedret spillopplevelse av å bli spilt på PC istedetfor Xbox, så får vi se om ditt utsagn "de fleste X-box ekslusive spill er av en sjanger som passer seg bedre på PC." faktisk har noen rot i virkeligheten. Men da må du klare å forklare det jeg opprinnelig spurte om, hva er dette essensielle skillet mellom konsollspill og PC-spill som gjør at en spillopplevelse blir bedre på PC enn på konsoll.

du kan ikke nekte for at Microsoft har reklamert veldig mye rettet mot PC spillere, både på PC sider på intenett, og i PC blader. 

Microsoft har reklamert for Xbox overalt, i livsstilsblader, datablader, konsollblader, aviser, fjernsyn, events, plakater, kino, etc. Målet til Microsoft var sannsynligvis å få flest mulig til å kjøpe konsollen, ikke "la oss kun få folk som spiller på PC til å kjøpe Xbox".

Microsoft har også kjøpt opp og\eller betalt mange PC-utviklere til å lage spill for dem.

Javist, og de har også kjøpt opp/betalt mange med erfaring i å lage konsollspill til å utvikle eksklusive spill for dem, som SEGA, Capcom, Bizarre Creations, Level 5, Climax og Rare bl.a. De har et bredt utvalg med utviklere med erfaring fra mange forskjellige typer spill og plattformer. Hva er problemet? At de får et bredt utvalg av spilltyper til konsollen sin? Jeg kan ikke skjønne at det er et problem.

Du motbeviser ingenting. Du ramser opp et par tall, og noen spill, men på ingen måte viser det at X-boxen IKKE har en overflod av PC-spill.

Faktisk ikke, for det er bare du som er innehaver av denne magiske definisjonen som gjør et PC-spill til noe helt annet enn andre elektroniske spill. Jeg kan ikke bevise noe som helst inntil du har gitt meg innblikk i hva denne mystiske definisjonen er.

Din påstand er på ingen måte mer fakta basert enn min, selvom du har trukket frem noen tilfeldige nummere.

Det er ikke tilfeldige tall, det er faktiske tall over utgitte spill i 2003. Tilgjengelig for alle som gidder å lete.

Jeg har ikke noe agenda mot X-box. Jeg har et agenda mot X-box fansen her på forumet, fordi dere er så mange og så lette å tulle med.

Er helt enig i at det er mange usaklige Xbox-fans på forumet, og det kan godt hende de er lettere å tulle med enn alle andre. Det er dog ingen unnskyldning for å være usaklig, eller å provosere folk utelukkende for å provosere. Forøvrig er jeg ingen Xbox-fan, selv om denne tråden kan gi inntrykk av det. Min agenda er å bekjempe løgn, sprøyt og misvisende informasjon.

X-boxen har jeg ingenting i mot, utenom at den har færrest spill som appelerer til meg, og jeg synes Microsoft er noen skitne jævler som potensiellt kan ødelegge masse for spillmarkedet. Men det synes jeg om Sony også, så det teller ikke her. Men man kan gjerne ta det opp i en annen tråd.

Jeg blir gjerne med å diskutere dette i en annen tråd, det kan bli en morsom diskusjon, men denne tråden har allerede spriket ut i altfor mange sidepunkter som allerede blir debattert heftig.

Ha en fortsatt god kveld.

Lenke til kommentar

Mr_Snuffles:

Jeg forstår ikke innlegget ditt. Det stemmer bare ikke.

Først la oss ta dette med provokasjonen. Det er snakk om å slenge inn et par overdrevne setninger her og der når det passer seg. Jeg går ikke rundt og slenger dritt motdebattanter av den grunn. Så vidt jeg kan se så oppfører jeg meg ikke værre en noen andre her. Jeg har ennå ikke fått en eneste advarsel for min oppførsel. Har du problemer med det så bør du tilkalle en moderator.

Og så disse sitatene mine du trekker fram.... Hva er galt med dem?

Mener du at X-boxen ikke favoriseres av PC-spillere og utviklere?

Mener du at PC-spill på konsoll ikke pleier å resultere i en kvalitets redusering?

Mener du at de fleste konsoll eiere ikke ser på det at et spill egentlig er for PC som et en advarsel?

Mener du at rasjonelle mennesker ofte synes konsoll versjonen av PC spill er bedre enn originalen?

