abdobe Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 Jeg bruker et AOpen H66B kabinett. Det er vel og bra, men kabinettvifta bråker, så jeg har bestillt 2 x Colink vifter, 34-75m³/time, 15-31 dB(A). Etter det jeg forstår, blåser den nåværende vifta luften ut av kabinettet, men jeg har den ideen for meg at det lønner seg å ha en som blåser inn i kabinettet i tillegg. Plasseringen er rett under hverandre. Går det greit, eller bør jeg heller plassere den som blåser inn i front (noe som fører til at jeg må herje mellom ledninger og slikt). Alternativt, er det greit å la begge blåse luft inn i kabinettet og la varmlufta trykkes ut gjennom ventileringen i sidedørene? Noen med erfaring i dette? Lenke til kommentar
Roald! Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 Visst du blåser luft inn i kabinettet får du mykje støv og drit inn! Lenke til kommentar
Unicr0n Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 Visst du blåser luft inn i kabinettet får du mykje støv og drit inn! Støv eller ikke...Det er vel neppe grunn nok til å ikke å ha en vifte som blåser inn i kabinettet? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 Den beste konfigurasjonen for 1-inn : 1-ut er en vifte nede i front på maskinen (inn), og en vifte bak i topp av maskinen (ut). Det maksimerer kjøling og airflow i kabinettet for de fleste typer. For server-towers (eller om du bruker virkelig store vifter) kan det aller beste være et "blowhole" i topen av maskinen, i stedet for en utgang bak. Men dette er som regel litt mer stress emd, siden du må som regel modde kabinettet for å få det til skikkelig. Jeg anbefaler sterkt at du har et grovt filter på inn-viften i alle tilfeller. SPESIELT om du har PCen i et støvete rom, eller på gulvet (i hvilket som helst rom). Ellers må du belage deg på å renske maskinen for støvklyser med et par måneders mellomrom. Lykke til -Stigma Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 Stigma har et godt poeng. Hvis støv ikke er altfor plagsomt i ditt miljø, så kan du tenke litt på dette: - Det mest effektive er å ha to vifter i paralell enn i serie: E.g. ha to vifter i den samme enden av en boks enn å ha en i hver ende (lest på hw.no). Jeg har også testet ut at det stemmer i praksis. - Du har sikkert en vifte i PSU, den blåser varm luft ut bak. Vifte nr to plasserer du da rett under denne, bak og på innsiden av kabinettet. Denne må også blåse ut. - Det må være gode luftåpninger til at nok luft skal slippe ganske uhindret inn. Lag ev. hull i bunnen av kabinettet hvis det er dårlig med åpninger. - En vifte i front hjelper kun ca. 30% (har jeg lest), men hvis den blåser rett på en glovarm harddisk, grafikkort eller lignende, så kan den være bra å ha. Uansett, du bør overvåker CPU og system temperatur før og etter hver endring. Kjøp deg også¨viftekontrollere ala Zalman Fanmate til kr 39 hvis viftene mangler dette. Lenke til kommentar
abdobe Skrevet 21. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2004 Takk for råd. jeg skal forsøke to av oppsettene og komme tilbake med temperaturmålinger. Lenke til kommentar
abdobe Skrevet 21. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2004 Ok, Orginalt oppsett, en kabinettvifte som fulgte med AOpen kabinettet. Oppsett som i signaturen under: 20 grader romtemperatur: Etter 1 time: 41 grader Idle, og 46 grader etter belastning. HK 25 grader Setter inn de to kabinettviftene på laveste hastighet (som er bortimot støyfritt). Begge blåser ut av kabinettet. 20 grader i rommet: Etter 1 time: 40/41 grader Idle (svinger frem og tilbake), og 45 grader etter belastning, Hk 20 grader..... Det kunne altså vært bedre, men jeg har i alle fall oppnådd en pc som er noe mer stillegående. Lenke til kommentar
xthal Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 Du må også huske at målerne på hovedkort ikke alltid er å stole på, dvs. vanligvis har de en feilvisning på +/- 1-2-3-4-5C. Syns egentlig du bør være bra fornøyd med temperaturene dine Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 Det eneste relevante her er egentlig Hovedkort-temperaturen. Og jeg ville vært meget fornøyd med 5 grader reduksjon på hovedkortet. Om du ønsket lavere CPU temp, så la meg bare si at kabinett-temperaturen generellt sett ikke har så mye å si på dette (ved mindre du har ekstremt dårlig kabinett ventilasjon). -Stigma Lenke til kommentar
Vapula Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 (endret) Ved å sette en kabinett vifte lavt i fronten(suger inn) isteden for bak, fikk jeg Hk temp til å synke fra 40c(ved mange timers bruk, load) til 26c. Cpu gikk fra max.65-67c(load) til max.56-59c. Venter på en til vifte som jeg skal sette bak(oppe like ved cpu) til å suge ut , burde vel hjelpe litt på. Idle ligger jeg på Cpu 43c og hk 24c. Btw: har kun 1 kabinettvifte. Chieftec Dragon kabinett. Endret 22. januar 2004 av Vapula Lenke til kommentar
thesittingduck2 Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 Visst du blåser luft inn i kabinettet får du mykje støv og drit inn! Det er ikke helt sant... Har du undertrykk i kabinett, som du vil få hvis du monterer viften til å suge ut istede for å blåse inn, vil du få støv inne alle mulig steder hvor kabinettet ikke er absolutt tett. Setter du flere vifter til å blåse inn i kabinettet slipper du det problemet, derimot vil du få en god del støv i med viften. Det er det man har filter til... Jeg har et stort kabinett med såvidt overtrykk i hvor all luft som blåses inn går igjennom ett filter.... Har ikke hatt behov for å rense hverken GPU, Northbridge eller CPU vifte siden jeg satt sammen pcen for over et år siden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå