Gå til innhold

Partisjon i XP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter litt lesing, fant jeg ut at man enten kan ha 4 primære partisjoner ELLER 3 primære og 1 Extended (som kan igjen deles opp i flere "logical drives". Med sistnevnte løsning kan man ha 6 partisjoner eller fler... Hvor mange den Extended partisjonen kan deles opp i, vet jeg ikke...

Men, ser dette greit ut på en 120GB harddisk?

Partisjon: Innhold: Størrelse:

C:/ WinXP 5GB

D:/ Programfiler 20GB

E:/ Spill 20GB

F:/ MP3/Film 40GB

G:/ Diverse 35GB

Er litt usikker på om det er smart å ha programfiler på egen partisjon....Noen som vet dette?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-11 20:55, JohnnyKnoxwille skrev:

Er litt usikker på om det er smart å ha programfiler på egen partisjon....Noen som vet dette?

Om du har XP og programfilene på samme partisjon eller ikke, er hipp som happ. Du må reinnstallere svært mange av programmene hvis du reinnstallerer XP uansett. Men for ryddighets skyld, er det veldig greit å ha de på en egen partisjon.

Lenke til kommentar

Quote:

Etter litt lesing, fant jeg ut at man enten kan ha 4 primære partisjoner ELLER 3 primære og 1 Extended (som kan igjen deles opp i flere "logical drives". Med sistnevnte løsning kan man ha 6 partisjoner eller fler... Hvor mange den Extended partisjonen kan deles opp i, vet jeg ikke...

Hvilket filsystem har du tenkt på å benytte?

FAT (den gamle greja, ikke bruk det!) støtter partisjoner på rundt 10GB (hvis jeg ikke husker feil).

FAT32 støtter kun partisjoner på opptil 32GB (velg fat32!).

NTFS kan ha mye større partisjoner. Men da vil ingen som benytter FAT filsystemet kunne kopiere noe av deg på nettverk. OS som benytter FAT systemet er win95, 98 og ME. XP og 2k kan benytte fat, fat32 og NTFS.

Så du må justere litt på størrelsen på diskene dine.

EN TING TIL: Kjøper du en 120 GB hdd, så får du ikke 120GB. Hdd produsenten angir en MB til 1000kb, men det er egentelig 1024KB i en MB.

Lenke til kommentar

Jeg skal bruke NTFS. Ja, jeg er klar over at 120GB ikke er 120GB, Windows viser 111.72GB disk, så partisjonene blir nok ikke helt riktig. :smile:

Har vært på Komplett Stovner i dag og kjøpt Western 120GB SE 8mb Cache, noen som har erfaringer med dette? Er litt usikker på om 8mb faktisk har noe for seg ved vanlig bruk... ?

Lenke til kommentar

Ved vanlig bruk tror jeg ikke du vil legge merke til noe forskjekll på 2 eller 8 mb .. Men hvis du setter diskene opp i raid skal de vist nok være en del raskere.

Det som strafix sier er ikke riktig:

"NTFS kan ha mye større partisjoner. Men da vil ingen som benytter FAT filsystemet kunne kopiere noe av deg på nettverk. "

Dette er ikke noe problem, når det gjelder størrelsene på diskene i FAT er dette heller ikke riktige, du KAN ha digre partisjoner i FAT/FAT32, men fdisk og disk manager setter selv begrensninger, bruker du 3. parts programvare kan du har mye større partisjoner en det som tilates i disse programmene. Problemet er bare at FAT tabellen blir diger og disken treg.

Bruk NTFS! Du får ikke problemer med å lese denne disken fra nettverk (det være seg fra mac os, win9x....)Eneste du i tilfelle må huske er rettighetene.

Lenke til kommentar

Quote:

Dette kommer helt ann på hvor mange spill du har, hvor mye musikk og film og hvor mange programmer du har. Jeg har følgende konfig med FAT32 filsystem.

C:/ Winxp + prg.filer ca. 10GB

E:/ Filer (filmer, dokumenter o.l) ca. 36 GB

F:/ Win98 + prg.filer : ca. 5 GB

Resten av harddisken (G:/, ca. 30GB) brukes til musikk (har masse musikk) og "temp" for video, downloads o.l. samt backup av det lille jeg har på den andre harddisken (D:/ + H:/, 20GB hver) (som forøvrig stort sett inneholder kun backup av det viktigste på den første disken).

Dette fungerer fint, og selv om jeg har en del programmer installert i XP så holder faktisk 10 GB, foreløpig. Burde laget en større partisjon for XP+ prg. filer for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...