Gå til innhold

Trikken og rundkjøringer

FranzJosef

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Trafikkreglene sier at du må gi "fri vei" til trikken, dvs. det er ikke bare vanlig vikeplikt som mot biler på forkjørsvei eller mot offentlig trafikk i 60-sonen. Jeg hadde nok stoppet og ventet en god meter før sporene selv om jeg var i rundkjøringen.

Men Kebab Gud har trolig rett.

Lenke til kommentar
  • 16 år senere...

Jeg tar opp igjen denne.
Det stemmer at trikken har vikeplikt på vei inn i rundkjøringer.
Da lurer jeg på hva som er lurt å gjøre. Dessverre kan man kanskje si, gjør mange motsatt av det reglene sier, og stopper for trikken midt i rundkjøringa. Veldig mange tror at trikken stopper man for uansett og at det er hele regelen.

Problemet da er at regelen er en ting og delvis defacto praksis en annen.
Jeg føler da det blir feil uansett hva man gjør.
(Er trikken centimeter fra skinnene og i fart er jo saken enkel, man "hevder ikke sin rett" i møte med trikken. Men om trikken er i bevegelse et stykke unna rundkjøringa, sånn i grenseland?)

• Stopper man i rundkjøringa forsinker man alle bilene i rundkjøringa og risikerer å få en bil i rompa om bilen bak det kjører og forventer at du selv kjører etter regelverket. Du skaper en usikker situasjon mellom deg og trikkefører, litt som når en bil som har forkjørsrett stopper opp for en bil som har vikeplikt - begge blir litt sånn "eh, åkai, hva skjer nå?"
  • Følger du regelverket og kjører, risikerer du å få trikken inn i siden, om trikkesjåføren kjører etter og forventer at folk stopper for deg selv når det er trikken som har vikeplikt.
Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...