TaZ Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 Den pumpa fra Clasern så interesant ut. Vet du hvor mange l/t den flytter? http://www.termostal.md/images/oferte/05_3.jpg Ser ut som det er 1850 l/t på max og 950l/t på min eller om det er omdreininger pr.min ikke godt å se.Men tror det er l/t som står der. Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 (endret) taz: Fikk du noe kondens på slangene i oppstarten(e)? Jeg regner med at etter en stund så har vel CPU osv varmet vannet såpass over duggpunkt at det ikke er noe problem, eller? 356speedster: Sånn som du har skissert fordeleren nå så vil pc 2 få mest vann, deretter pc 3, og pc 2 minst. Det må være symmetri i systemet. Samme som for elektro, parallellkobler du 3 motstander på 30 ohm vil det gå like mye strøm gjennom dem. Men her så blir det f eks 5,7,9 ohm og ulik strømmning. Endret 21. januar 2004 av Kvakksalveren Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 (endret) Kvakksalveren: Ingen dugg nei. Med 2 minus ute og radiatoren montert Sånn så ligge vann temp. på 15,6 grader Men setter jeg på 120mm viftene jeg skal bruke til sommeren går tempen raskt ned til 0 grader.par min... Da kjøler jeg CPU,GPU,NB,1 HD og PSU Og koblingen av fordeleren inn har ikke så mye å si vist han bruker ei pumpe som leverer godt med vann,Oppstår det et trykk på feks. 0.3 bar i fordeleren så vil han få likt trykk/mengde ut av alle utløp,men ved lavare trykk så kan det bli et problem.. Tror det skal gå fint med claseren pumpa men en Eheim 1046 så hadde det blitt et problem som du sier... TaZ Endret 21. januar 2004 av taz Lenke til kommentar
ghost7 Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 (endret) viss du går for ein bil radiator som for eksempel denne her , som eg brukar so slepper du vanntanken og du kan fylle direkte på radiatoren som gjer live myklje enklere. skal radiator og pumpe vere i samme skap som serverene? viss ja so er det best å montere raddis og pumpe oppe slik at du får hjelp frå Newton til å flytte vatne ned og det blir også lettere for pumpa å pumpe det opp igjen siden du har godt med vatntrykk frå radiatoren( i teorien treng du pumpa berre til å få i gang sirkulasjonen og vatne kjem til å sirkla rundt av seg sjølv men berre i teorien dessverre...) slik du har det no so er det lite vanntrykk frå radiator og pumpa må jobbe meir...( radiatoren min er frå ein bmw E30 520 viss eg ikkje tar feil) Endret 21. januar 2004 av ghost7 Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 Og koblingen av fordeleren inn har ikke så mye å si vist han bruker ei pumpe som leverer godt med vann,Oppstår det et trykk på feks. 0.3 bar i fordeleren så vil han få likt trykk/mengde ut av alle utløp,men ved lavare trykk så kan det bli et problem.. Ikke kondens hvis du slår av pcen og vanntempen synker lavt? Men så til den andre saken. Vannet vil alltid søke minste motstandsvei. Har f eks pc 2 mindre motstand enn de andre vil det gå mer vann gjennom pc 2. Så lenge det er åpning i de andre kretsene vil det jo gå vann gjennom de også, men litt mindre enn pc 2. Det er nemlig forskjell på trykk og mengde. Ved større fart vil trykket avta og omvendt. Som sagt, Clas pumpa vil nok gjøre slike bekymringer unødvendige siden den leverer vann i bøtter og spann. Går som ei kula den! PS: Det ser ut som om om det er en bryter med 3 forskjellige trinn på pumpa slik at trinn 3 er 1850l/t og trinn 1 er 950l/t Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 (endret) du får hjelp frå Newton til å flytte vatne ned og det blir også lettere for pumpa å pumpe det opp igjen siden du har godt med vatntrykk frå radiatoren( i teorien treng du pumpa berre til å få i gang sirkulasjonen og vatne kjem til å sirkla rundt av seg sjølv men berre i teorien dessverre...) slik du har det no so er det lite vanntrykk frå radiator og pumpa må jobbe meir...( radiatoren min er frå ein bmw E30 520 viss eg ikkje tar feil) BMW-rånaren: Har du høyrt om Bernoullis likning? Den seier at i et lukka system er det alltid ein sammenheng mellom trykk, hastighet, og høyde så lenge densiteten er den samme (vekt av vann pr volum): p + 0,5dc^2 + dgh = p + 0,5dc^2 +dgh (Mangla litt indeksering her da men) p=trykk, d=densitet, c=hastighet, g=tyngeakselrasjon, h=høyde Tar du å måler disse tingene en plass i kretsen, rekner ut og så gjør det samme en annen plass i kretsen vil svarene bli det samme. Vanligvis er densitet, hastighet, og tyngdeaks konstant i ei vannkjøling og dermed er det kunn trykk og høyde som har mulighet til å forandre seg. Nå har riktignok 356speedster gjort det litt vanskelig her siden han skal ha parallellkobling, men likninga gjeld allikavel. Men så til der teorien går i dass. Det er nemlig motstand i systemet som gjør seg utslag i trykktap. Edit: Der teorien går LITT i dass Endret 21. januar 2004 av Kvakksalveren Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 (endret) PCen står på 24/7 så det problemet har jeg ikke. Sist den var av mer enn 1 min så var det 10 grader ute Stemmer det med motstand ja... Fatteren til dama kjører samme cpublokk og pumpe som meg(Hydor Seltz L20 II ) og gpu,nb på dual XP maskin...han har satt Y før cpu (cpu1-->nb,cpu2-->gpu)og Y til raddis og det fungere brillefint det) Stemmer at det er 3 trinn på den pumpa ja.. Endret 21. januar 2004 av taz Lenke til kommentar
ghost7 Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 QUOTE (ghost7 @ 21/01/2004 : 14:00) du får hjelp frå Newton til å flytte vatne ned og det blir også lettere for pumpa å pumpe det opp igjen siden du har godt med vatntrykk frå radiatoren( i teorien treng du pumpa berre til å få i gang sirkulasjonen og vatne kjem til å sirkla rundt av seg sjølv men berre i teorien dessverre...) slik du har det no so er det lite vanntrykk frå radiator og pumpa må jobbe meir...( radiatoren min er frå ein bmw E30 520 viss eg ikkje tar feil) BMW-rånaren: Har du høyrt om Bernoullis likning? Den seier at i et lukka system er det alltid ein sammenheng mellom trykk, hastighet, og høyde så lenge densiteten er den samme (vekt av vann pr volum): p + 0,5dc^2 + dgh = p + 0,5dc^2 +dgh (Mangla litt indeksering her da men) p=trykk, d=densitet, c=hastighet, g=tyngeakselrasjon, h=høyde Tar du å måler disse tingene en plass i kretsen, rekner ut og så gjør det samme en annen plass i kretsen vil svarene bli det samme. Vanligvis er densitet, hastighet, og tyngdeaks konstant i ei vannkjøling og dermed er det kunn trykk og høyde som har mulighet til å forandre seg. Nå har riktignok 356speedster gjort det litt vanskelig her siden han skal ha parallellkobling, men likninga gjeld allikavel. Men så til der teorien går i dass. Det er nemlig motstand i systemet som gjør seg utslag i trykk stemmer det. hadde ikkje tenkt på det...må jo seie også at radiatorn ikkje er fylt HEILT med vatn og korken ikkje er HEILT att skrudd so får litt hjelp frå atmosfæren Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 stemmer det. hadde ikkje tenkt på det...må jo seie også at radiatorn ikkje er fylt HEILT med vatn og korken ikkje er HEILT att skrudd so får litt hjelp frå atmosfæren Det er ikke så nøye om det er tett på den måten. Du kan godt ta lokket av radiatoren eller tanken om du vil. Du kan faktisk ta lokket av en tank sjøl om tanken det laveste punktet i kretsen, pga Bernoulli. Men atmosfæretrykket har ingenting å si i denne sammenhengen. Btw, kjekk radiator sånn skal eg og ha ein vakker dag. Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 21. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2004 (endret) taz: hvordan gikk det med PSU'en du vannkjølte(Prosjekt:Lyd løs vannkjølt PSU på 45 min). Lever den ennå? Har tenk litt på å gjøre det samme, men å beholde viften i PSU da de den likevel justerer seg etter temperaturen i PSU, slik at viften kan gå på minimum hastighet og dermed gi evt nødvendig kjøling til komponenter som ikke er festet til kjøleribbene. Høres dette fornuftig ut? Endret 21. januar 2004 av 356speedster Lenke til kommentar
Josten Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 Vil nok tro at hvis du kjøper en kraftig pumpe 1000L/t ++ så er ikke seriekobling noe problem. Vannet vil jo strømme så fort gjennom uansett, at det ikke rekker å varmes opp. Tror jeg leste at det var snakk om 1 grad forskjell på vannet inn og ut av blokker elns til vanlig. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 (endret) taz: hvordan gikk det med PSU'en du vannkjølte(Prosjekt:Lyd løs vannkjølt PSU på 45 min). Lever den ennå? Har tenk litt på å gjøre det samme, men å beholde viften i PSU da de den likevel justerer seg etter temperaturen i PSU, slik at viften kan gå på minimum hastighet og dermed gi evt nødvendig kjøling til komponenter som ikke er festet til kjøleribbene. Høres dette fornuftig ut? Funker fint den enda..litt varm utpå PSUen (40 grader) så jeg kommer til å sette tilbake vifta en dag jeg gidder..det er alt det andre inni der som ikke får kjøling nå,som varmer opp hele PSUen.... Var ikke helt misslykket men ikke så bra heller.. er mange komponenter inni der som trenger kjøling... Så å bruke vifta i tillegg med styring på så vil det funke utmerket.. TaZ Endret 21. januar 2004 av taz Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 23. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2004 I går lå temperaturen på 32 grader midt inne i skapet, og min XP2500+ som er klokket og kjører på 1,8 Vcore nærmet seg 60 grader med lett last (surfing, etc..). I dag er temperaturen inne i skapet 16 grader og XP2500+ ligger nå og koser seg rundt 35 grader ved lett bruk. Hvordan? vel... jeg oppdaget en lufteventil på utsiden av huset som så ut til å være omtrent der skapet står, så etter litt borring i bakveggen på skapet traff jeg til slutt på ventilen, og da var det bare å finne frem stikksaga. Nå har jeg 22 grader i rommet og 16 inne i skapet. m.a.o perfekt klima for 3 overklokkede maskiner Men... det blir værre til sommeren, så jeg får fortsette med vannkjølingsprosjektet... Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 29. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2004 Leting etter komponenter fortsetter :-) Noen som vet om Disse pumpene lager mye støy?? Den har jo imponerende spesifikasjoner med 2400 liter/timen men jeg er litt bekymret for støynivået. Noen som kjenner til disse pumpene? Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 29. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2004 Fikk forresten en litt vill ide om å modde en 1000 Watts oljefylt ovn om til radiator. Noen som vet hvordan disse er bygget opp, har de samme prinsipp som en vanlig radiator, slik at vannet kan sirkulere? eller er det lukkede kammere på hver "Rille"? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 29. januar 2004 Del Skrevet 29. januar 2004 eller hva med dette, det sikrer lik flyt for alle pc`r redigert i paint... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå