Gå til innhold

Ta PSU ut og sette HD inn istedet...

Anbefalte innlegg

Jeg har et prosjekt på gang og trenger litt hjelp fra kyndige folk.

Jeg skal flytte PSU ut av kabinettet, og montere harddisker inn i den tomme "gamle" PSU boksen. Det har sikkert vært gjort noe lignende før, men jeg tror ikke noen har hatt harddisker INNI PSU`en?

Målet er selvfølgelig støyreduksjon.

Skulle hatt digitalkamera, og laget en worklog istedet.

Altså: Jeg har en SuperFlower 350W strømforsyning som jeg har plukket ut all innmaten fra.

Innmaten har jeg montert inn i et lite koblings-skap med hengslet plexi-dør og lås.

I bunnen av skapet har jeg montert to stillegående Papstvifter og ventilert toppen, slik at når boksen henger på veggen, vil PSU henge vertikalt, og dermed trolig få en mer optimal stigende luftstrøm paralellt med ribbene. Tanken er å montere denne ett stykke unna der hvor jeg sitter, kanskje til og med i et annet rom?

På lavspenning er jo spenningstapet stort i ledninger, så da blir spørsmålet: På en distanse på f.eks. 5m, vil spenningen på 3V/5V kanalene fra PSU holde seg i ledninger på 2,5 kvadrat? Vet det skal finnes formler for dette.

Hva slags problemer kan jeg få? Og viktigst, hvordan unngår jeg disse?

Dere må nesten spørre om de tilleggsopplysningene dere må ha, jeg vet ikke hva dere trenger for å finne ut av dette.

I den tomme PSU boksen har jeg valgt å beholde bunnvifta til kjøling av HD. I boksen er det plass for opptil flere harddisker. Jeg vil jo oppnå en god støyreduksjon bare ved å flytte HD helt bak i kabinettet, ved å i tillegg putte den inn i en støydempet og ventilert boks, burde til og med min WD-disk bli musestille.

Håper dere kan hjelpe meg med dette. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

regnet feil la merke til det selv :(

var nok litt tidlig ja

0,0175*5*2

____________ = 0,07ohm

2,5

12/100*4=0,48 av 12 volt

5/100*4=0,2 av 5 volt

3/100*4=0,12 av 3 volt

her er maks verdier som du kan miste i volt ifølge bøker o.l. nemlig 4%

da må du vite ampere som går i kabelen, så du kan regne ut hvor stort spenningstapet i kabelen blir. u=i*r f.eks. 3*0,07=0,21v spenningstap

Endret av Dimensionx
Lenke til kommentar

Uten å ha regnet gjennom dette er det mulig å se at å flytte PSUen 5m fra PCen er en ikke lur ide.

Man taper mye energi. (spenningstap på kabelen)

kabelen må også tåle strømmen gjennom den. 2.5mm2 kabel bør ikke belastes med mer enn 12.5A.

Finn på noe annet lurt. Om du "krever" bevis kan du få senere i dag...(litt opptatt på skolen nå :D)

Lenke til kommentar

Utgangspunkt: Som over, 10 meter Cu kabel, 2.5mm^2 (strøm går fram til last og tilbake)

La oss si det går 10A på 12V railen, da blir spenningfallet 10*0.07 = 0,7volt => 11.3V ved last

La oss si det går 10A på 5V railen, da blir spenningfallet 10*0.07 = 0,7volt => 4.3V over last.

La oss si det går 10A på 3.3V railen, da blir spenningfallet 10*0.07 = 0,7volt => 2,6V over last.

Du ser her at f.eks 3.3V railen vil slite stort. Løsningen blir her å gå opp i diameter på kabel.

Kjøpe mye Cu kablel med litt diameter er ganske kostbart. Ser ut som at det vil lønne seg å kjøpe en stillegående psu...eller finne en annen løsning.

Lenke til kommentar

Får så mye kabel jeg vil gratis :thumbup: Hadde en type ledning i mellom hendene mine for en stund siden, beregnet for lavspenning (12v), muligens 3,5 kv. eller mer. Den var myk og bestod av veldig mange tynne kobber ledere.

Minte meg litt om en høyttaler-ledning. Formålet med ledningen var å bringe lavspenning over lengre distanser uten store spenningstap.

Trenger bare vite sånn ca. kvadrat, så kan jeg skaffe meg hvilken som helst type kabel.

Kan ikke bare gi opp sånn uten videre!

PSU, en Super Flower 320TS leverer: 32A/+5V 16A/+12V 28A/+3,3V

0,5A/-5V 0,8A/-12V 2A/+5VSB

PS: Hvis ikke jeg har sett feil, så har Antec har begynt med ekstern PSU på en av sine nye barebone-maskiner. Det må undersøkes, hmmm..

Lenke til kommentar
Får så mye kabel jeg vil gratis :thumbup:  Hadde en type ledning i mellom hendene mine for en stund siden, beregnet for lavspenning (12v), muligens 3,5 kv. eller  mer. Den var myk og bestod av veldig mange tynne kobber ledere.

Minte meg litt om en høyttaler-ledning. Formålet med ledningen var å bringe lavspenning over lengre distanser uten store spenningstap.

Trenger bare vite sånn ca. kvadrat, så kan jeg skaffe meg hvilken som helst type kabel.

Kan ikke bare gi opp sånn uten videre!

PSU, en Super Flower 320TS leverer: 32A/+5V    16A/+12V    28A/+3,3V

0,5A/-5V    0,8A/-12V    2A/+5VSB

PS: Hvis ikke jeg har sett feil, så har Antec har begynt med ekstern PSU på en av sine nye barebone-maskiner. Det må undersøkes, hmmm..

Kan raskt beregne 3 kabeltversnitt etter følgene krav:

Maks 4% spenningsfall

5 meter lengde fra psu til pc

Beregning basert på nominell strøm og spenning fra psu.

(Sjelden det vil gå maks strømmer fra psu..men worst case.. her er det grunnlag for vurdering)

Minste areal til ledning = I * 2 * (rho*lengde/Delta Umax)

Delta Umax12V = 12*0.04 = 0,48V

Delta Umax5V = 5*0.04 = 0,2V

Delta Umax3.3V = 3.3*0.04 = 0,132V

Minste areal til +12V = 16*2*(0.0175*5/0,48)=5,38mm^2

Minste areal til +5V = 32*2*(0.0175*5/0,2)=28mm^2

Minste areal til +3.3V = 28*2*(0.0175*5/0,132)=37,1mm^2

37mm^2 kopper kabel er ikke lett å jobbe med. Det vil også virke skjemmende rundt pc.

Jeg foreslår at du har din psu så nærme hk som mulig og dropper opplegget med å strekke så lang kabel. Ellers ser du jo over hvordan ønsket areal regnes ut, så det er bare å prøve ut litt :)

Lenke til kommentar

Okei...psu SKAL ut av kabbiset for enhver pris :devil:

Da får jeg inngå ett kompromiss. Hva om jeg korter ned distansen til en drøy meter? Da kan jeg ha PSU bak skrivebordet.

DET må vel gå?

Ut fra de tabellene dere har vist her bør jo ikke spenningstapet bli kritisk forutsatt minimum 2,5 kvadrat?

Eller?

Lenke til kommentar

Hvis du skal absolutt skal fjern PSUen ut avPCen så kan det løses på en litt mer elegant måte.

MOSFET'ene som brukes til å lage spenningspulser kan du flytte ut av PSUen.

På disse linjene går det lite strøm (6A i amplitude, men 230V_rms).

Så hvis PSUen er fullt belasta så vil du tape 6A*0.07Ohm=0.42V av 230V som tilsvarer et hårstrå på et persisk teppe :p

En annen fordel er at du slipper mange ledere (mange lederer i ATX kontakten)

MEN for å komme tilbake til den beste løsningen på ditt problem(støydemping)

bygg PSUen om til vannkjølt PSU. Det vil se alt for stygt ut med så mange "KRAFTLEDNINGER" som stikker ut fra PCen. :D

IMPORTANT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

DET VIL GENERERE MAGNETISKE FELT når det går strømmer gjennom kabelen.

Styrken på magnetfeltet er:

B = I*u /(2*Pi*R) [Tesla] , der u=4Pi*10^-7 (tror jeg...husker ikke helt verdien på u) og I er strømmen gjennom lederen.

Det største problemet du vil oppleve er at skjermen din vil få mye forstyrrelser

på grunn av dette magnetfeltet som du har skapt.

Om du sitter mye foran PCen så kan du bli utsatt for magnetisk stråling, noe som fører til "NOE-jeg-ikke-vet-noen-ting-om" :D

SÅ ballen over til deg!

gjør det du vil :)

Endret av ddd-king
Lenke til kommentar

Får vel bite i det sure eplet, og finne på noe annet. :(

Målet er å finne på en enkel ombygging som reduserer støy og varmeutslipp inne PC`en og i prosessen forhåpentligvis lære mye.

Forutsatt at dagens hardware fortsatt utvikler seg i samme retning som nå, vil det på sikt bli vanskelig, og meget støyende, å kjøle ned komponentene ved hjelp av bare luft. Nå finnes det heatpipes, vannkjøling o.l Men en ferdig kjøpe-løsning blir for enkelt. Har en egen PC til slikt.

Med fare for å bli utledd og hengt ut som landsbyidiot, har jeg også lekt med tanken på å plassere CPU slik at man kan ha kjøleribber på begge sidene og lede den oppvarmede lufta rett ut av kabinettet i steden for å resirkulere den inne kabinettet slik det er på alle HK i dag.

