Gå til innhold

DDR400 @ DDR333

Athelas

Anbefalte innlegg

Flasha nettopp BIOS'en på mitt A7V8X kort, og nå står det at mine to DDR400 RAM brikker (PC3200) på 256MB og 512MB bare kjører på 333Mhz. De kjørte på 400 ved manuelt oppsett før jeg flasha... Kjører XP 2500+@2800+

Hva skal jeg gjøre?

Athelas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I biosen har du noe som heter memory-dividers eller lignende der du kan stille opp hastighet relativ til fsb. Det anbefales dog at du kjører den synkront med fsb fordi dette gir best ytelse på de fleste socket a systemene. :)

Edit: Setter du brikkene til "By SPD" så vil de gå på maks spesifiserte hastighet. :)

Endret av Tacritan
Lenke til kommentar

Med AMD er det nyttesløst og kjøre Memory Async.. Det går mye kjappere med Sync memory og derfor faller litt av vitsen med PC3200ram hvis du bare har en CPU på 166 og ikke har tenkt til og leke deg litt med FSB.

Så DDR333 er kjappere en DDR400 hvis du kjører 166fsb

Lenke til kommentar

Før du flasha biosen din var sikkert minne instillingene din 5/5 eller noko slikt, mens etter du flasha vart den satt til synkront.

Det anbefales å kjøre minnet synkront. Det skal vist yte betre.

For å få minnet og din barton til å kjøre synkront på 400Mhz, må du overklokke cpuen din.

Orginal instillingene dine er 166fsb. 166+166 = 332.

Ved å overklokke cpuen din til 200fsb vil minnet skifte til 400Mhz.

Einaste Athlon XP som kjem med 200fsb som standard er XP3200.

Edit: CFD var for kjapp.. :)

Endret av SirJohn
Lenke til kommentar

OK. Konge, folkens! Veldig bra svar. Men på min 2500+ Barton, hva skal jeg sette som forhold mellom multiplier og fsb? Har bare brukt multiplieren så langt uten å øke fsb. Jeg må vel sette ned multiplieren og sette opp fsb'en?

Athelas

PS. Har en Whisperrock vifte.

Lenke til kommentar

Ok. Bør jeg endre volten da også, eller??

Ikke for å få gnidd dette inn med teskjeer altså, men jeg kan uproblematisk sette fsb'en til 200/40 i stedet for 166/33 (som nå)?

Athelas

Endret av Athelas
Lenke til kommentar
Med AMD er det nyttesløst og kjøre Memory Async.. Det går mye kjappere med Sync memory og derfor faller litt av vitsen med PC3200ram hvis du bare har en CPU på 166 og ikke har tenkt til og leke deg litt med FSB.

Så DDR333 er kjappere en DDR400 hvis du kjører 166fsb

det er ikke nytteløst!!

hvis enten cpu eller ram går mye høyere en det andre, sågir det en boost på ytelse faktisk. har testa det selv.

hvis f.eks minnet ikke klarer mer enn 180mhz(360) og cpu 240+mhz så er det "best" å kjøre det asynkront

Lenke til kommentar
Sett opp til 200*11, nesten garantert stabil der med ditt HK og RAM.

PS: Opplevde stor forskjell på CPU temp. etter at jeg satte på en plexi-albue fra thermaltake på min whiperrock...+at det ser litt kult ut og,. he-he :D

Den starter ikke på 200*11... :no::( Prøvde å uppe volten til 1.75 men den starter fortsatt ikke. Er litt engstelig når det gjelder å ta for hardt i på volten. Skal jeg prøve å gå høyere? Hva må jeg evt gjøre med klokkingene på skjermkort (9800pro 256) og ram?

Athelas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...