356speedster Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 Fikk en liten nedtur etter testing av min nyelagede radiator Har laget en radiator av 8 stk 40cm lange kobberrør som er borret og limt inn i et PVC rør i hver ende. Beklager det dårlige bildet men Ericsson P800 er ikke bedre. Rørene ble limt sammen med to-komponent epoxylim (hurtig-epoxy), og etter tørking og herding så var limet beinhardt og radiatoren satt skikkelig godt sammen. Testet radiatoren for lekkeasje ved å fylle den med varmt vann fra springen (ca 60 grader) og resultatet ble at epoxy limet ble mykt og begynte å slippe Så nå står jeg tilbake med rørbitene igjen.... Noen som har tips til supersterkt lim som fester mellom kobber og PVC, og som samtidig tåler varmt vann?? NB! limingen er for å stabilisere radiatoren så limet må bli hardt. koblingene skal forsegles med silikon etter liming. Lenke til kommentar
-Pondus- Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 Hvis radiatoren får stå i fred så holder det vell bare med silikon? Lenke til kommentar
teq Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 Sikaflex skulle vel gjøre susen vil jeg tro? Det får du hos byggevareforhandleren din. Hvis det funker på disse materialene så slipper du å bruke silikon etterpå også. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 Fin fin radiator! Men jeg er redd du kan ha råket på et lite problemdyr her. Problemet er og få festet noe på plasten. Det finnes enkelte typer plast som omtrent er umulig å lime, det mest kjente i rørsammenheng er PP-plast. Men hør med rørbutikken du kjøpte røret hos. De burde ha oversikten. Og skulle du finne lim, er spørsmålet om dette fester i kobber... Lenke til kommentar
-Pondus- Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 Det plastikkrøret er sikkert for fet plastikk til at det vil sitte. Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 21. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2004 Der gikk den radiator planen i dass: Liming På grunn av den gode kjemiske bestandigheten og den høye overflatemotstanden (upolaritet) kan man ikke lime PP umiddelbart. Man må før limeprosessen foreta en forbehandling for å oppnå en rimelig styrke i limesamlingen. Sammenføyning av PP ved lim benyttes sjeldent på grunn av den relativt lave styrken og den besværlige forbehandlingen. Ref: Hva er PP? Da er det tilbake til "tegnebordet" Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 23. januar 2004 Del Skrevet 23. januar 2004 Skift ut pvc røret med et messing eller kopperrør og lodd tingene sammen. Da blir det tett og stødig.. Kommer ikke til å bli noe superradiator dette =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå