Muffinman Skrevet 11. mars 2002 Del Skrevet 11. mars 2002 Har et hovedkort som støtter ATA-33 samt scsi UW-2. Systemdisken min er en Seagate Cheetah 10.000 rpm, så denne er rask nok. I tillegg har jeg en Quantum Fireball 20.4 gb 5400 rpm til å lagre ymse på men den er med tid og stunder blitt i minste laget. Derfor vil jeg bytte den ut med en mer hensiktsmessig disk på 60 gb. Jeg ser at samtlige IDE-disker i dag støtter ATA-100 eller 133, mens hovedkortet mitt støtter ATA-33. Siden jeg driver en del med videoredigering og råopptakene ikke får plass på den lettbente Cheetah`en, vil jeg gjerne ha en raskest mulig disk. Da blir spørsmålet som følger: I og med at jeg kommer til å kjøpe en ATA-100 disk, bør jeg gå for 5400 eller 7200 rpm? Skjønner jo at 7200 rpm disker har en noe kjappere aksesstid, men er det noe å tjene på selve overføringshastigheten ved å gå for raskere rotasjonshastihet med ATA-33 hovedkort? [ Denne Melding var redigert av: Muffinman på 2002-03-11 18:47 ] Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 11. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2002 Og med det samme, anbefaling på rimelig og god disk? Støy er ikke viktig, da denne disken ikke skal gå kontinuerlig men slås av etter 6 min inaktivitet. Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 11. mars 2002 Del Skrevet 11. mars 2002 Tror ikke det er noe særlig vits i å sette en ATA100 disk i et HK med 33 kapasitet. Da er det å anbefale å samtidig kjøpe et IDE ATA100 kontrollerkort til å plugge i PCI port på hk. Det er også alltid å annbefale å ha en oppdatert bios på HK, det sikrer best nulig transport av data internt på HK. IDE-kontrollerkort kan du få kjøpt på feks. PS-Data for 4-500 kr. Vet ikke hva man skal si om anbefaling, men styr unna IBM, de har hatt problemer med en del diskserier. Hvis du skal utnytte ATA100 skikkelig, vil jeg annbefale 7200 disker med minst 2-4 mb. bufferminne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå