FranzJosef Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 Trikken kjører jo som kjent rett gjennom en rundkjøring. Har vanlige biler vikeplikt for den? En BØR nok stoppe ja, men hva om det skulle skje et uhell og trikken kjører rett i deg? Har trikken da skylden likevel? Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 Trikken har vikeplikt INN i en rundkjøring .. men ikke ut det blir muligens froandret til at Du må vike for trikken uansett i en Rundkjøring .. men nå har trikken bare vikeplikt Inn i en rundkjøring (morra mi jobber for oslosporveier) Lenke til kommentar
RolloThomasi Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 Tommelfingelregelen min er at trikken stopper man for, men det høres logisk ut det der med inn i rundkjøring. Trikken har vel generelt sett forkjørsrett, sånn ellers? Lenke til kommentar
eab Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 jeg ville ikke ha "testa" trikkesjåføren ved å presse seg fram nei Trikk og tog holder man seg unna! 1 Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Trikk har påkjørsrett, iaffal skal man tro det. En kompis ble påkjør på siden bak når han stod i et kryss og ventet på rødt lys. Trikken smalt inn i hekken, trikken gikk fri.... Lenke til kommentar
dreadful Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Man har vikeplikt for all offentlig trafikk når fartsgrensen er under 60 kmt. Trikk og rundkjøring.. stopp.. trikken er stor og stygg. Greit å ikke ta noen sjanser hvis man er glad i livet vi har fått tildelt. Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Trafikkreglene sier at du må gi "fri vei" til trikken, dvs. det er ikke bare vanlig vikeplikt som mot biler på forkjørsvei eller mot offentlig trafikk i 60-sonen. Jeg hadde nok stoppet og ventet en god meter før sporene selv om jeg var i rundkjøringen. Men Kebab Gud har trolig rett. Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 12. januar 2021 Del Skrevet 12. januar 2021 (endret) Jeg tar opp igjen denne. Det stemmer at trikken har vikeplikt på vei inn i rundkjøringer. Da lurer jeg på hva som er lurt å gjøre. Dessverre kan man kanskje si, gjør mange motsatt av det reglene sier, og stopper for trikken midt i rundkjøringa. Veldig mange tror at trikken stopper man for uansett og at det er hele regelen. Problemet da er at regelen er en ting og delvis defacto praksis en annen. Jeg føler da det blir feil uansett hva man gjør. (Er trikken centimeter fra skinnene og i fart er jo saken enkel, man "hevder ikke sin rett" i møte med trikken. Men om trikken er i bevegelse et stykke unna rundkjøringa, sånn i grenseland?) Stopper man i rundkjøringa forsinker man alle bilene i rundkjøringa og risikerer å få en bil i rompa om bilen bak det kjører og forventer at du selv kjører etter regelverket. Du skaper en usikker situasjon mellom deg og trikkefører, litt som når en bil som har forkjørsrett stopper opp for en bil som har vikeplikt - begge blir litt sånn "eh, åkai, hva skjer nå?" Følger du regelverket og kjører, risikerer du å få trikken inn i siden, om trikkesjåføren kjører etter og forventer at folk stopper for deg selv når det er trikken som har vikeplikt. Endret 12. januar 2021 av Drogin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå