Gå til innhold

Spørsmål om FSB og PCI/AGP-lås med xp2800+/xp3200+

TrulsHE

Anbefalte innlegg

Slik jeg har forstått må man sette på noe som heter PCI/AGP-lås for å ikke få for høy bus på disse hvis jeg skal øke FSB fra orginale 166 til 200 (og stille ned MP til 11).

Skulle også ha noe med harddisken å gjøre...?

Men jeg har er hovedkort uten noen slik lås :dontgetit:

Det er noe jeg ikke skjønner:

Jeg kan kjøpe en xp3200+ CPU (som hovedkortet mitt støtter), og da skal FSB orginalt være 200. Hvorfor har dette da ikke noe å si på PCI/AGP-lås?

:blink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kommer hvertfall ikke langt ved å spørre så frekt "skjønner dere spm. mitt". Det gir ikke mere svar hvertfall.

Hvis hovedkortet ditt støtter 3200+ med 200 fsb, vil det da si at ved 200fsb kjører hovedkortet divideren opp slik at agp/pci forholder seg på 66/33mhz og cpu surkler og går på 200fsb. Derfor kan du da sette din 2800+ på 200fsb hvis den klarer å kjøre stabilt på det uten å tenke på noe pci/agp lås.

Skjønte du svaret mitt??

Lenke til kommentar
Du kommer hvertfall ikke langt ved å spørre så frekt "skjønner dere spm. mitt". Det gir ikke mere svar hvertfall.

Hvis hovedkortet ditt støtter 3200+ med 200 fsb, vil det da si at ved 200fsb kjører hovedkortet divideren opp slik at agp/pci forholder seg på 66/33mhz og cpu surkler og går på 200fsb. Derfor kan du da sette din 2800+ på 200fsb hvis den klarer å kjøre stabilt på det uten å tenke på noe pci/agp lås.

Skjønte du svaret mitt??

Jeg har aldri sagt at det må dreie seg om mitt hovedkort.. Tok det bare som et eksempel fordi jeg ikke visste hva PCI/AGP-lås er (og prøver å finne ut av noe jeg ikke forstår).

Tror jeg skjønte det nå, men hva er da poenget med en slik PCI/AGP-lås? Hvis divideren stiller seg automatisk liksom...

Endret av flybikesbmx
Lenke til kommentar
Tror jeg skjønte det nå, men hva er da poenget med en slik PCI/AGP-lås? Hvis divideren stiller seg automatisk liksom...

Fordi at mellom 166 og 200 kan du og kjøre mange cpu'er, og er det ikke lås på pci/agp da vil disse også bli overklokket da divideren ikke kan godta og senkes så de kjører lavere enn standard. dermed kan du ende opp med ett hovedkort som føkker opp skikkelig for deg. Der kommer agp/pci låsen inn som uansett fsb holdes på 66agp/33pci

Endret av traskas
Lenke til kommentar
På det kortet kan du egentlig ikke ha mer enn ca 166 FSB.. Har du noe særlig høyere FSB så går farta også opp på PCI og AGP bussen, noe som ikke er altfor bra for lenge.. men det funker! litt ihvertfall! (ganske ustabilt, men, men) :thumbs:

Var helt sikker på at noen hadde sagt til meg at det støtta 200FSB, men jeg ser det nå :blush: . Kan forresten stille opp til 220 i BIOS, men tror jeg holder meg unna det. Satser på nytt hovedkort før jeg overklokker.

Og til traskas:

Takker for svar ;)

Man lærer noe hver dag....

Endret av flybikesbmx
Lenke til kommentar

Hovedkort med KT333 chipset fra VIA (feks MSI KT3) har kun tilgjengelige dividere 3:2:1, 4:2:1 og 5:2:1. Dette betyr at dette kortet maks kan bruke 166MHz fsb uten at PCI-bussen blir overklokket (PCI=166MHz/5=33,2MHz).

I enkelte tilfeller greier kortetene 180MHz fsb (180MHz/5=36MHz) og er fremdeles stabile. Så om man skal overklokke med disse korta vha fsb vil andre verdier ved de fleste hastigheter være litt "off".

På feks et nForce2 er disse forholdene helt uinteressante.

Blir egentlig feil å snakke om "lås". Er riktigere å kalle det tre individuelt genererte frekvenser. Da blir helt andre begrensninger enn overklokka PCI-buss gjeldende ved overklokking eller valg av fsb.

Det var derfor jeg lurte på hvilket hovedkort du slet med.

(Her kunne jeg helt sikkert med god samvittighet spandert på meg en sarkasme, men det skal jeg droppe. Eller ... ;) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...