Gå til innhold

SMS over GPRS


Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget på min Samsung E100 at jeg i WAP-menyen kan skrive meldinger og sende dem til andre mobiler. De mottas hos mottakeren som vanlig SMS.

 

Sender jeg da over GPRS og blir bare fakturert for bruken av GPRS eller blir meldingene sendt og fakturert som vanlig SMS?

 

Det hadde jo vært genialt hvis man kunne sende meldinger over GPRS. ;) Har hørt om JavaSMS og TipicMe. Noen som har erfaring slikt?

 

:roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SMS over GPRS er en genial funksjon, som forøvrig også støttes av min nokia 6100!! :) problemet er bare det at ved sending av slikt betaler man bare for dataene man laster _ned_ pr. i dag... dvs at operatørene ikke tjener en ting på meldingene du sender og mottaker må betale.. :) litt kjedelig.. men uansett, netcom har hvertfall ikke implementert dette enda..

Lenke til kommentar

Virker lovende!! :D

 

Men hva menes med at mottaker må betale? Snakker du om når om hvis jeg bruker slike programmer som javaSMS osv? Eller den innebygde funksjonen i telefonen.

Hvis jeg sender en slik melding til en som ikke har WAP eller GPRS så kommer den også fram som SMS.

Lenke til kommentar

All gprs trafikk regnes i bits&bytes.. det vil egentlig si at du kun betaler pr kilobyte eller megabyte du laster ned.. hos de fleste må du betale en månedsavgift for å kunne bruke gprs tjenesten også betaler du for hvor mye data du laster ned, akkurat som vanlige gsm samtaler..

 

hvis du feks kobler opp din datamaskin til internett via mobiltelefonen ville det være naturlig å bruke gprs da dette går fortere og billigere enn gsm (hvor du betaler pr minutt eller sekund)

for hver kilobyte du laster ned med maskinen din da vil du betale en viss sum til operatøren..

 

siden gprs hittils bare blir fakturert en vei, ved nedlasting så vil ikke den som sender en gprs-sms betale så veldig mye siden det ikke lastes noe ned, bortsett fra ack-pakker o.l...

 

men javaSMS har jeg faktisk ikke brukt, har du den på din telefon?

Lenke til kommentar

jeg har selv brukt java sms og syns det er litt jalla.. en må jo huske at hver eneste mottaker må bruke samme program og betale samme mnd avgift til et selskap. så det eneste de folka skal ha betalt for er å "vidresende" svært små meldinger videre som en slags epost sak. husker jeg misforstod greia litt og signet opp.. trodde at en kunne sende til vanlige brukere uten java sms. dette gikk ihvertfall ikke da jeg prøvde.

 

skal jeg summere det opp så syns jeg javasms blir som hotmail til mobilen som KUN kan sendes til andre spesifike brukere av programmet.. og atpåtil skal de ha penger for det.. fysj.

 

mvh

 

Torbjørn

Lenke til kommentar
siden gprs hittils bare blir fakturert en vei, ved nedlasting så vil ikke den som sender en gprs-sms betale så veldig mye siden det ikke lastes noe ned, bortsett fra ack-pakker o.l...

Og kor kan du bekrefte denne påstanden?

 

GPRS blir belasta både for opp og ned lasting.

 

Og sending av sms over GPRS, har både Telenor og Netcom sperra for i sine nett så det geniale i funksjonen er ikkje tilgjengeleg.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
Hvis du kun betalte for nedlasting, ville MMS i teorien være gratis...

 

Hvis opplasting er gratis kunne du f.eks tatt bilder og sendt dette som vedlegg til e-post helt gratis.

Har sendt mail til chess om dette, og du betaler for kun for nedlasting. For MMS bruker du jo en anna konto for å sende enn når du benytter GPRS. (APN navn)

 

Det blir ikke helt gratis å sende e-post, fordi du mottar alltids "kontroll datapakker" tilbake for å sjekke om alle pakkene som eposten er delt inn i, virkelig kommer frem til mottakeren. Disse blir beregnet som nedlasting.

Endret av gveiset
Lenke til kommentar
siden gprs hittils bare blir fakturert en vei, ved nedlasting så vil ikke den som sender en gprs-sms betale så veldig mye siden det ikke lastes noe ned, bortsett fra ack-pakker o.l...

Og kor kan du bekrefte denne påstanden?

 

GPRS blir belasta både for opp og ned lasting.

 

Og sending av sms over GPRS, har både Telenor og Netcom sperra for i sine nett så det geniale i funksjonen er ikkje tilgjengeleg.

 

mvh

JanEirik

Som nevnt tidligere er dette bare for vanlig gprs-trafikk.. det er jo en grunn til at mms må ha separat konto på telefonen..

 

Og ja, denne tjenesten er hittils ikke tilgjengelig i noen norske mobilnett.. :no::angry:

Lenke til kommentar
Hvis du kun betalte for nedlasting, ville MMS i teorien være gratis...

 

Hvis opplasting er gratis kunne du f.eks tatt bilder og sendt dette som vedlegg til e-post helt gratis.

Har sendt mail til chess om dette, og du betaler for kun for nedlasting. For MMS bruker du jo en anna konto for å sende enn når du benytter GPRS. (APN navn)

 

Det blir ikke helt gratis å sende e-post, fordi du mottar alltids "kontroll datapakker" tilbake for å sjekke om alle pakkene som eposten er delt inn i, virkelig kommer frem til mottakeren. Disse blir beregnet som nedlasting.

Seriøst!?

 

Noen med kontantkort som kan sjekke dette? Sjekke hvor mye du blir trekt når du sender en e-post med et vedlegg?

Lenke til kommentar

Chess støtter ikke sms over gprs. ville nok tro at når det blir støttet så er det senderen som blir belastet.

 

En som ikke vet at han vil motta en melding kan jo ikke bli belastet for den. Tenk deg om noen sendte deg la oss si 1000 sms over gprs..... litt kjedlig kan man si

Endret av *Snoopy*
Lenke til kommentar
Chess støtter ikke sms over gprs. ville nok tro at når det blir støttet så er det senderen som blir belastet.

Tviler på om det blir aktuellt for operatørene å innføre denne tjenesten. Muligheten har vært der helt siden GPRS ble innført, men ingen operatør med den minste sans for forretninger vil fjerne SMS inntektspotensialet sitt. :shrug:

Lenke til kommentar
hos de fleste må du betale en månedsavgift for å kunne bruke gprs tjenesten også betaler du for hvor mye data du laster ned

 

siden gprs hittils bare blir fakturert en vei,

 

Forsatt meiner eg at desse to påstandand er ikkje sanne.

 

Når netcom eller telenor ikkje har abo avgift for gprs tjenester, vil eg meine at det

er ganske feil å sei at dei fleste har det.

(ok så har netcom ein forhåndsbetaling for storbrukere men dette er ein saldo ikkje ei fastavgift)

 

Og at gprs blir belasta berre ein vei, har eg heller ikkje fått bekrefta av netcom eller telenor, berre at gprs blir belasta begge veier.

 

Så om chess gjer det på eiga rekning veit eg ingen om, men når dei må betale for det til nettoperatøren seier det seg sjølv at det er ei tapsbombe.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

hmm.. ser ut til at du har litt rett i det du sier jankee.. lenge siden jeg har solgt disse greiene vettu.. ;)

 

sjekket hvertfall med netcom nuh..

Du betaler kun for datamengden du overfører

Med NetCom GPRSdata kan du være tilkoblet døgnet rundt dersom du har telefonen på. Samtidig betaler du kun for datamengden som overføres

 

 

 

GPRS Standard 4)

pr. kb inntil 0,5 mb/Deretter pr. kb

0,10/0,015 

 

GPRS Storbruker 5)

Datamengde pr. mnd inntil 20mb/Deretter pr. kb

200,00/0,015

 

 

så.. men jeg er ganske sikker på at jeg hadde hatt rett for ett år siden... :thumbs::laugh:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...