Etter min mening så er alt dette selvfølgeligheter. Og jeg gidder ikke å skrive "etter min mening" bak alt jeg skriver på forumet bare fordi noen har problemer med å forstå at man presenterer meninger her på forumet. Hvis jeg har en mening som jeg tror er veldig kontroversiell eller sær så kanskje jeg vil putte "etter min mening" etter den, men i dette tilfellet er det snakk om selvfølgeligheter.

Og så sier du at jeg har problemer med å uttrykke meg, bare et par setninger etter at du sier at mine uttalelser "kan ikke forståes på noen annen måte". Du forstod de jo helt rett. Jeg mener at dette er selvfølgeligheter, og jeg gidder ikke å skulle skjule det. PC spill på konsoll pleier ikke å være tipp-topp(Enn om kvaliteten har blitt litt bedre de siste årene). Hvis du har noen fler problemer med måten jeg har uttrykt meg på så bare spør.

Og hvor er det jeg har påstått at de fleste X-box spill er PC-spill?

Ingen har påstått det. Det er bare noe trådstarteren har funnet på. Jeg har mange ganger påstått at altfor mange av de "ekslusive" titlene til X-box er PC titler, og jeg synes det er rett ennå. 9 "ekslusive" PC-titler på et år, sa trådstarteren. Personlig tror jeg det kanskje er et par til, men uansett er det ganske mye.

De antagelsene du trekker om meg er helt ubegrunnet og helt feil. Les postene mine uten å få skulle forsvare X-boxen hele tiden mot imaginære angrep, og kanskje vi kan fortsette diskusjonene en gang. Men slik det er nå gidder jeg ikke mer av deg.

Og bare så du vet det holdt jeg på å kjøpe X-boxen for Otogi alene, så jeg er i alle fall littinformert om hva som er på Boxen.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar

Bare en liten korreksjon, Niskavara:

9 "ekslusive" PC-titler på et år, sa trådstarteren. Personlig tror jeg det kanskje er et par til, men uansett er det ganske mye.

Det sa jeg aldri. Jeg sa ni titler som er utgitt på PC og konsoll-eksklusivt på Xbox i løpet av et år. Jeg kalte de aldri "PC-titler", det ville implisert at jeg mener at enkelte spillopplevelser på PC er distinkt forskjellige fra andre elektroniske spill, et synspunkt jeg ikke deler med deg. Noen av disse spillene var heller ikke konverterte PC-spill, så det blir feil å definere alle disse ni spillene som PC-titler uansett.

Endret av Pastor Lorentzen
Lenke til kommentar

Kjære Niskavara.

Kan du ikke være så snill å forklare en gang for alle hva det er som gjør et spill til et PC-spill og et annet spill til et konsoll-spill. Hva er denne ekstremt essensielle forskjellen i disse to genre som du insisterer på å innføre, som gjør at den ene genren utelukker den andre?

PC spill er spill og sjangere er laget på PC og\eller som passer best på PC. Dette er da spill som enten

- Styres best med mus og keyboard(FPS, Point & Click, og Real Time Strategi spill før Pikmin i alle fall).

- Som har grafikk, tekstmengder, eller andre detaljer som man trenger å sitte veldig nærmt skjermen for å se(Mange PC FPS'er, tekst-tunge strategi spill, manager spill, flysimulatorer, vestlige rollespill, osv).

- Spill som krever fler knapper enn håndkontrollerne har og ikke kommer med egen kontroll(Simulatorer, RTS, vestlige rollespill, osv).

Et spill som Championship Manager går fint ann å spille på en TV, men det vil alltid være vanskeligere å lese skjermen, på grunn av lavere oppløsning på TV-skjermen og det at man sitter lenger fra skjermen. Det føles mer intuitivt på PC-skjemr, fordi man kan ha bedre kontroll over teksten, og få med seg mer på en gang. Det er ikke ødelagt på konsoll av den grunn, men det er mindre gøy enn PC versjonen.

Flysimulatorer går nesten ikke på konsoll siden man ikke kan lese målerne og instrumentene i cockpiten fra den avstanden man sitter vekk ra TV'en.

Rollespill som Morrowind er også lite passende på konsoll, siden de i stor grad baserer seg på mye tekst og statistikker og veldig mange "hot-keys". Hvis man kjenner har PC versjonen så får man problemer med å spille X-box versjonen, fordi at mye som var enkelt på PC blir vanskelig på konsoll.

Så PC spill er spill som rent fysisk passer bedre med PC skjerm og PC kontroll. I tillegg så er det noen PC spill som kunne ha passet på konsoll som ikke gjør det på grunn av at de er for optimalisert for PC(Motsatte av Halo).

Forøvrig har jeg aldri sagt at du har tilbakestående logikk, men at du i et konkret tilfelle brukte tilbakestående logikk. En idiotisk handling impliserer ikke automatisk at handleren er en idiot.

Sorry, ting går litt i spinn når man har tre folk som klager på ting man ikke har skrevet. :p

Dette er en helt annen diskusjon, men personlig tror jeg ikke Halo ville blitt bedre om Bungie hadde fortsatt med å utvikle det til PC. Dette blir ren spekulasjon og poengløst å diskutere egentlig.

OK.

Ikke i denne tråden, men flere brukere av dette forumet har brukt dette som et fakta-argument mot Xbox.

Jeg tror du har misforstått. Flere brukere, og kanskje spesielt meg, bruker argumentet at det er for mange PC-titler blant X-boxens ekslusive titler. Jeg har aldri sett noen seriøst påstå at de fleste X-box titler er PC spill. De fleste X-box titler er multiplatform konsoll spill.

Nok et utsagn fra deg, som ikke stemmer med faktiske forhold. Majoriteten av Xbox eksklusive spill i fjor kommer ikke på PC. Her er en liste over alle Xbox-eksklusive spill utgitt av Microsoft i 2003:

Amped 2 Sport  Microsoft  14-Nov-2003  Released 

Brute Force Action  Microsoft  20-Jun-2003  Released 

Counter-Strike FPS  Microsoft  05-Dec-2003  Released 

Crimson Skies: High Road to Revenge Simulator  Microsoft  31-Oct-2003

Dead or Alive Xtreme Beach Volleyball Sport  Microsoft  28-Mar-2003

Grabbed by the Ghoulies Action  Microsoft  21-Nov-2003  Released 

Kung Fu Chaos Fighting  Microsoft  11-Apr-2003  Released 

Links 2004 Sport  Microsoft  28-Nov-2003  Released 

Midtown Madness 3 Racing  Microsoft  27-Jun-2003  Released 

NBA Inside Drive 2004 Sport  Microsoft  28-Nov-2003  Released 

NFL Fever 2003 Sport  Microsoft  27-Mar-2003  Released 

NFL Fever 2004 Sport  Microsoft  19-Sep-2003  Released 

Project Gotham Racing 2 Racing  Microsoft  28-Nov-2003  Released 

Project Zero (Fatal Frame) Action  Microsoft  02-May-2003  Released 

Shenmue II RPG  Microsoft  21-Mar-2003  Released 

Steel Battalion Action  Microsoft  28-Mar-2003  Released 

Tao Feng: Fist of the Lotus Fighting  Microsoft  09-May-2003  Released 

Top Spin Sport  Microsoft  07-Nov-2003  Released 

Voodoo Vince Microsoft

19  spill.  Et av disse eksisterte på PC før det kom på Xbox (Counter-strike). Resten av disse finnes ikke på PC, og kommer heller ikke på PC. At flesteparten av disse spillene gjør seg bedre på PC enn Xbox, vel, jeg tviler. Kan ikke du plukke ut de spillene fra listen som ville gitt en sterkt forbedret spillopplevelse av å bli spilt på PC istedetfor Xbox, så får vi se om ditt utsagn "de fleste X-box ekslusive spill er av en sjanger som passer seg bedre på PC." faktisk har noen rot i virkeligheten. Men da må du klare å forklare det jeg opprinnelig spurte om, hva er dette essensielle skillet mellom konsollspill og PC-spill som gjør at en spillopplevelse blir bedre på PC enn på konsoll.

OK. Dette var Microsoft sine ekslusive spill(Fatal Frame er jo på Ps2 også, men pytt pytt). Av disse spillene er det få PC type spill, men det er i alle fall et eksempel på hvor dårlig det kan gå når PC utviklere hopper på konsoll(Tao Feng!), og et par jeg mener passer dårligere på konsoll(Brute Force). Hvor er de 9 spillene du snakket om tidligere?

Uansett, jeg synes likevel ikke det forandrer noe. X-boxen har altfor mange "ekslusive" PC-spill.

Microsoft har reklamert for Xbox overalt, i livsstilsblader, datablader, konsollblader, aviser, fjernsyn, events, plakater, kino, etc. Målet til Microsoft var sannsynligvis å få flest mulig til å kjøpe konsollen, ikke "la oss kun få folk som spiller på PC til å kjøpe Xbox".

Jeg mener likevel at det ikke er tvil om at de først siktet på PC fansen for å skaffe seg en base. Det var derfor de kjøpte opp Halo.

Javist, og de har også kjøpt opp/betalt mange med erfaring i å lage konsollspill til å utvikle eksklusive spill for dem, som SEGA, Capcom, Bizarre Creations, Level 5, Climax og Rare bl.a. De har et bredt utvalg med utviklere med erfaring fra mange forskjellige typer spill og plattformer. Hva er problemet? At de får et bredt utvalg av spilltyper til konsollen sin? Jeg kan ikke skjønne at det er et problem.

Problemet er at de ennå ikke har greid å få et godt nok utvalg av konsoll spill. De har satset for mye på PC utviklere.

Faktisk ikke, for det er bare du som er innehaver av denne magiske definisjonen som gjør et PC-spill til noe helt annet enn andre elektroniske spill. Jeg kan ikke bevise noe som helst inntil du har gitt meg innblikk i hva denne mystiske definisjonen er.

Nå vet du hva definisjonen er.

Det er ikke tilfeldige tall, det er faktiske tall over utgitte spill i 2003. Tilgjengelig for alle som gidder å lete.

Tall kan gjøres så mangt med. Jeg takker deg for at du har giddet å finne tallene, men de beviser ikke noe. Hvis du lager lignende lister over GC og Ps2 spill også kan man begynne å snakke.

Er helt enig i at det er mange usaklige Xbox-fans på forumet, og det kan godt hende de er lettere å tulle med enn alle andre. Det er dog ingen unnskyldning for å være usaklig, eller å provosere folk utelukkende for å provosere. Forøvrig er jeg ingen Xbox-fan, selv om denne tråden kan gi inntrykk av det. Min agenda er å bekjempe løgn, sprøyt og misvisende informasjon.

Enhver unnskyldning til å tulle med folk er god nok. :p

Men jeg synes ikke det er noengrunn til at man ikke skal ta postene mine seriøst her likevel(Som en annen insinuerte).

Og jeg forstår ikke hva som skal være løgn. Ingen sier at X-boxen har flest PC spill. Den har bare for mange PC spill.

Jeg blir gjerne med å diskutere dette i en annen tråd, det kan bli en morsom diskusjon, men denne tråden har allerede spriket ut i altfor mange sidepunkter som allerede blir debattert heftig.

Ha en fortsatt god kveld.

Ha en god kveld du og! :)

Lenke til kommentar

OK, nå kommer vi fremover her.

PC spill er spill og sjangere er laget på PC og\eller som passer best på PC. Dette er da spill som enten

- Styres best med mus og keyboard(FPS, Point & Click, og Real Time Strategi spill før Pikmin i alle fall).

- Som har grafikk, tekstmengder, eller andre detaljer som man trenger å sitte veldig nærmt skjermen for å se(Mange PC FPS'er, tekst-tunge strategi spill, manager spill, flysimulatorer, vestlige rollespill, osv).

- Spill som krever fler knapper enn håndkontrollerne har og ikke kommer med egen kontroll(Simulatorer, RTS, vestlige rollespill, osv).

Et spill som Championship Manager går fint ann å spille på en TV, men det vil alltid være vanskeligere å lese skjermen, på grunn av lavere oppløsning på TV-skjermen og det at man sitter lenger fra skjermen. Det føles mer intuitivt på PC-skjemr, fordi man kan ha bedre kontroll over teksten, og få med seg mer på en gang. Det er ikke ødelagt på konsoll av den grunn, men det er mindre gøy enn PC versjonen.

Flysimulatorer går nesten ikke på konsoll siden man ikke kan lese målerne og instrumentene i cockpiten fra den avstanden man sitter vekk ra TV'en.

Rollespill som Morrowind er også lite passende på konsoll, siden de i stor grad baserer seg på mye tekst og statistikker og veldig mange "hot-keys". Hvis man kjenner har PC versjonen så får man problemer med å spille X-box versjonen, fordi at mye som var enkelt på PC blir vanskelig på konsoll.