Så for meg en slags skjøteledning på 5-10cm med han/hunn socket i endene.

Høres kanskje ut som galskap for folk med peiling på dette, men det KAN jo være noe i det? Skulle hatt en ingeniør i vennekretsen, så kunne jeg sjenket han kanon-full før jeg lanserte mine psykedeliske ideer! :laugh:

De gamle slot CPU`ene var jo ikke montert direkte på HK. Vet dere om det er en teknisk grunn til at de gikk fra denne patenten? Lang distanse fra northbridge?

Bare gjetter, har overhode ikke peiling på dette :(

Skal gå i tenkeboksen med PSU`et mitt, finner sikkert på noe galskap...

Skal sette meg inn i dette med mosfetene, kan ligge noe der.

Tusen million takk for hjelpen iallefall!!

Lenke til kommentar
De gamle slot CPU`ene var jo ikke montert direkte på HK. Vet dere om det er en teknisk grunn til at de gikk fra denne patenten? Lang distanse fra northbridge?

Bare gjetter, har overhode ikke peiling på dette :(

Cluet er: Alle ledninger inneholder Resistans, konduktans og kapasitans!

I forskjellige situasjoner kan man velge å neglisjere disse størrelsene.

Men i VLSI/ULSI (ultra large skale integrated circuits) er konduktansen og kapasitansen av betydelig størrelse.

lederne har en konduktansverdi per lengdeenhet (Henry/m) og

lederne har en kapasitansverdi per lengdeenhet (Farad/m)

konduktansen (L) vil breie ut pulsen (bitene : 0 og 1) som blir sendt gjennom kabelen slik at de får en viss verdi større enn o innenfor et tidsintervall lik delta_t. Hastigheten av bitstrømmen gjennom en slik kabel er lik:

1/delta_t [Hz]

Hvis man sender pulser med mellomrom (tiden mellom pulsene) mindre enn bredden på pulsen i tid vil man få ISI (inter symbol interferens). Dvs. at pulsene overlapper hverandre og man kan ikke skille ut 1'ere og 0'ere. Da vil man få korupt datastrøm.

Så man er derfor at denne verdien på konduktansen skal være så lav som mulig.

Dette fører til at man korter ned på lengden til lederne.

Hvis du monterer på 10cm ledning (sannsynligvis av dårlig kvalitet: spenningstap, høy impedans/lengdeenhet) på hver pinne av en prosessor som opererer på 2.5GHz (AMD Barton) internt men sender pulser på 333MHz til SOCKET A vil du få store problemer!!!

Du kan godt dra til trondheim og spandere øl på meg mens jeg hører på dine galskap :p:D:D

Men jeg anbefaler deg å legge disse to ideene på hylla og heller konsentrerer om vannkjøling dersom du skal fokusere på støydemping :)

GOD LUCK videre

Hilsen meg ;)

Lenke til kommentar

Det oppklarte litt!

Men vil ikke dette by på problemer når/hvis men stadig øker frekvensen? Er det derfor nyere CPU`er får stadig mer innebygde funksjoner?

Ja,ja..det ene spørsmålet leder til det neste. Trenger ikke svare på dette, kan ta det opp på en annen tråd. Hvis noen føler for å øse av sin visdom er det bare å gjøre det! I`m listening!

Men det er fryktelig interessant, "nøkkelen til å lære, er å forstå" har noen sagt.

Jeg har ingen teoretisk kompetanse på området, men jeg har en gammel P3 733 på et asus kort får gjennomgå i mine umenneskelige eksperimenter.

Jeg er dataverdens svar på Dr. Mengele! :laugh::laugh:

Lenke til kommentar
Men vil ikke dette by på problemer når/hvis men stadig øker frekvensen? Er det derfor nyere CPU`er får stadig mer innebygde funksjoner?

Ja! Dette er en av utfordringene i ULSI design, spesielt ved høyere klokkefrekvenser.

Man integrerer så mye (som veksler data mellom seg) som mulig inni en krets slik at frekvensen kan økes uten å få ISI.

lange busser, f.eks. PCI bussen, har en begrensning i hastighet fordi det er relativt langt som fører til en relativ høy konduktansverdi, L.

Lenke til kommentar

Kan ikke mye om dette med og regne strøm tap ++, men om du vil redusere lyden bra PSU og ikke vil miste kjøleevnen, så mekker du deg vannkjøling på den, så for at varmen ikke skal være inne i kabinettet så setter du den på toppen. bor noen hull og så tar du slangene igjenom der igjen :)

-----------------------------------------------------------------------------------------------

men jeg ville heller kjøpt den Mist PSU'n og satt den på utsiden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...