Gå til innhold

Trenger råd om Epoxy lim

Anbefalte innlegg

Fikk en liten nedtur etter testing av min nyelagede radiator :no:

Har laget en radiator av 8 stk 40cm lange kobberrør som er borret og limt inn i et PVC rør i hver ende.

radiator.jpg

Beklager det dårlige bildet men Ericsson P800 er ikke bedre. :no:

Rørene ble limt sammen med to-komponent epoxylim (hurtig-epoxy), og etter tørking og herding så var limet beinhardt og radiatoren satt skikkelig godt sammen.

Testet radiatoren for lekkeasje ved å fylle den med varmt vann fra springen (ca 60 grader) og resultatet ble at epoxy limet ble mykt og begynte å slippe :scared:

Så nå står jeg tilbake med rørbitene igjen....

Noen som har tips til supersterkt lim som fester mellom kobber og PVC, og som samtidig tåler varmt vann??

NB! limingen er for å stabilisere radiatoren så limet må bli hardt. koblingene skal forsegles med silikon etter liming.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin fin radiator! Men jeg er redd du kan ha råket på et lite problemdyr her.

Problemet er og få festet noe på plasten. Det finnes enkelte typer plast som omtrent er umulig å lime, det mest kjente i rørsammenheng er PP-plast. Men hør med rørbutikken du kjøpte røret hos. De burde ha oversikten. Og skulle du finne lim, er spørsmålet om dette fester i kobber...

Lenke til kommentar

Der gikk den radiator planen i dass:

Liming

På grunn av den gode kjemiske bestandigheten og den høye overflatemotstanden (upolaritet) kan man ikke lime PP umiddelbart. Man må før limeprosessen foreta en forbehandling for å oppnå en rimelig styrke i limesamlingen. Sammenføyning av PP ved lim benyttes sjeldent på grunn av den relativt lave styrken og den besværlige forbehandlingen.

Ref: Hva er PP?

Da er det tilbake til "tegnebordet" :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...