fred_moen Skrevet 20. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 20. januar 2004 Jeg har et 5.1 sorround anlegg med hk avr 2550 forsterker. Ganske bra anlegg. Hvilken måte til å koble lyden til forsterkeren er best. Digital Coax Kabel eller Fiber Optisk Kabel. Eller er det ingen forskjell. Hvilket lydkort er da det anbefalte til å drive dette anlegget. Forsterkeren støtter det meste. Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 20. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 20. januar 2004 jeg tror egentlig ikke du vil merke noen forskjell. lydkortet audigy 2 eller hva det heter skal være veldig bra. Lenke til kommentar
notarget Skrevet 20. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 20. januar 2004 Jeg vil nok anbefale et av Audigy 2 kortene fra creative. Jeg har lyst på en Optisk kabel. men hvor får jeg kjøpt det? Har z-680 og audigy 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 20. januar 2004 Det billigste lydkortet med digital utgang er vel å foretrekke, om det ikke er spesielle forhold (veldig sterke magnetfelt feks), så er det ett fett i lydkvalitet, så pris og praktisk bruker blir det avgjørende, i så måte er vel coaxial best. AtW Lenke til kommentar
TunK Skrevet 20. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 20. januar 2004 Da jeg spurte om det samme på Hifi-klubben for et par år tilbake, fikk jeg til svar at coax er bedre fordi komponentene som brukes for optisk overføring ofte ikke er gode nok. Har forøvrig testet selv på et anlegg til rundt 50.000, uten å høre noen forskjell i lydkvalitet uansett overføringsmedie. Lenke til kommentar
Musty Skrevet 20. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 20. januar 2004 KOmmer an på hvor kresen du er på kablene. Noen sier at kablene er veldig viktige, noe som i og for seg er sant, så lenge kablene er analoge, Men mange sier også at kvaliteten på digitalkabler spiller liten rolle. I Allefall på optiske kabler. Selv bruker jeg clas ohlson sin 5 m optiske kabel til 129 spenn, som jeg mener er mer enn godt nok til bruk fra pc til stereo. Lenke til kommentar
slacker Skrevet 20. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 20. januar 2004 (endret) Leste engang at coax er best. Dette skal være fordi signalet må "omgjøres" fra strøm til lys og tilbake til strøm. Kan medføre kvalitetstap, men tror det er mest gjeldene på dyre systemer. Hvis du har muligheten, prøv med begge typer før du kjøper. Sannsynligvis hører du ingen eller liten forskjell. Endret 20. januar 2004 av slacker Lenke til kommentar
snole Skrevet 20. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 20. januar 2004 En normal lytter vil vel neppe merke forskjellen på Coax og Optisk. Men det er sant som det er sagt ovenfor, at med coax slipper man å gjøre om signaler 2 ganger. Elektrisk->Optisk->Elektrisk. Men, en annen ting er at optiske kabler ikke blir påvirket at elektromagnetiske felter. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 20. januar 2004 En normal lytter vil vel neppe merke forskjellen på Coax og Optisk. Men det er sant som det er sagt ovenfor, at med coax slipper man å gjøre om signaler 2 ganger. Elektrisk->Optisk->Elektrisk. Men, en annen ting er at optiske kabler ikke blir påvirket at elektromagnetiske felter. Denne omformingen er vel ganske enkelt å gjøre feilfri, så det skulle enppe være noe problem. AtW Lenke til kommentar
woid Skrevet 20. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 20. januar 2004 (endret) blablabla. det er digitale signaler, så resultatet er enten lyd eller ikke lyd. sitter her med clas ohlson sin billige kabel optiske, og den gir akkurat den samme lyden som en kabel til 5000 på en hifi-butikk, bortsett fra at den kanskje tåler litt mindre fysisk vold. men den kabelen er bortgjemt bak en hylle, så den kommer nok til å vare i mange år. edit: og skulle jeg være så uheldig at jeg saget over kabelen, så kan jeg jo bare kjøpe en ny, og gjøre det samme 36 ganger for prisen til den på hifi-butikken Endret 20. januar 2004 av woid Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 20. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 20. januar 2004 Da jeg spurte om det samme på Hifi-klubben for et par år tilbake, fikk jeg til svar at coax er bedre fordi komponentene som brukes for optisk overføring ofte ikke er gode nok. Har forøvrig testet selv på et anlegg til rundt 50.000, uten å høre noen forskjell i lydkvalitet uansett overføringsmedie. Helt ærlig! Folk har alltid lyst på det beste ved å overbetaler for en produkt som vi egentlig ikke hører forskjellen på.. CoaX er bedre ja.. Lenke til kommentar
woid Skrevet 20. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 20. januar 2004 og i et annet forum er dette også diskutert i det lange. den største praktiske forskjellen er vel at coax lar seg påvirke av elektrisk støy, fra feks støvsuger/hårføner/slagborremaskin, og en optisk kabel er imun mot elektrisk støy, men har begrensinger med hvor mye man kan bøye den (rett 90grader er ikke å anbefale). Lenke til kommentar
striky Skrevet 21. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2004 Denne diskusjonen er tatt minst én gang før her på forumet... SØK Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 21. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2004 sitter her med clas ohlson sin billige kabel optiske, og den gir akkurat den samme lyden som en kabel til 5000 på en hifi-butikk, bortsett fra at den kanskje tåler litt mindre fysisk vold. Dette har vært avklart x antall ganger før; en kabel kan ikke gi deg automatisk bedre lyd, den kan bare gi et anlegg bedre forutsetninger til å kunne spille bra (du fjerner det svakeste leddet). Lenke til kommentar
woid Skrevet 21. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2004 burde heller bruke pengene til å kjøpe noen høytalere og møblere rommet/huset etter lyden. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2004 sitter her med clas ohlson sin billige kabel optiske, og den gir akkurat den samme lyden som en kabel til 5000 på en hifi-butikk, bortsett fra at den kanskje tåler litt mindre fysisk vold. Dette har vært avklart x antall ganger før; en kabel kan ikke gi deg automatisk bedre lyd, den kan bare gi et anlegg bedre forutsetninger til å kunne spille bra (du fjerner det svakeste leddet). Hva slags avklaring er det? Kabel er jo langt fra det "svakeste leddet" de er heller de sterkeste, da de har minst å si (spesielt digitale, som har ingenting å si, utenom i ekstreme tilfeller, eller hvis du ikke har kabler i det hele tatt ) Høytalere og rommet er det "svakeste leddet" AtW Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 21. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2004 Dette har vært avklart x antall ganger før; en kabel kan ikke gi deg automatisk bedre lyd, den kan bare gi et anlegg bedre forutsetninger til å kunne spille bra (du fjerner det svakeste leddet). Øh.. Skal kablene liksom være det svakeste leddet? Hallo? Hva med høytallerene da? De har jo som regen en MEGET ulineær frekvensgang, faseresponsen fra h*lvete & en ikke helt ubetydelig forvregning.. Lenke til kommentar
cremaster Skrevet 21. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2004 Kanskje litt offtopic, men finnes det optiske kabler på 10 meter? Er dette mulig og i såfall har noen tips om hvor det er å få kjøpt? Datarommet er et stykke unna stua som dere sikkert skjønner. Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 21. januar 2004 Rapporter Del Skrevet 21. januar 2004 Kanskje litt offtopic, men finnes det optiske kabler på 10 meter? Er dette mulig og i såfall har noen tips om hvor det er å få kjøpt? Datarommet er et stykke unna stua som dere sikkert skjønner. Lange optiske kabler finnes ofte tilgjengelig for bilstereo innstallasjoner, så prøv i feks hos en bilstereospesialist. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå