Gå til innhold

MObil forsikring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvis det er meg du snakker til . så har jeg chess.. men vet du hvor lang tid det tar før jeg får nytt sim kort?

Har bestilt nytt sim-kort via mail to ganger til Chess... Den ene gangen sendte de nytt simkort samme dagen som jeg bestilte nytt og den andre gangen tok det to dager mer...

 

Altså veldig raskt...

Endret av cola_boy
Lenke til kommentar
Det kommer helt an på skaden telefonen er blitt påført. NetCom Totalforsikring operer også med et reperasjonsbrev som blir tilsent i de tilfellene hvor du fremdeles har telefonen. Du får dette brevet selv om du rapporterer en fuktskade. Litt irriterende fordi det da tar lengre tid før du kan hente deg ut en ny telefon. Du må nemlig levere inn telefonen din til en godkjent forhandler som igjen sender telefonen til nærmeste verksted som tar forsikringssaker. Deretter må verkstedet bruke litt tid på å fastslå fuktskaden (de reparerer ALDRI fuktskader) og gi tilbakemelding til forsikringsselskapet om at telefonen er ureparerbar. Først da kan du få fakset til nærmeste forhandler eller sendt til deg i posten et verdibrev som tilslutt gir deg en ny telefon.

 

Anette_87: Hvis du velter ett vannglass på telefonen, så kan det oppfattes som uaktsomt. Da kan du få reduksjon på forsikringen. Dvs. at du ikke får erstattet alt, men må gjerne legge ut en viss sum når du skal hente ut en ny telefon. Om det derimot er en annen som gjør dette (f.eks. en person velter et ølglass på et utested), så er det ikke din feil og klasifiseres som en "plutselig ytre påvirking". Hos Elkjøp har de en såkalt "Tabbe-forsikring" som dekker nesten alt. Men du må betale for det da.

 

Blir du frastjålet telefonen din og du ikke var uaktsom, så får du nesten alltid ny telefon. Men det er viktig at du melder den tapt/stjålet hos politiet og at du sperrer kortet ditt.

 

Men noe av det viktigste du må huske på når det gjelder forsikring er at du har en kvittering med IMEI (serienummeret på telefonen) på eller en kontrakt på abonnement med dette IMEI-nummeret påført samt dato. Og selvfølgelig (i de tilfellene du har forsikring gjennom opreatøren) at simkortet står i. Du må også huske når du brukte den sist. Ikke vent med å melde fra. Kjenner til en sak hvor den som fikk telefonen sin ødelagt lånte en annen telefon fordi han trengte telefon i jobbsammenheng. Han meldte ikke i fra før etter to uker. Han fikk store problemer med å få saken sin godkjent fordi han ikke lenger husket når han brukte sin telefon sist før han byttet til den han lånte. Forsikringsselskapene går nemlig inn og sjekker når du ringte sist, og hvilket IMEI-nummer som ble registrert da. Om du ikke har dine ting i orden kan du få saken din avvist fordi du i teorien vil prøve å svindle selskapet. Så husk å melde fra så snart som mulig! Eller noter deg når det skjedde (dato +tidspunkt) og vent helst en dag om du kan med å bruke en annen telefon mens du venter på ny.

 

Phew! Det ble litt mye, men jeg håper jeg har svart på en del spørsmål.. :)

Henviser til tråd som har vært oppe tidligere. Netcom har ingen rett til å kreve at det skal være IMEI-nr på forsikringene. Så lenge butikken vet at de har solgt tlf med dette IMEI-nr.

 

Søk selv etter tråden, det er ikke påkrevet, men teleselskapene mener at det blir enklere på denne måten.

Lenke til kommentar

Det er vel riktig som du sier og som jeg selv har sagt tidligere... :blush:

 

NetCom sier:

 

9.2 Sikrede må dokumentere sitt krav med;

 

- Kopi av kvittering for kjøp av mobiltelefon, eller annen redegjørelse for kjøp av mobiltelefonen med IMEI-nummer, eller kopi av abonnementsskjema samt dato for kjøp av mobiltelefon.

 

Poenget mitt er at har man en kvittering med IMEI på, så blir saken lettere å behandle og man slipper å kaste vekk mye tid på å få saken igjennom. Går man til forhandler og ber om en kvittering og forhandleren IKKE har registrert IMEI-nummeret på kvitteringen når du kjøpte telefonen, har han ingen mulighet til å gi deg dette nummeret. Men i de fleste tilfeller er IMEI-nummeret registrert på abonnementskjemaet.

 

...eller kopi av abonnementsskjema samt dato for kjøp av mobiltelefon.

 

Denne tror jeg forsikringsselskapet vil tolke på sin måte. Et abonnementskjema er ikke god nok som kvittering (mener jeg) og vil bli avfeid i en butikk om man ville klage på produktet. Men på en annen side så er det jo lov å bruke skjønn... :yes:

Lenke til kommentar

Det spørs, vært borti alt fra 2 uker til flere mnd'er.

 

Har blitt frastjålet flere telefoner og aldri hatt noe problem med å få ny, men når det gjelder det med å falle i vannet blir det verre, var det ikke det denne tråden handlet om ? Husker brått ikke :p

 

Hadde en liten ulykke med båt i sommer og båten sank selvsagt inkludert oss oppi, eller vi sank ikke da men havnet i vannet, og ingen av oss fikk noe ny telefon.

 

Spørs nok kanskje litt hvordan man fremstiller saken, men dette trodde jeg virkelig jeg kom til å få ny telefon for, var jo en ulykke, ikke noe uforsvarlig opplegg, men men :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...