Paulex Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 Har noen Kingston 2*512 DDR SD-RAM PC 2100U. Er det mulig å sette noe på dette minnet? Forslag? Lenke til kommentar
Gef Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 sett ramen på 3:2 du, da skal du nok greie å klokke litt... Lenke til kommentar
Paulex Skrevet 20. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2004 sett ramen på 3:2 du, da skal du nok greie å klokke litt... Sikkert noobete men hvordan gjør jeg det da? Har ikke drevet med klokking av RAM før! Lenke til kommentar
Gef Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 sett ramen på 3:2 du, da skal du nok greie å klokke litt... Sikkert noobete men hvordan gjør jeg det da? Har ikke drevet med klokking av RAM før! Det hadde kanskje hvert litt greit å hvite hvilken CPU du har? Stille ramen på 3:2 må du gå i BIOS. Når du er i BIOSEN går du inn på Soft Menu Setup, inne der setter du CPU Operating Speed til User Define, så stiller du på DRAM Ratio (CPU:DRAM) til 3:2. Når du klokker CPU'en din, må du trykke på Ext. Clock (CPU/AGP/PCI) og stille på FSB'en i det røde vinduet. Klokk med 5-10FSB om gangen. Hvis det er en f.eks 2.66/533 CPU uten HT, står denne fra før av på 133FSB, så da stiller du deg bare opp ifra det, la oss si at du setter den til 140 med en gang. Har du f.eks en 2.6/800 med HT, står denne fra før av på 200FSB, da begynner du f.eks å sette den til 205 eller 210. Etter å ha stillt på FSB'en, MÅ du ikke glemme å ta på AGP/PCI lock. Det gjør du ved å stille AGP Ratio (CPU:AGP:PCI) til Fixed. Når du har klokket opp ca 5-10FSB, så burde du boote opp i windows, kjøre prime95 i ca 30min. Klarer den det uten at prime failer (det kommer error opp) so kan du trygt reboote maskinen, gå inn i BIOS og klokke forsiktig videre, booter opp i windows og kjører prime95 i en halvtime igjen osv osv. Hvis du har en CPU med HT må du kjøre 2 stk prime95 for å få full load på prosessoren. For å kjøre 2 stk prime95 må du legge 2 prime mapper (installere det 2 ganger) på forkjellige plasser på harddisken. Har du en CPU uten HT, kjører du bare èn prime95. Prime95 er et bra program til å teste CPU'en, om den er stabil eller ikke. Programmet stresser prosessoren slik at den blir brukt 100%. For å kjøre prime, må du velge options----->Torture Test...------->In-place large FFTs (Maximum heat, power consumption, some RAM tested)------>OK, så begynner den å kjøre. Når du har kommet til ett punkt der CPU'en failer i prime (kommer error), er den ustabil...da kan du Øke volten ved å gå i BIOS, og stille på CPU Power Supply til User Define. For å stille volten på CPU, må du justere på CPU Core Voltage. CPU deafult er 1,52v, still volten opp ett hakk først, ikke klokk CPU mer, bare volten, så går du inn i windows igjen, starter prime95 og ser om den failer...failer den da, må du i BIOS for å stille volten opp enda ett hakk, kanskje ett par til. Jeg ville ikke prøvd høyere enn 1.7v, da CPU blir MEGET varm hvis du bruker luftkjøling! Finner du en volt under 1.7v helst, som den kjører stabilt på i prime, så kan du stille FSB videre. Slik holder du på. Når du selv tror at du har kommet til ett punkt der den ikke vil mer, skal du helst kjøre prime95 i en dag, for å sjekke at den er tilnærmet 100% stabil. Husk å sjekk temperaturen ofte når du klokker, slik at CPU ikke blir for varm. Mange sier at det går fint om den ligger på 65C på full load, noe som den skal tåle (tåler max 85C) men jeg ville ikke klokka høyere om den holder en MAX temp på 60-63C. Program du kan bruker til å sjekke temperaturen med er speedfan. Prime95 og speedfan finner du hvis du tar deg ett søk på www.google.com Happy Overclocking! Lenke til kommentar
ExTerminator Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 Bra guide Gef!! Liten og omfattende! Lenke til kommentar
Paulex Skrevet 21. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2004 Knall bra guide. Den skal du ha. Jeg har fått klokket en 2.56/533 @ 2,8 nå. Mangler bare RAM som jeg skal til med nu! Takker! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå