pastrom Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 Hei. Skal ha meg nytt digitalt kompakt kamera, til maks 4300. Har sett på Pentax Optio S4 og Casio Exilim EX-Z4. De er ganske like, men jeg tror Optio-kameraet har gir bedre bilder enn EX-Z4(selv om Casioen også har Pentax linse) Jeg er ganske kjent med Pentax fra før, og jeg liker det. Men EX-Z4 har jo mange av de samme finessene, pluss docking-stasjon og større lcd display. Hva synes dere? Optio eller Exilim? Noen andre forslag i samme prisklasse og størrelse? Takker Lenke til kommentar
SteppWolf Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 Hvis du blar litt bakover i forumet vil du finne mange tråder over dette temaet. Personlig synes jeg Z4 er lekrere. Den har større skjerm, og det er da positivt? Dette med at S4 tar bedre bilder finner jeg ingen holdepunkter for i tester/reviews jeg har lest så langt... Lenke til kommentar
coban Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 Liten korreksjon her, casio kameraet har en god del bedre bildekvalitet. Pentax kameraet er ganske 'soft' i bildekvaliteten, mens casio kameraet er mye skarpere (uten at man får dårlig bildekvalitet). Les på forumet, søk- har vært heftig diskusjon ang. dette- men ikke la deg lure casio har bedre bildekvalitet og d er bevist. Lenke til kommentar
proturbo Skrevet 22. januar 2004 Del Skrevet 22. januar 2004 Hvis du trenger video ut (f.eks. for å vise bilder og film på tv'en) må du velge Optio S4, da Exilim ikke har denne funksjonen. ps. Optio s4 har flere fokuspunkter enn Exilim. Søk i forumet og du vil finne mye informasjon. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. januar 2004 Del Skrevet 24. januar 2004 Det at Casioen er skarpere, er det en oppskarpingsfunksjon? I såfall ville jeg valgt Optio S4, og stilt skarpheten selv, da oppskarpingsfunksjoner stort sett er juks. Lenke til kommentar
JensPetrus Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 Det er faktisk flere likheter mellom Exilim EX-Z4 og Optio S enn folk er klar over! Ikke bare linsa som er samme. Mye av elektronikken er helt lik også. Blant annet chippen i kameraene og softwaren er produsert av Casio. Menyene er forskjellig for å dekke over sistnevnte. Har dere virkelig ikke lagt merke til at omtrent alt av spesifikkasjoner er de samme som f eks innbygd 10 MB minne på begge to. Neppe tilfeldig spør du meg! Har faktsik hørt at begge kameraene er laget på samme fabrikk også. Så vilke kamera er best? Virker som Casioen selger mye mer av en merkelig grunn! Sikkert pga markedsføring. Pentax'en er jo betydelig mindre! Har ikke en forbanna idiotisk dokking stasjon og har video utgang++ , veier mindre, bedre batteri osv. At Casioen har større skjerm er fakta men det hjelper lite når den har skikkelig dårlig oppløsning. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. februar 2004 Del Skrevet 21. februar 2004 At Casioen har større skjerm er fakta men det hjelper lite når den har skikkelig dårlig oppløsning. Skjermen på Casioen er ett he***ete å bruke sammenlignet med Pentax'ens skjerm. Det kan for det utrente øye virke som Casioen lager bedre bilder, fordi det er skarpere. Men det kommer av en oppskarpingsprosess som ødelegger de fine detaljene. Pentax'en har ikke fullt så skarpe bilder, men detaljer bevares av den grunn bedre, og det fører til bedre utgangspunkt for egen oppskarping av bildene i etterkant. Se f.eks på kamera som Canon EOS 10D som er ett semiprofft digitalt speilreflekskamera med 6 megapixler til 13.000 kroner... uten objektiv. Sammenlign det med f.eks Canon Ixus 400 med 4 megapixler til 4000 kroner. Ved første blikk virker bildene til Ixusen skarpere, men det er en såkalt "falsk" oppskarpingsprosess. Samme forskjellen er det mellom Pentax'en og Casioen. Casio kameraet er altså laget for de som vil ha greie bilder rett ut av kamera, mens Pentaxen er for de som er mer interessert i bedre detaljrikdom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå