Gå til innhold

Hovedkort og Vifter

Lord Hell

Anbefalte innlegg

Jeg har Kjøpt meg ny pc (bygd selv for første gang) kjøpte MSI Hovedkort K7N2 Delta ILSR.. jeg har 1 ekstra vifte.. jeg finner ikke noen Strømport til den.. ser en Hvit port men den er opptatt av Hovedkortets vifte (Cpu har sin egen den også) Hvor skal jeg plassere denne ?? er det enn navn på dette stedet ? har sett over Manualen i hele dag (Fikk pcen i går,satt den opp og synes tempen var høy uten den ekstra vifta (56 Grader)

Er Takknemlig for all hjelp jeg kan få

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal da være en ekstra plass til en kabinettvifte. Men hvis ikke så kan du ta en ledning å feste på fra en av de strømpluggene du presser inn i harddisker og liknende enheter. Du tar en ledning fra gul og en fra svart. Det skal fungere.

Lenke til kommentar

Er det en Adapter jeg kan kjøpe som gjør om ? eller ett Pci kort med slike Porter ? er litt nervøs på å kutte opp noen kabler.. har noen noe bilder som viser dette ??

Edit : Jeg har 2 Vite Kontakter som skal være til Vifter på Hovedkortet.. 1 CPU 2 Hovedkortets vifte (en bitte liten en :p )

Endret av Lord Hell
Lenke til kommentar

Jeg sjekket med hjemmesiden til MSI (veldig dårlig side forresten).

Her er manualen.

På side 1-4 er det et bilde av hovedkortet ditt.

Der er den en tilkobling som heter SFAN1 som er identisk til CFAN1.

CFAN1 er til CPU.

SFAN1 er til ekstra vifte, f.eks kabinettvifte.

På side 2-17 i manualen er det enda et bilde som forklarer med teskje.

Endret av snole
Lenke til kommentar
Takker for Manualen Men Sfan blir brukt av Hovedkortets vifte.. vet ikke om det er så lurt å dra ut denne, selv om vifta er Bitteliten  :ermm:

Okei, ser det på bildet nå.

Har du vifter (til kabinettet) allerede? Eller skal du kjøpe noen?

Leste at du hadde en ekstra, har den samme pluggen som den til CPU'en?

Da kan du kjøpe en slik overgang.

Den kan du sikkert skaffe via en lokal forhandler.

Hvis du bor i Oslo kan Digital Impuls i Møllergata garantert hjelpe deg.

Endret av snole
Lenke til kommentar

Jeg Kjøpte ett Hovedkort (Aopen 600B 350W strømforsyning) fulgte med 1 ekstra vifte..men finner ikke ut hvor jeg skal plassere den.

Edit : ok, Takker for Linken du ga meg (Denne) Jeg skal kjøpe meg ett par slike tror jeg.. Igjen Takk for hjelpen

Endret av Lord Hell
Lenke til kommentar

jeg har selv det hovedkortet og i min manual står det at det ikke er vifte kontakt for kabinettvifter på hk fordi folk plugger i for store vifter som trekker for mye strøm, og det kan skade hovedkortet,

og at du da burde koble kabinettvifter direkte i psu med adapter.

du skal ha nr 2 av de to adapterene, og så plugge viften i den lille pluggen, og den ene enden i en harddisk, og plugge kabelen som NÅ står i harddisken i den andre enden.

Endret av Musty
Lenke til kommentar

Snubla over denne tråden nå, og ville bare understreke det som allerede er sagt: at det er viktig å bruke adapter for å trekke strømmen fra PSU og ikke HK.

Den feilen gjorde nemlig jeg første gang jeg bygde egen pc og det holdt på å ødelegge mitt HK (MSI KT3-Ultra ARU). Endte opp med en brent vifte-plugg på HK.

Stod ikke noe om det i manualen (som jeg kunne se) den gangen.

Lenke til kommentar

Kan være enig i at det nok er lurt å gjøre det.

Er litt dumt at ikke de utgangene er særlig kraftige.

CPU-viften vil man gjerne koble på HK uansett, siden man vil ha telling på vifta.

Men det kommer vel helt ann på hvor stor vifta er vil jeg tru og da.

En standard 80x80 vifte drar vel neppe så stor strøm at det knekker hovedkortet.

Men klart, føre var..... :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...