Gå til innhold

Effektive kabinettvifter

Anbefalte innlegg

Jeg bruker et AOpen H66B kabinett. Det er vel og bra, men kabinettvifta bråker, så jeg har bestillt 2 x Colink vifter, 34-75m³/time, 15-31 dB(A).

Etter det jeg forstår, blåser den nåværende vifta luften ut av kabinettet, men jeg har den ideen for meg at det lønner seg å ha en som blåser inn i kabinettet i tillegg. Plasseringen er rett under hverandre. Går det greit, eller bør jeg heller plassere den som blåser inn i front (noe som fører til at jeg må herje mellom ledninger og slikt).

Alternativt, er det greit å la begge blåse luft inn i kabinettet og la varmlufta trykkes ut gjennom ventileringen i sidedørene?

Noen med erfaring i dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den beste konfigurasjonen for 1-inn : 1-ut er en vifte nede i front på maskinen (inn), og en vifte bak i topp av maskinen (ut). Det maksimerer kjøling og airflow i kabinettet for de fleste typer. For server-towers (eller om du bruker virkelig store vifter) kan det aller beste være et "blowhole" i topen av maskinen, i stedet for en utgang bak. Men dette er som regel litt mer stress emd, siden du må som regel modde kabinettet for å få det til skikkelig.

Jeg anbefaler sterkt at du har et grovt filter på inn-viften i alle tilfeller. SPESIELT om du har PCen i et støvete rom, eller på gulvet (i hvilket som helst rom). Ellers må du belage deg på å renske maskinen for støvklyser med et par måneders mellomrom.

Lykke til

-Stigma

Lenke til kommentar

Stigma har et godt poeng.

Hvis støv ikke er altfor plagsomt i ditt miljø, så kan du tenke litt på dette:

- Det mest effektive er å ha to vifter i paralell enn i serie: E.g. ha to vifter i den samme enden av en boks enn å ha en i hver ende (lest på hw.no). Jeg har også testet ut at det stemmer i praksis.

- Du har sikkert en vifte i PSU, den blåser varm luft ut bak. Vifte nr to plasserer du da rett under denne, bak og på innsiden av kabinettet. Denne må også blåse ut.

- Det må være gode luftåpninger til at nok luft skal slippe ganske uhindret inn. Lag ev. hull i bunnen av kabinettet hvis det er dårlig med åpninger.

- En vifte i front hjelper kun ca. 30% (har jeg lest), men hvis den blåser rett på en glovarm harddisk, grafikkort eller lignende, så kan den være bra å ha.

Uansett, du bør overvåker CPU og system temperatur før og etter hver endring. Kjøp deg også¨viftekontrollere ala Zalman Fanmate til kr 39 hvis viftene mangler dette.

Lenke til kommentar

Ok,

Orginalt oppsett, en kabinettvifte som fulgte med AOpen kabinettet.

Oppsett som i signaturen under:

20 grader romtemperatur:

Etter 1 time: 41 grader Idle, og 46 grader etter belastning.

HK 25 grader

Setter inn de to kabinettviftene på laveste hastighet (som er bortimot støyfritt).

Begge blåser ut av kabinettet.

20 grader i rommet:

Etter 1 time: 40/41 grader Idle (svinger frem og tilbake), og 45 grader etter belastning,

Hk 20 grader.....

:cry:

Det kunne altså vært bedre, men jeg har i alle fall oppnådd en pc som er noe mer stillegående.

Lenke til kommentar

Det eneste relevante her er egentlig Hovedkort-temperaturen. Og jeg ville vært meget fornøyd med 5 grader reduksjon på hovedkortet. Om du ønsket lavere CPU temp, så la meg bare si at kabinett-temperaturen generellt sett ikke har så mye å si på dette (ved mindre du har ekstremt dårlig kabinett ventilasjon).

-Stigma

Lenke til kommentar

Ved å sette en kabinett vifte lavt i fronten(suger inn) isteden for bak, fikk jeg Hk temp til å synke fra 40c(ved mange timers bruk, load) til 26c. Cpu gikk fra max.65-67c(load) til max.56-59c. :D

Venter på en til vifte som jeg skal sette bak(oppe like ved cpu) til å suge ut , burde vel hjelpe litt på. Idle ligger jeg på Cpu 43c og hk 24c.

Btw: har kun 1 kabinettvifte. Chieftec Dragon kabinett.

Endret av Vapula
Lenke til kommentar
Visst du blåser luft inn i kabinettet får du mykje støv og drit inn!

Det er ikke helt sant...

Har du undertrykk i kabinett, som du vil få hvis du monterer viften til å suge ut istede for å blåse inn, vil du få støv inne alle mulig steder hvor kabinettet ikke er absolutt tett.

Setter du flere vifter til å blåse inn i kabinettet slipper du det problemet, derimot vil du få en god del støv i med viften. Det er det man har filter til...

Jeg har et stort kabinett med såvidt overtrykk i hvor all luft som blåses inn går igjennom ett filter.... Har ikke hatt behov for å rense hverken GPU, Northbridge eller CPU vifte siden jeg satt sammen pcen for over et år siden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...