Ueland Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 Begynner å tro at problemer er "in" i dag . Installerte Debian i går på min private webserver da den åpenbart ikke var glad i Windows lengre, og hittil er det det beste jeg har vært borti hittil når det gjelder distroer. Men jeg har fått et lite problem.. mitt nettverkskort er installert men vil ikke bli aktivert, når jeg starter det (/etc/init.d/networking start) så får jeg følgende melding: SIOCDELRT: No such Prosess SIOCSFLAGS: Device or resource Busy Jeg fikk det til å funke (usikker på hvordan) tilslutt i går, men når maskinen ble bootet opp i dag så stod samme feilmeldingen der igjen.. Noen bra tips på problemet+ Lenke til kommentar
sim Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 Hva sier /sbin/ifconfig ? Jeg fikk samme melding da jeg prøvde å sette opp IPv6 tunnel, det var fordi det allerede fantes en device med det navnet. Om nettverkskortet skal motta IP, kanskje en dhcpcd eth0 vil fungere? Lenke til kommentar
dvj Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 (endret) du kan se på /etc/network/interfaces om alt stemmer der, fikser du noe der, bruk da ifdown -a ifup -a til å fikse på nettverket Endret 20. januar 2004 av dvj Lenke til kommentar
gspr Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 Støtte for NICet i kernelen? Hvilket er det, og hvilken kernelversjon? Lenke til kommentar
xeon Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 Høres ut som ruting-problemer.. DHCP? Får du ip? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 20. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2004 Hva sier /sbin/ifconfig ? Jeg fikk samme melding da jeg prøvde å sette opp IPv6 tunnel, det var fordi det allerede fantes en device med det navnet. Om nettverkskortet skal motta IP, kanskje en dhcpcd eth0 vil fungere? dhcpcd eth0 Nei, ugyldig kommando.. gspr = ja xeon = nei, kjører fast ip har et annet kort men linuxen følte ikke for å finne nye enheter i reboot som jeg reknet med Lenke til kommentar
xeon Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 hva med å supplye litt info.. ifconfig route Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 20. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2004 hva med å supplye litt info..ifconfig route ifconfig viser kun informasjon om lo bruker jeg ifconfig /eth0, ifconfig /eth1 så får jeg frem like lite ang adresser etc.. rett før jeg vurderer reinstall, pleeier og fikse det meste, kansje jeg er litt for vandt med windows da det nå er slik der Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 Debian bruker dhclient som DHCP klient Hva gir 'dhclient eth0'? Feilene du viser til gjelder ruteoppdatering og interfaceflagg oppdatering... prøv å gjøre det manuelt istedenfor å bruke init scriptet. kan du sette adresser på NICet med ifconfig? Og til sist - reinstall??? Hva i allverden.... kompiler kanskje en ny kjerne, gjør en dist-upgrade. Reinstall er uhørt Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 20. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2004 Feilene du viser til gjelder ruteoppdatering og interfaceflagg oppdatering... prøv å gjøre det manuelt istedenfor å bruke init scriptet. kan du sette adresser på NICet med ifconfig? Og til sist - reinstall??? Hva i allverden.... kompiler kanskje en ny kjerne, gjør en dist-upgrade. Reinstall er uhørt Nå må du utdype deg, er ikke hver dag jeg setter opp en debian server fra scratch får jo samme problemene med fast ip og så ser ikke vits i å prøve en haug med dhcp ting. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 20. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2004 Merkelig sak, kjøre en reinstall etter å ha fjernet noen nettkort og satt i 2 identiske og da er det plutselig mer liv i nettverket etterpå Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 Det virket med 2 like... Flaks for deg... Hva skulle du med 2xNIC på apacheserver uansett? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 20. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2004 Det virket med 2 like... Flaks for deg... Hva skulle du med 2xNIC på apacheserver uansett? litt testing samt å kunne bruke det ene kortet dedikert for trafikk med en annen server la merke til at nå finnes ikke eth0/eth1 men kun tun1 og jeg kan ikke komme ut men kun inn Lenke til kommentar
xeon Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 (endret) Dette kan kanskje være til hjelp Net-HOWTO for de viderekomne <-- hint: bookmark Endret 20. januar 2004 av xeon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå