Gå til innhold

Vannkjøling av "serverskap"

Anbefalte innlegg

Bygger om et stort skap til mine hjemme-servere som skal vannkjøles.

Jeg tegnet en liten prinsipp skisse for å illustrere oppsettet.

serverskap.jpg

1. Noen som har inspill?, ser det greit ut?

2. Hvor stor kapasitet bør pumpen ha? bruker slanger med innv.diameter på 10mm. Holder det med en Eheim 1046 ?

Ellers er egenlaget radiator snart ferdig, og prototypen på kjøleblokker ligger klar. Skal legge ut noen bilder når jeg får tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lag no hvertfall alt etter hverandre! Er jo absolutt ikke sikkert at alle pc'ene for noe flow med den splitter tingen din.

Regner med at dette avhenger av hvor mye mottrykk pumpa tåler, skal teste litt med en "billligpumpe" som flytter 700 L/t så snart fordeleren er klar.

Rett meg hvis jeg tar feil, men jeg regner med at jeg kan dividere antall l/t på antall maskiner. dvs en 700 l/t pumpe bør gi ca 230 l/t til hver maskin (3 maskiner), eller avrundet til 200 l/t for å korrigere for ekstra mottrykk.

Jeg har en teori om at hastigheten på vannet har lite å si for kjøleevnen, men det gjenstår å bevise dette i praksis :roll:

Endret av 356speedster
Lenke til kommentar

Trur ikkje du heilt skjønte ka jonas meinte. Det kan hende at alt vatnet går gjennom 2 av maskinene fordi vatnet tar alltid den lettaste vegen, men om slangelengde og blokker og alt slikt er likt for alle 3, burde det gå ganske greit. Berre hugs på å prøve å få alt heilt likt.

Edit: Leifs

Endret av Satrucci_
Lenke til kommentar

Blir slangen veldig lange kan det være lurt å gå opp noen hakk i dimensjon. Det er stor forskjell på 3/8" 6m silikonslange og 5/8" 6m silikonslange. Men jeg skjønner jo at det er upraktisk med mange overganger.

Når det gjelder flow rate så er det ikke så nøye, visstnok. Syns å huske i forbifarten at noen her på forumet testet det ut og fannt ut at det var liten forskjell ned til ca 80 l/t. Dette kommer vel også an på blokkene dine. Men ellers er teorien klar; høyere hastighet = bedre varmeoverføring = viktigere med skikkelig luft flow rundt radiatoren.

Om motstander i vannkjølingen.

Her

Overclockers har også testet motstanden i flere forskjellige blokker.

Pumpe sammeligninger, sjekk særlig nederste delen Swiftech pumpa er ikke helt håpløs allikevel.

http://www.procooling.com/articles/html/pu...phaestus__1.php

Hmm lurer på hva som skjer om du kobler to L20 i serie?

Lenke til kommentar
må lage fordeleren på en annen måte, som gjør at alle cpuene får samme flyten, men for all del ikke hør på jonas å seriekoble alt, da blir siste pcen i rekka überheatet 2k4

Hvorfor det? Vannet blir ikke såå mye varmere.. Prøv å kjenn på vannet i tanken og vannet som kommer ut fra radiatoren ;)

Lenke til kommentar
må lage fordeleren på en annen måte, som gjør at alle cpuene får samme flyten,  men for all del ikke hør på jonas å seriekoble alt, da blir siste pcen i rekka überheatet 2k4

Hvorfor det? Vannet blir ikke såå mye varmere.. Prøv å kjenn på vannet i tanken og vannet som kommer ut fra radiatoren ;)

Det er ganske så varmt ja.

Husk at du bare har 1 cpu blokk, med en gang det kommer flere blokker inn, blir det mye mer varme i vannet.

Selv har jeg fått så fæle cputemper etter montering av gpu blokk at jeg måtte klokke ned både gpu og cpu.

Venter på radiator å ha forran gpu nå.

Lenke til kommentar

Yngvejos har faktisk rett her. Det er ikke særlig gunstig å koble i serie selv om du satser på AC 1800 radiatoren.

Husker ikke hva han heter, men det var en som hadde nedgravd tank, som lagde alle kjøleblokkene selv, og han lagde en fordelingsblokk i plexi, noe a la:

fordelingsblokk.JPG

Som igjen vil gi en jevnere fordeling av vannet. Ville og da gått for en 1048 Eheim hvertfall, siden det er mye slange og snirklete kjøleblokker dette her skal gjennom.

Lenke til kommentar
Du kunne eventuelt hatt en radiator for hver Pc, det hadde nok holdt tempen mer lik. Kanskje to små rad'er først, og så en Stoor radiator etter den siste pc'en

Vurderer å plassere radiatoen i en kjeller bod som holder 5-10 grader om vinteren og 10-15 grader om sommeren, tror det skal gjøre susen sammen med 2-3 120mm vifter.

Lenke til kommentar

Det eneste "problemet" jeg kan se med min begrensede erfaring fra pc-vannkjøling, men med desto større erfaring fra atskillig større varmevekslingsprinsipper er at tur- og returblokkene dine KAN bli problematiske. Jeg ville gått for en symmetrisk turblokk og kjørt returslangene rett i vanntanken, forutsatt at slangelengder og kjøleblokker er like.

Lenke til kommentar

Ha større dim fra pumpa til fordeler enn du har fra fordeler til hver av maskinene.feks. 16mm til fordeler og 10mm til maskinene,Da tilfører du mere mengde vann enn du kan ta ut av fordeleren og da er du sikret at alle maskinene får vann.

Og ved å ha radden på returen lager du en motstand som igjen hjelper på fordelingen av tilførselen.

Feks har dem en liten bra,lydløs pumpe på clasohlson som hadde funket uttmerket til ditt formål..

Art. Nr 30-8700

Og du bør heller gå for en bil radiator(billig hos huggeren) feks. en fra en japs(somregel smale og fine di)

Og ikke strupe for mye på retur slangen ellers så vil du få for høyt trykk på systemet(clas pumpa klarar 0,5 bar)

og gi f..... i tanken og montere pumpa til å suge rett fra radiatoren..Bare lage deg en lufting på høyeste punkt,feks sette en ventil i fordeleren ut av maskinene.

og hold den i høyde over maskinene.

serverskap.jpg

Endret av taz
Lenke til kommentar
Ha større dim fra pumpa til fordeler enn du har fra fordeler til hver av maskinene.feks. 16mm til fordeler og 10mm til maskinene,Da tilfører du mere mengde vann enn du kan ta ut av fordeleren og da er du sikret at alle maskinene får vann.

Og ved å ha radden på returen lager du en motstand som igjen hjelper på fordelingen av tilførselen.

Feks har dem en liten bra,lydløs pumpe på clasohlson som hadde funket uttmerket til ditt formål..

Art. Nr  30-8700

Og du bør heller gå for en bil radiator(billig hos huggeren) feks. en fra en japs(somregel smale og fine di)

Og ikke strupe for mye på retur slangen ellers så vil du få for høyt trykk på systemet(clas pumpa klarar 0,5 bar)

og gi f..... i tanken og montere pumpa til å suge rett fra radiatoren..Bare lage deg en lufting på høyeste punkt,feks sette en ventil i fordeleren ut av maskinene.

og hold den i høyde over maskinene.

Her var det noen gode tips, takk!

Hadde planer om å lage kjøleblokkene selv, men når jeg ser prisen på Koolanse blokkene hos Microplex (200,-) så blir det dårlig timebetaling å lage selv ;)

Kan da bruke 1/4" ID (6mm) inne i maskinene og 1/2" ID (12mm) mellom fordelingsvventiler og pumpe/radiator. Dette burde sikre overtrykk på fordelingsventilen slik at alle maskinenen får vann.

Noen som har erfaringer med de billige Koolanse blokkene.

Lenke til kommentar

Jeg bruker selv CPU100 kjøleren og er fornøyd med den.ingen super blokk men holder lenge til mitt bruk,AMD XP2500+ @ 2,43GHz men da har jeg radiatoren utendørs nå uten vifter...

Jeg bruker 7mm inv. slange som jeg kjøpte på clas ohlson,bra slange det og ikke minst billig.

Utrolig deilig med 100% lydløs maskin

Her finne du noen bilder av min kjøling

http://home.broadpark.no/~tsvikse/

TaZ

Lenke til kommentar

Har gort noen endringer:

serverskap2.jpg

Ser dette bedre ut?

Ideen er at det skal være enkelt å koble til/fra maskiner pga kuleventilene. Planen er også at alle maskiner skal bruke samme komponenter og slangelender, slik at alle maskinene får lik motstand.

Den pumpa fra Clasern så interesant ut. Vet du hvor mange l/t den flytter?

Endret av 356speedster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...