Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hva er best coax eller fiber optisk?

Anbefalte innlegg

Jeg har et 5.1 sorround anlegg med hk avr 2550 forsterker. Ganske bra anlegg. Hvilken måte til å koble lyden til forsterkeren er best. Digital Coax Kabel eller Fiber Optisk Kabel. Eller er det ingen forskjell. Hvilket lydkort er da det anbefalte til å drive dette anlegget. Forsterkeren støtter det meste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg spurte om det samme på Hifi-klubben for et par år tilbake, fikk jeg til svar at coax er bedre fordi komponentene som brukes for optisk overføring ofte ikke er gode nok. Har forøvrig testet selv på et anlegg til rundt 50.000, uten å høre noen forskjell i lydkvalitet uansett overføringsmedie.

Lenke til kommentar

KOmmer an på hvor kresen du er på kablene. Noen sier at kablene er veldig viktige, noe som i og for seg er sant, så lenge kablene er analoge,

Men mange sier også at kvaliteten på digitalkabler spiller liten rolle. I Allefall på optiske kabler. Selv bruker jeg clas ohlson sin 5 m optiske kabel til 129 spenn, som jeg mener er mer enn godt nok til bruk fra pc til stereo.

Lenke til kommentar

Leste engang at coax er best. Dette skal være fordi signalet må "omgjøres" fra strøm til lys og tilbake til strøm. Kan medføre kvalitetstap, men tror det er mest gjeldene på dyre systemer.

Hvis du har muligheten, prøv med begge typer før du kjøper. Sannsynligvis hører du ingen eller liten forskjell.

Endret av slacker
Lenke til kommentar

En normal lytter vil vel neppe merke forskjellen på Coax og Optisk.

Men det er sant som det er sagt ovenfor, at med coax slipper man å gjøre om signaler 2 ganger.

Elektrisk->Optisk->Elektrisk.

Men, en annen ting er at optiske kabler ikke blir påvirket at elektromagnetiske felter.

:ermm:

Lenke til kommentar
En normal lytter vil vel neppe merke forskjellen på Coax og Optisk.

Men det er sant som det er sagt ovenfor, at med coax slipper man å gjøre om signaler 2 ganger.

Elektrisk->Optisk->Elektrisk.

Men, en annen ting er at optiske kabler ikke blir påvirket at elektromagnetiske felter.

:ermm:

Denne omformingen er vel ganske enkelt å gjøre feilfri, så det skulle enppe være noe problem.

AtW

Lenke til kommentar

blablabla.

det er digitale signaler, så resultatet er enten lyd eller ikke lyd.

sitter her med clas ohlson sin billige kabel optiske, og den gir akkurat den samme lyden som en kabel til 5000 på en hifi-butikk, bortsett fra at den kanskje tåler litt mindre fysisk vold. men den kabelen er bortgjemt bak en hylle, så den kommer nok til å vare i mange år.

edit:

og skulle jeg være så uheldig at jeg saget over kabelen, så kan jeg jo bare kjøpe en ny, og gjøre det samme 36 ganger for prisen til den på hifi-butikken

Endret av woid
Lenke til kommentar
Da jeg spurte om det samme på Hifi-klubben for et par år tilbake, fikk jeg til svar at coax er bedre fordi komponentene som brukes for optisk overføring ofte ikke er gode nok. Har forøvrig testet selv på et anlegg til rundt 50.000, uten å høre noen forskjell i lydkvalitet uansett overføringsmedie.

Helt ærlig!

Folk har alltid lyst på det beste ved å overbetaler for en produkt som vi egentlig ikke hører forskjellen på.. :thumbs:

CoaX er bedre ja.. :blush:

Lenke til kommentar

og i et annet forum er dette også diskutert i det lange.

den største praktiske forskjellen er vel at coax lar seg påvirke av elektrisk støy, fra feks støvsuger/hårføner/slagborremaskin, og en optisk kabel er imun mot elektrisk støy, men har begrensinger med hvor mye man kan bøye den (rett 90grader er ikke å anbefale).

Lenke til kommentar
sitter her med clas ohlson sin billige kabel optiske, og den gir akkurat den samme lyden som en kabel til 5000 på en hifi-butikk, bortsett fra at den kanskje tåler litt mindre fysisk vold.

Dette har vært avklart x antall ganger før; en kabel kan ikke gi deg automatisk bedre lyd, den kan bare gi et anlegg bedre forutsetninger til å kunne spille bra (du fjerner det svakeste leddet).

Lenke til kommentar
sitter her med clas ohlson sin billige kabel optiske, og den gir akkurat den samme lyden som en kabel til 5000 på en hifi-butikk, bortsett fra at den kanskje tåler litt mindre fysisk vold.

Dette har vært avklart x antall ganger før; en kabel kan ikke gi deg automatisk bedre lyd, den kan bare gi et anlegg bedre forutsetninger til å kunne spille bra (du fjerner det svakeste leddet).

Hva slags avklaring er det? Kabel er jo langt fra det "svakeste leddet" de er heller de sterkeste, da de har minst å si (spesielt digitale, som har ingenting å si, utenom i ekstreme tilfeller, eller hvis du ikke har kabler i det hele tatt ;)) Høytalere og rommet er det "svakeste leddet"

AtW

Lenke til kommentar

Øh.. Skal kablene liksom være det svakeste leddet? Hallo?

Hva med høytallerene da? De har jo som regen en MEGET ulineær frekvensgang, faseresponsen fra h*lvete & en ikke helt ubetydelig forvregning..

Lenke til kommentar
Kanskje litt offtopic, men finnes det optiske kabler på 10 meter? Er dette mulig og i såfall har noen tips om hvor det er å få kjøpt? Datarommet er et stykke unna stua som dere sikkert skjønner.

Lange optiske kabler finnes ofte tilgjengelig for bilstereo innstallasjoner, så prøv i feks hos en bilstereospesialist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...