Så PC spill er spill som rent fysisk passer bedre med PC skjerm og PC kontroll. I tillegg så er det noen PC spill som kunne ha passet på konsoll som ikke gjør det på grunn av at de er for optimalisert for PC(Motsatte av Halo).

Her er jeg forsåvidt enig. Spill som skal ha mye tekst på skjermen, og spill som krever at du styrer en musepeker på skjermen passer selvsagt best på PC. Det er helt klart en fordel å spille slike spill på PC, jeg prøvde i sin tid Xcom: Enemy Unknown på Playstation 1, og det var en skrekkelig opplevelse.

At du synes det er for mange spill på Xbox som også kommer til PC, blir helt subjektivt. Jeg synes ikke at de to plattformene deler ni spill i løpet av et år er overveldende mange, og jeg tror nok at du og trodde det var mer enn ni spill det var snakk om (for å være ærlig trodde jeg også at det skulle være flere, men det var det ikke).

Jeg orker ikke regne ut tilsvarende tall for de andre plattformene akkurat nå, men jeg tror Playstation 2 har noen, men kanskje ikke like mange, konsoll-eksklusive titler som også har kommet ut på PC. GameCube har vel omtrent ingen.

Men definisjonen din er grei nok, den. Jeg er enig i at enkelte spill med massive mengder informasjon og vinduer på skjermen gjør seg best på PC pga oppløsningen. Jeg er uenig i at spillopplevelsen i et FPS-spill blir bedre pga mus og tastatur, men dette er og en smakssak. Jeg har ingen problemer med å styre gode FPS-spill på konsoll. Dårlig lagde FPS-spill kan derimot være et problem, men for meg føles det helt naturlig å styre f.eks. Halo med kontroller, og spillopplevelsen min blir ikke redusert i det hele tatt. Og ja, jeg kan også spille med mus og tastatur på PC. Men dersom du føler at spillopplevelsen din blir redusert, vel, følelser er poengløst å diskutere.

Takk for debatten.

Lenke til kommentar

Det at visse spill, du nevner f.eks. morrowind, funker dårligere på xbox er jo utviklerne sin feil, siden de ikke gidder å gjøre det helt perfekt, men se på spill som halo, knights of the old republic, return to castle wolfenstein og moto gp2++, som gjør alt bedre enn på pc versjonen...

Lenke til kommentar

Jaja.

Det er klart at Microsoft ønsker å ha spilla de gir ut på Xbox, kun på Xbox.

Dette tjener de mest penger på, for hvis spillet er så sabla bra som de skal ha det til, ja da kjøper gjerne folk Xbox bare for å kunne spille dem. Med andre ord, mer penger i lomma på Microsoft. Samme gjelder Sony og deres spill.

Spill som er lagd for konsoll er best på konsoll, mens spill som er lagd for PC er best på PC. Slik er det bare.

Ports blir fort dårlige. Enten det er konsoll -> PC ports eller konsoll -> konsoll ports.

Bare se på Resident Evil spilla til Gamecube. De er ikke akkurat så fryktelig bra. De er alle ports fra Dreamcast var det vel, med unttak av Resident Evil Zero. Uvisst hva dette spillet er, vet bare at det ikke er laget spesielt for Gamecube. Resident Evil 4 derimot blir lagd spesielt til Gamecube og er det første i Resident Evil serien til å bli det.

Jeg holder meg til min mening, at hvis du har PC og Gamecube, så kan du spille de aller fleste Xbox spilla som er verdt å spille.

Lenke til kommentar
Bare se på Resident Evil spilla til Gamecube. De er ikke akkurat så fryktelig bra. De er alle ports fra Dreamcast var det vel, med unttak av Resident Evil Zero. Uvisst hva dette spillet er, vet bare at det ikke er laget spesielt for Gamecube. Resident Evil 4 derimot blir lagd spesielt til Gamecube og er det første i Resident Evil serien til å bli det.

Resident Evil 1 REmake og Zero ble begge laget spesielt til Gamecube. REmake er forsåvidt bare nummer 1 på nytt igjen, men det er nok forandringer laget. Zero begynte egentlig på N 64 men de kastet all grafikken og lagde det helt om igjen for GC'en. Grafikken er rimelig sinnsyk på begge. Og REmake mener en mange er det beste RE spillet.

Gleder meg til RE 4. Selvom det eneste man vet ennå er vel at de skal forandre hele alt, og at det blir i utrolig fet 3D.

Takk for debatten.

Takk for debatten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...