Gå til innhold

nettverksproblemer med Debian

Anbefalte innlegg

Begynner å tro at problemer er "in" i dag :dontgetit: .

Installerte Debian i går på min private webserver da den åpenbart ikke var glad i Windows lengre, og hittil er det det beste jeg har vært borti hittil når det gjelder distroer. Men jeg har fått et lite problem.. :roll:

mitt nettverkskort er installert men vil ikke bli aktivert, når jeg starter det (/etc/init.d/networking start) så får jeg følgende melding:

SIOCDELRT: No such Prosess
SIOCSFLAGS: Device or resource Busy

Jeg fikk det til å funke (usikker på hvordan) tilslutt i går, men når maskinen ble bootet opp i dag så stod samme feilmeldingen der igjen.. Noen bra tips på problemet+

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva sier
/sbin/ifconfig

?

Jeg fikk samme melding da jeg prøvde å sette opp IPv6 tunnel, det var fordi det allerede fantes en device med det navnet.

Om nettverkskortet skal motta IP, kanskje en

dhcpcd eth0

vil fungere?

dhcpcd eth0

Nei, ugyldig kommando..

gspr = ja

xeon = nei, kjører fast ip

har et annet kort men linuxen følte ikke for å finne nye enheter i reboot som jeg reknet med :dontgetit:

Lenke til kommentar
hva med å supplye litt info..

ifconfig

route

ifconfig viser kun informasjon om lo

bruker jeg ifconfig /eth0, ifconfig /eth1 så får jeg frem like lite ang adresser etc..

rett før jeg vurderer reinstall, pleeier og fikse det meste, kansje jeg er litt for vandt med windows da det nå er slik der :thumbdown:

Lenke til kommentar

Debian bruker dhclient som DHCP klient

Hva gir 'dhclient eth0'?

Feilene du viser til gjelder ruteoppdatering og interfaceflagg oppdatering... prøv å gjøre det manuelt istedenfor å bruke init scriptet.

kan du sette adresser på NICet med ifconfig?

Og til sist - reinstall??? Hva i allverden.... kompiler kanskje en ny kjerne, gjør en dist-upgrade. Reinstall er uhørt ;)

Lenke til kommentar
Feilene du viser til gjelder ruteoppdatering og interfaceflagg oppdatering... prøv å gjøre det manuelt istedenfor å bruke init scriptet.

kan du sette adresser på  NICet med ifconfig?

Og til sist - reinstall??? Hva i allverden.... kompiler kanskje en ny kjerne, gjør en dist-upgrade. Reinstall er uhørt  ;)

Nå må du utdype deg, er ikke hver dag jeg setter opp en debian server fra scratch ;)

får jo samme problemene med fast ip og så ser ikke vits i å prøve en haug med dhcp ting.

Lenke til kommentar
Det virket med 2 like... Flaks for deg...

Hva skulle du med 2xNIC på apacheserver uansett?

litt testing samt å kunne bruke det ene kortet dedikert for trafikk med en annen server ;)

la merke til at nå finnes ikke eth0/eth1 men kun tun1 og jeg kan ikke komme ut men kun inn :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...